KIERUNEK - OSIEK

Sobota, 21 lipca 2012 · dodano: 24.07.2012 | Komentarze 12

Plany na sobotę były zupełnie inne, mianowicie miała przyjechać pociągiem do Tczewa grupa rowerowa ze Starogardu Gdańskiego. Razem mieliśmy dojechać bocznymi drogami do Malborka, ale okazało się, że planowany pociąg nie jeździ w weekendy i plany legły w gruzach (przyjazd Kociewiaków odwołany).Szybko zaproponowałam naszym Rowerzystom inną trasę (już wcześniej chodziła mi ona po głowie) - kierunek Osiek. Widziałam, że aby dojechać tam o normalnej porze trzeba jechać bez większych postojów, natomiast ja zrobiłam trasę ze zwiedzaniem najważniejszych zabytków po drodze (niestety ja już tak mam, muszę zobaczyć każdą ruinę która nazywa się pałacem lub dworkiem).W tej wycieczce uczestniczyli Bogusia i Marek oraz drugi Marek.Bogusia i Marek towarzyszyli nam do Borkowa, skąd odbili na Morzeszczyn i dalej na Gniew. Niestety do Osieka nasza trójka nie dojechała przez to moje zwiedzanie (było już za późno), w Skórczu zdecydowaliśmy się na powrót do Tczewa.
Ogólnie wycieczka bardzo udana, zwiedziliśmy nowe zakątki, pogoda rowerowa (najważniejsze, że nie padało), ja co prawda na 80-tym kilometrze miałam jakiś kryzys, ale potem mi przeszło :)))). Przed samym Tczewem spotkaliśmy i poznaliśmy naszego kolegę z BSMaćka. Poniżej mapka i kilka fotek..

#lat=53.940314888539&lng=18.652205&zoom=9&maptype=satellite

Spotkanie grupy rowerowej © Nefre

Droga rowerowa w Pelplinie © Nefre

Wspólna fotka na tle Papieskiej Górki w Pelplinie © Nefre

Nowa Cerkiew © Nefre

Historia Nowej Cerkwi wiąże się nierozłącznie z istniejącą w niej parafią. W 1276 roku do Pelplina przybył Zakon Cystersów, którzy w 1302 roku lokowali wieś. Lokacja ta była pierwszą w opactwie pelplińskim realizowaną na prawie chełmińskim. W okresie reformacji prawie cała ludność Nowej Cerkwi przyjęła luteranizm.

Kociewska zabudowa w Nowej Cerkwi © Nefre

Na rozwidleniu dróg © Nefre

W tym miejscu nasza wspólna podróż dobiegła końca, Bogusia z Markiem pojechali na Morzeszczyn a my pojechaliśmy w stronę Lipiej Góry.

300 letni dąb w Borkowie © Nefre

Dąb Napoleona w Borkowie ma ponad 300 lat, średnicę pnia 5,3 m i jest pomnikiem przyrody. Leży powalony przez wichurę w 2009 r. Według legendy odpoczywał pod nim po potyczce z Prusakami sam cesarz Napoleon. Wiek dębu i źródła historyczne zdają się to potwierdzać.

Szukamy pałacu w Gąsiorkach © Nefre

Pałac w Gąsiorkach © Nefre

Po bankructwie właściciela Ficermama, majątek ten przejął Skarb Państwa. Po wojnie w pałacu stojącym pośród drzew przy drodze z Gąsiorek do Majewa miała siedzibę Gromadzka Rada Narodowa. Obecnie budynek zamieszkuje kilka rodzin.

Wieża przy pałacu w Gąsiorkach © Nefre

Zdziwienie budzi do dziś stojąca obok pałacu wieża, której przeznaczenie trudno odgadnąć. Mieszkańcy wspominając opowieści nieżyjących dziadków, opowiadają, że wieża stanowi pozostałość po pierwotnym nie istniejącym pałacu stojącym poniżej wieży, a ten stojący do dziś został postawiony po rozebraniu starego pałacu. Jest to o tyle prawdopodobne, że w XVI wieku we wsi był folwark, którego właścicielem była Radziwiłłówna.

Lipia Góra © Nefre

Nazwa wsi pochodzi od jej lokalizacji w rozległych niegdyś lasach i związana jest z lipami w nich rosnącymi oraz pagórkowatym terenem.

Pałac w Lipiej Górze © Nefre

Dwór z poł. XIX w.

W latach 1696 – 1728 wieś dzierżawiona była przez starostów Radomickich, którym przypisuje się przebudowę drewnianego dworu i posadzenie wokół drzew, z których okazały dąb rośnie do dzisiaj. W kolejnych latach folwarkiem zarządzali starostowie Łochoccy. Jan Łochocki był tu ostatnim polskim starostą, w 1772 roku utracił majątek na rzecz państwa pruskiego. Wieś znalazła się w zależności od powiatu ziemskiego w Kwidzynie i pozostał w niej do momentu odzyskania przez Polskę niepodległości.
Do 1880 roku dobra były własnością Karola Scholera, pod którego rządami powstał nowy majątek Birkenau – dziś Suchownia. Stary dwór stojący nad Janką został rozebrany, a na jego fundamentach zbudowano nowy, murowany.
Kolejnymi właścicielami byli Neuman, Marwitz, Frost i Barnbeck, który zamieszkiwał tu aż do momentu wkroczenia wojsk radzieckich w czasie drugiej wojny światowej. W 1933 roku na polach Lipiej Góry w czasie wojskowych manewrów urządzono lotnisko wojskowe.
W 1945 roku majątek rozparcelowano, a dwór zasiedlono Polakami z ziem utraconych. Ich rodziny zamieszkują we wsi do dziś.
Od 1985 roku dwór jest własnością prywatną, został odrestaurowany i wraz z przyległym parkiem wpisany do rejestru zabytków.

Kościół w Skórczu © Nefre

Kościół Wszystkich Świętych w Skórczu

Skwerek z fontanną w Skórczu © Nefre

Tablica upamiętniająca wizytę Lecha Kaczyńskiego w Skórczu © Nefre

Słonecznikowe pole © Nefre

Słonecznikowe pole i ja © Nefre

Droga powrotna © Nefre

Kościół w Klonówce © Nefre

Kościół w Klonówce (gmina Starogard Gdański, powiat starogardzki) jest kościołem parafialnym pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej. Powstanie parafii w Klonówce datuje się na I poł. XIV, około połowy tego stulecia wzniesiono kościół, który bez większych zmian przetrwał do naszych czasów.

Gra światła i kolorów… © Nefre

Spotkanie z Maćkiem (Magic) w Rokitkach © Nefre

Magic
| 22:36 sobota, 28 lipca 2012 | linkuj Fajne zdjęcia - i ja się załapałem! :-)
Miło było poznać Waszą grupkę!
surf-removed
| 21:19 czwartek, 26 lipca 2012 | linkuj piękne słoneczniki i w ogóle...
daniel3ttt
| 21:04 środa, 25 lipca 2012 | linkuj Dystans godny, ciekawe miejsca i "łyk" historii. Fajnie tak czasem jechać coś poodkrywać:)
Kajman
| 16:28 środa, 25 lipca 2012 | linkuj Olać kilometry (chociaż dystans niczego sobie), olać prędkość, ważne są "ruiny" i inne atrakcje:)
Tak trzymać:)
rowerzystka
| 14:11 środa, 25 lipca 2012 | linkuj Piękny dystans, jak i wycieczka. Fotki super, a słoneczniki po prostu rewelacja. Ale żeś opalona Asiu :)
Nefre
| 13:47 środa, 25 lipca 2012 | linkuj Tak to mój rekord:)))), jakoś tak wyszło....
grigor86
| 13:03 środa, 25 lipca 2012 | linkuj To chyba Twój rekord w jeden dzień? Fana wycieczka, pełna ciekawostek.
Mania
| 10:06 środa, 25 lipca 2012 | linkuj jak zwykle fajne fotki...ale nawaliłas km:)ciekawe na jakim km ja bym miala kryzys-hihi
daro
| 08:35 środa, 25 lipca 2012 | linkuj Bardzo ciekawa fotorelacja, dokładne opisy historyczne, ładnie Ci w tych słonecznikach :)
Nefre
| 08:13 środa, 25 lipca 2012 | linkuj Dziękuję dziewczyny...:))) Iwa pole jest chyba gdzieś okolice Pączewa, na pewno na trasie Skórcz- Jabłowo. Widzieliśmy piękny kościół w Barłożnie,ale już nie było czasu na zwiedzanie, mało tego dowiedziałam się, że mój dziadek urodził się w tej miejscowości:)))
misia3
| 06:20 środa, 25 lipca 2012 | linkuj super fotoreportaż Asiu...no i te opisy.... podziwiam:))) nie mówiąc juz o zdjęciach...te pole slonecznikowe..... rewelacja:))) pozdrawiam:)) i do następnego wsólnego wyjazdu:))
Iwa
| 05:31 środa, 25 lipca 2012 | linkuj Super się czyta tyle ciekawych informacji o swoich własnych terenach :) W Barłożnie-przez które jechaliście-wart zobaczenia jest kościół.
Gdzie jest to słonecznikowe pole?