DO SKARSZEW

Sobota, 17 stycznia 2015 · dodano: 18.01.2015 | Komentarze 6

Na dzisiejszą rowerową zbiórkę stawiło się czworo Rowerzystów, no tak tylko czworo, bo kto jeździ w deszczu...., chyba tylko ci którym deszcz już nie przeszkadza. Internetowe stacje meteorologiczne zapowiadały  przelotnie opady tylko do godziny 13 ))), więc jak dla mnie wszystko jest jasne i jest ok.... Nasze koła skierowaliśmy dzisiaj w kierunku Skarszew, jadąc przez Boroszewo Jurek zaopatrzył się w świeże ryby. Kiedy dojechaliśmy do Obozina Mirek zaproponował troszeczkę inną trasę, a że ja lubię nowości, nie miałam nic przeciwko temu, okazało się, że po ostatnich opadach owa trasa była bardzo błotnista, co nie wszystkim się podobało....Nie ma złego co by na dobre nie wyszło, po trudnych zmaganiach w  trudnym terenie, a dla większości z nas nie było tam jazdy tylko prowadzenie roweru, natknęliśmy się na piękny pomnik przyrody (o którym wcześniej nic nie wiedzieliśmy). Jadąc dalej leśną ścieżką skręciliśmy na plażę jeziora Borówno Małe, i tu własnym oczom nie wierzyłam, że akwen jest koloru buraczkowego i to w całości. Nie jestem specjalistką, ale twierdzę, że ktoś pozbył się jakiejś substancji zatruwając środowisko. Oczywiście poinformowaliśmy o swoim odkryciu komisariat policji w Skarszewach. Policjant z którym rozmawiałam zobligował się do poinformowania odpowiednich służb. Jestem ciekawa jak ta sprawa się skończy, szkoda mi tego miejsca, bo w okresie wiosenno - letnim przyjeżdża tam sporo osób, aby pobyć na łonie natury. Następnie odwiedziliśmy jezioro Borówno Wielkie, które na całe szczęście było czyściutkie, potem pokręciliśmy się po Skarszewach. Noo tak pora wracać do domu, bo wieczorem mamy spotkanie integracyjne naszych Rowerzystek  i Rowerzystów w jednej w tczewskich restauracji (bloga piszę w niedzielę i tak na marginesie - impreza była super, tworzymy fajną zgraną grupę!!!!).

Pierwszy przystanek
Pierwszy przystanek © Nefre
Kierunek Boroszewo
Kierunek Boroszewo © Nefre
Szutrowe drogi w miarę przejezdne
Szutrowe drogi w miarę przejezdne © Nefre
Ważne miejsce © Nefre
Kościół w Obozinie
Kościół w Obozinie © Nefre

Na terenie wsi znajduje się późnogotycki kościół filialny Św. Michała Archanioła.

Błotnista szutrówka w kierunku Skarszewy Jastrzębie
Ja nad Jeziorem Borówno Wielkie © Nefre
Ośrodek domków w Borównie
Ośrodek domków w Borównie © Nefre
Wesoły mural na terenie przedszkola w Skarszwach
Wesoły mural na terenie przedszkola w Skarszwach © Nefre
Zabytkowy budynek byłego dworca w Skarszewach
Zabytkowy budynek byłego dworca w Skarszewach © Nefre
Szlaki w Skarszewach
Szlaki w Skarszewach © Nefre
Tablica upamiętniająca miejsce cmentarza ewangelickiego w Skarszewach
Tablica upamiętniająca miejsce cmentarza ewangelickiego w Skarszewach © Nefre

Cmentarz z kilkusetletnią historią został zlikwidowany w latach 70 ubiegłego wieku. Zrównano nagrobki, pozostawiając zawartość grobów. Oszczędzono jedną płytę z piaskowca, wmurowaną w ogrodzenie cmentarza. Pozostała neogotycka kostnica oraz mur cmentarny ufundowany przez burmistrza Flachshaara, którego szczątki tam spoczywają. Pozostawiono również starodrzew, wybrukowano alejki i teren ten nazwano parkiem miejskim. Po rewitalizacji tego miejsca postawiono tu siłownię pod chmurką, plac zabaw dla dzieci oraz fontannę. Mieszkańcy częściej nazywają go "parkiem sztywnych".