PO RADZIECKICH SZLAKACH

Sobota, 4 listopada 2017 · dodano: 08.11.2017 | Komentarze 7

Dzień trzeci rajdu...
Wyjazd z bazy punktualnie o 9 rano w pełnym 19-osobowym składzie, pogoda przepiękna - słońce w listopadzie.....super. Na dzisiaj przygotowałam 72 km trasę, gdzie zwiedzić mieliśmy atrakcje w miejscowościach Kłomino, Brzeźnica Kolonia, Jastrowie, Podgaje  i Okonek z którego leśnymi ścieżkami dojechalibyśmy do Bornego.... Wszystko się pozmieniało kiedy to bieżnikiem "liznęliśmy"  Wielkopolskę..... a dokładniej podczas postoju przy GS w Sypniewie..., kiedy to lokers naopowiadał chłopakom o trzypoziomowym bunkrze na górze Hitlera (nazwa miejscowych). Bunkier miał znajdować się blisko owej miejscowości...., ale nikt nie pomyślał, o tym że przeważnie zawsze tak jest,  że miejscowi nie mają pojęcia o odległościach... Wszystko potoczyło się tak szybko, że nagle cała grupa pojechała na ową górę wraz z lokalnym "przewodnikiem", sam dojazd zajął sporo czasu.... i kilometrów nadrobiliśmy niepotrzebnie za dużo. Trzypoziomowy bunkier okazał się wielką ściemą,  a sam lokalny przewodnik czuł się nieco zagubiony szukając włazu którego nie było... Kiedy wyjechaliśmy z lasu 7 Rowerzystów czuło się zmęczonych przez  terenową jazdę i zdecydowali się na powrót do Bornego. Reszta ekipy zdecydowała się na kontynuację wycieczki.... omijając Brzeźnicę Kolonia (z czego nie byłam zadowolona) ruszyliśmy do Jastrowia, gdzie zatrzymaliśmy się na posiłek i zdążyliśmy za widnego zwiedzić zerwany most nad Gwdą. Leśną trasą rowerową kierujemy się do miejscowości Podgaje.... na tym odcinku zastaje nas zmrok.... i jakby tego było mało na rzece Młynkówka nie było mostu, trzeba było się przeprawić przez wodę, chyba nie było osoby która by się nie skąpała..... na drugim brzegu Dawid łapie gumę.... przymusowy postój....na tym etapie mamy już rowerową głupawkę.... opowieści o dziurkach wielkości ziarnka pszeniczki były bezcenne..:))))) Z wioski Podgaje główną jedziemy do Okonka, tu w planach była jazda terenowa do Bornego....., szybko z tego się wycofaliśmy - bo teren zapiaszczony i nieznany. Jednogłośnie zdecydowaliśmy, że nadrobimy km i jedziemy szosą....  Z Okonka do bazy zostało 40 km..... przystanki robiliśmy co 10 km.... i dojechaliśmy około 20.30.... Wspominam mile, aczkolwiek żałuję i nawet momentami szlag mnie trafiał, że nie zareagowałam na zmianę trasy...., no cóż czasu nie cofniemy.... a i tak planujemy tam powrócić...

Rowerowa zbiórka- hostel
Rowerowa zbiórka- hostel "Cztery Pory Roku" Borne Sulinowo © NefreWyjazd z Borne Sulinowo
Wyjazd z Borne Sulinowo © NefreTama na rzece Piława
Tama na rzece Piława © NefreTama na rzece Piława
Tama na rzece Piława © Nefre

Tama na Piławie- budowla hydrotechniczna typu jaz, zbudowana w latach 1932 - 1937 na rzece Piławie, jako typ fortyfikacji rozproszonej. Tama, poprzez podniesienie poziomu wody, pełniła funkcje obronne oraz była przeszkodą dla ludzi i pojazdów na odcinku 2 km. W okolicach tamy toczyły się walki o przełamanie Wału Pomorskiego w 1945 roku.

Tama na rzece Piława
Przy punkcie widokowym © NefreRowerzyści na trasie
Rowerzyści na trasie © NefreMiasto

Miasto "widmo" - Kłomino © Nefre
Kłomino, Gródek albo Westfalenhof – to miasteczko nazywało się różnie – i choć ma ponad 80 lat to na mapach pojawiło się dopiero kilkanaście lat temu.

Miasto

Byłam tu pierwszy raz ale pod wielkim wrażeniem nie jestem –w  środku lasu stoją bloki i koszarowce, które są pozostałościami po 5-tysięcznym mieście. Kilka budynków jest wyremontowanych i mieszkają w nich ludzie..... więc nazwa miasto "widmo" przeszła do lamusa.

Miasto "widmo" - Kłomino © NefreGdzie dalej
Gdzie dalej © NefreNa trasie
Na trasie © NefreNa trasie
Na trasie © NefreNa trasie.... budynki
Na trasie.... budynki "widmo" © NefreNa trasie.... budynki
Na trasie.... budynki "widmo" © NefreKierunek trzypiętrowy bunkier na górze Hitlera
Kierunek trzypiętrowy bunkier na górze Hitlera © NefreRezerwat Przyrody Diabelskie Pustacie
Rezerwat Przyrody Diabelskie Pustacie © NefreKierunek trzypiętrowy bunkier na górze Hitlera
Kierunek trzypiętrowy bunkier na górze Hitlera © NefreBunkier na górze Hitlera
Bunkier na górze Hitlera © NefreBunkier na górze Hitlera
Bunkier na górze Hitlera © NefreNa leśnej trasie
Na leśnej trasie © NefreMiejscowość Ciosaniec- podział grupy
Miejscowość Ciosaniec- podział grupy © NefreKierunek Jastrowie
Kierunek Jastrowie © NefreW oczekiwaniu na obiad- Jastrowie
W oczekiwaniu na obiad- Jastrowie © NefreMost w Jastrowiu
Most w Jastrowiu © NefreMost w Jastrowiu
Most w Jastrowiu © NefreNocna leśna jazda przez las.... brak mostu, przeprawa przez strumyk
Nocna leśna jazda przez las.... brak mostu, przeprawa przez strumyk © NefreNocna leśna jazda przez las.... brak mostu, przeprawa przez strumyk
Nocna leśna jazda przez las.... brak mostu, przeprawa przez strumyk © NefreAwaria roweru Dawida