Październik, 2013

PO LESIE

Czwartek, 31 października 2013 · dodano: 03.11.2013 | Komentarze 3

Dzisiaj powinnam siedzieć w pracy, ale z powodu modernizacji linii energetycznej, prądu nie miało być do godziny 14. W związku zaistniałą sytuacją, postanowiłam rano najpierw pozałatwiać swoje sprawy na rowerze i potem pojechać sobie do lasu. Głównym celem mojej wycieczki było wypróbowanie nowego aparatu w terenie przy pięknej pogodzie. Doliczając dzisiejszą wycieczkę przekraczam w tym roku 5000 km, co jest moim rowerowym rekordem….. Po krótkiej wycieczce pojechałam do pracy na godzinę 14 i ku mojemu zaskoczeniu prąd był….. , z doświadczenia już wiem, że zawsze wszelkie prace modernizacyjne się lubią przeciągać w czasie….. Co do fotek, aparatu muszę się nauczyć, ale to fajne zajęcie….:)))

PO MIEŚCIE...

Wtorek, 29 października 2013 · dodano: 29.10.2013 | Komentarze 6

Taki wieczorny objazd, jak zwykle ..... Wczoraj pierwszy raz w życiu gotowałam zupę dyniową, z reszty wycięłam uśmiechniętego stwora....:)))

WIECZORKIEM

Sobota, 26 października 2013 · dodano: 26.10.2013 | Komentarze 7

Sobotnie plany były całkiem inne, ale cóż deszcz pokrzyżował nam plany. Zrezygnowaliśmy z wycieczki do Sobieszewa…. Wieczorkiem objechałam sobie nasze miasto porobiłam kilka nocnych fotek naszego miasta (żeby nie było, że nie ma zdjęć)))). Wieczór bardzo ciepły jak na koniec października.

Urząd Miasta w Tczewie © Nefre

Most na Wiśle w Tczewie © Nefre

Plac Hallera w Tczewie © Nefre

Ulica Dąbrowskiego w Tczewie © Nefre

Galeria Kociewska w Tczewie © Nefre

WIECZOREM.....

Czwartek, 24 października 2013 · dodano: 25.10.2013 | Komentarze 2

Krótki wyjazd po pracy....

WIECZOREM PO TCZEWIE

Środa, 23 października 2013 · dodano: 23.10.2013 | Komentarze 2

Już od dłuższego czasu nie jeździłam po naszym mieście. Korzystając z pięknej ciepłej jesiennej pogody objechałam dzisiaj nasze city....

KIERUNEK PRZYWIDZ

Sobota, 19 października 2013 · dodano: 22.10.2013 | Komentarze 6

Dzisiejsza rowerowa trasa była skierowana na Przywidz. Kiedy wyjeżdżaliśmy z miasta spotkaliśmy Joan i Davida, którzy jechali do Sobowidza. Ponieważ nasza trasa prowadziła też przez Sobowidz, postanowiliśmy wspólnie przejechać ten odcinek. Jednak w Sobowidzu Joan i David stwierdzili, że pojadą z nami do Przywidza. Ucieszyli się, że przejadą nową trasę oraz zobaczą nowe miejsca na Kociewiu i Kaszubach. Kiedy dojechaliśmy do Przywidza skierowaliśmy się do Ośrodka „Zielona Brama” na pyszne pierogi i kawę, po odpoczynku czas było wracać do domu, ponieważ coraz szybciej robi się ciemno. W drodze powrotnej zaplanowałam zwiedzenie drewnianego kościółka w Szczodrowie, o którym to dowiedziałam się z przewodnika po Kociewiu w ub tygodniu…..ehh jak to człowiek mało jeszcze wie o swoim regionie, a tu taka perełka. Jak większość zabytków kościelnych tak i ten był zamknięty na cztery spusty. Poszłam do księdza proboszcza z prośbą o otwarcie kościółka, nie było żadnego problemu i za 10 minut oglądaliśmy zabytek w środku. Ksiądz pokazał nam również polichromie na ścianie, które zostały odkryte przez archeologów w ubiegłym tygodniu. Na koniec trasy pokazałam Rowerzystom kościół w Skarszewach zbudowany w 24h, potem już tylko pognaliśmy do domu… Dzień bardzo udany, było wesoło… i oczywiście miałam całodzienną lekcję angielskiego a Joan polskiego))))) Dziękuje za mile spędzoną sobotę – Thank You Joan and David …

Pałac w Łukocinie- koniec XVIII w © Nefre

Zespół dworsko-parkowy posiada cechy stylowe architektury drugiego dwudziestopięciolecia XIX wieku. Pałac został zbudowany prawdopodobnie pod koniec XVIII wieku (ok. 1870 r.) przez ówczesnego właściciela majątku Paula Du Bois. W roku 1922 właścicielem został Polak Mianowski, natomiast w 1939 r. do dworku sprowadzili się Niemcy. Po ucieczce Niemców pałac przeznaczono na szkołę podstawową, która w 1978 r. przeniosła się do nowej siedziby. Po remoncie dworek zaadaptowano dla potrzeb mieszkalnych.

David w grobowcu rodziny Du Bois w Łukocinie © Nefre

Grobowiec przed wojną nie miał żadnej płyty nagrobnej, nie był też budowlą. Wejście do grobowca mieściło się pod ziemią, gdzie chodziło się w dół schodkami. Obecnie grobowiec jest zdewastowany, splądrowany i zasypany piaskiem.... David nie bał się wejść do środka...

Na trasie wycieczki © Nefre

Kierunek Olszanka © Nefre

Jesienny las © Nefre

Joan i David byli zachwyceni urokiem polskiego lasu jesienią....

Kierunek Przywidz © Nefre

Znany zjazd do Przywidza © Nefre

Joan, David i ja na trasie wycieczki © Nefre

Nad jeziorem w Przywidzu © Nefre

Jesienny Przywidz © Nefre

Pierogarnia w ośrodeku "Zielona Brama" w Przywidzu © Nefre

Ośrodek "Zielona Brama" - Przywidz © Nefre

Kościół w Szczodrowie © Nefre

Ta niewielka wieś może poszczycić się jedynym zachowanym na Kociewiu późnośredniowiecznym drewnianym kościołem. Świątynia p.w. św. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza powstała w ciągu XV i XVI stulecia. Kościół był pięciokrotnie przebudowywany. Dachówka, pokrywająca obecnie świątynię, zastąpiła w roku 1928 stosowane wcześniej gonty. Ogołocony z wyposażenia i zbezczeszczony przez hitlerowców kościół przeszedł w roku 1960 gruntowną renowację, poprzedzoną skrupulatnymi badaniami. Najstarszym zabytkiem jest granitowa kropielnica, pamiętająca jeszcze XIV wiek.

Rowerzyści przy kościele w Szczodrowie © Nefre

Proboszcz oprowadza rowerzystów po zabytkowym kościele © Nefre

Wnętrze zabytkowego kościoła © Nefre

Joan and me © Nefre

Kościół w Skarszewach © Nefre

Zrekonstruowaną świątynię kościoła ewangelickiego w Skarszewach z 1741 roku zbudowano w 24 godziny. Budowa rozpoczęła się o północy 13 września i zakończyła się przed północą 14 września. Inicjatorem odbudowania kościoła w tak krótkim czasie jest proboszcz parafii pw. św. Maksymiliana Marii Kolbego w Skarszewach Dariusz Leman z którym mieliśmy dzisiaj okazję porozmawiać osobiście. Do pracach i przygotowań zaangażowano kilkaset osób. Wyczyn ma trafić do księgi Guinnessa. W niedalekiej przyszłości przy kościele ma powstać park miniatur.

JESIENNY TUŁACZ

Niedziela, 13 października 2013 · dodano: 16.10.2013 | Komentarze 8

Na niedzielę umówiliśmy się z moim kuzynem Tomkiem na wycieczkę rowerową po lesie. Zaproponowałam wyjazd do Bukowca. Jest to jedna z ładniejszych tras leśnych w naszym regionie tzn. (blisko domu). Kolorowa jesień cieszyła nasze oczy i fotograficzne obiektywy, noo tak, kto miał obiektyw ten miał, ja tego dnia przyjechałam do lasu z telewizorem, (czyli z tabletem). Po drodze spotkaliśmy Maćka, który jechał w kierunku Pelplina. Chwileczkę pogadaliśmy i udaliśmy się w dalszą drogę, czyli do Bukowca, gdzie zrobiliśmy się krótki postój na kawę i ciasto…. Kiedy dojechaliśmy już do Tczewa, mój kuzyn udał się do domu, natomiast my spotkaliśmy Marzenkę i Sławka, którzy dopiero wybierali się na przejażdżkę. Razem z nimi udaliśmy się na drugą wycieczkę tego dnia, było wesolutko…… dziękuję Wszystkim za udany dzień…. Poniżej mapka i kilka jakościowo takich sobie zdjęć…

Jesienna wycieczka z Tomkiem © Nefre

Jesienne szaleństwo © Nefre

ZAMKI I PAŁACE NA POWIŚLU

Sobota, 12 października 2013 · dodano: 16.10.2013 | Komentarze 7

Na dzisiejszy dzień zaplanowałam krótki rekonesans po zamkach i pałacach na Powiślu. Początek wycieczki miał miejsce w Sztumie, gdzie zwiedziliśmy zamek. Następnie udaliśmy się zaplanowaną trasą zwiedzając dworki, pałace i majątki ziemskie. Naszym najważniejszym obiektem do zwiedzenia w tym dniu był urokliwy Pałac Sierakowskich w Waplewie Wielkim. Wycieczka jesienna bardzo urokliwa i kolorowa, brakowało tylko słońca tego dnia…… Zwiedziliśmy bardzo dużo nowych miejsc. Dzień zakończony kawą, herbatką i lodami w sztumskiej kawiarence…
Poniżej mapka i kilka fotek.

Zamek w Sztumie © Nefre

Zamek w Sztumie - zbudowany w stylu gotyckim przez zakon krzyżacki w latach 1326-1335, na planie wielokąta z dwiema wieżami, w miejscu staropruskiego grodu. Był siedzibą wójta krzyżackiego. W 1410 roku w rękach polskich. Po wojnie trzynastoletniej, w latach 1468-1772, był siedzibą polskich starostów. Zniszczony w czasie wojen szwedzkich w XVII wieku, został częśćiowo rozebrany przez władze pruskie. Zachowały się 2 skrzydła przebudowane w XIX wieku, wieża więzienna, bramy i mury obwodowe. Obecnie siedziba Sztumskiego Centrum Kultury.

Uroki jesieni- Sztum © Nefre

Nad jeziorem w Sztumie © Nefre

Podzamcze w Sztumie © Nefre

Pałac w Czerninie © Nefre

Po II wojnie światowej pałac czerniński został zajęty przez PGR i mocno zdewastowany. Obecnie znajduje się w rękach prywatnych. Budynek zachował barokowy charakter bryły. Został zbudowany w XVII wieku, prawdopodobnie przez rodzinę Szeliskich, przebudowany na przełomie XIX i XX wieku. Czasy świetności dworu przypominają dziś jedynie, bogato rzeźbione barokowe schody. Za pałacem znajduje się park dworski ze zniszczoną kaplicą rodziny Donimirskich, wybudowaną dla tragicznie zmarłego Wacława Donimirskiego. Niestety mieliśmy ograniczoną mozliwość zrobienia ładnej fotki.

Jesienna droga © Nefre

Dworek w Mleczewie © Nefre

Obecny dwór pochodzi z XIX wieku, wybudowany został z cegły i otynkowany. Posiada cechy neobarokowe.

Kuźnia w Mleczewie © Nefre

Dworek w Klecewie © Nefre

Obecny dworek pochodzi z XIX w. i jest wykorzystywany na cele mieszkaniowe.

Kościół w Starym Targu © Nefre

Zabudowa w Starym Targu © Nefre

Kierunek Waplewo Wielkie © Nefre

Jesienna trasa © Nefre

Dojechaliśmy do Waplewa Wielkiego © Nefre

Pałac Sierakowskich w Waplewie Wielkim © Nefre

Majątek Waplewo od początku XVI wieku pozostawał we władaniu polskich rodów szlacheckich związanych z Pomorzem Nadwiślańskim. Ostatnimi właścicielami Waplewa byli członkowie rodziny hrabiów Ogończyk-Sierakowskich. Majątek ten pozostawał w ich rękach przez 200 lat, do 1939 roku. Sierakowscy angażowali się w działalność polityczną, artystyczną, naukową, oświatową i społeczną. Pielęgnowali tradycje narodowe, umacniali polski charakter tych ziem.
W Waplewie istniały biblioteka obejmująca około 11 tysięcy tomów oraz kolekcja malarstwa, rzeźby, rzemiosła artystycznego, broni i ceramiki. Wśród obrazów znajdowały się dzieła wybitnych twórców europejskich, polskich i gdańskich, między innymi Tycjana, Rubensa, Aleksandra Orłowskiego, Franciszka Smuglewicza, Andreasa Stecha czy zaprzyjaźnionych z rodziną Sierakowskich gdańskich malarzy Meyerheimów.
Majątek rozparcelowany w latach trzydziestych ubiegłego wieku przez władze nazistowskie, po wojnie stał się własnością państwową. W grudniu 2006 roku zespół pałacowo-parkowy w Waplewie Wielkim przekazany został Muzeum Narodowemu w Gdańsku, które obecnie organizuje tu nowy oddział pod nazwą Muzeum Tradycji Szlacheckiej.

Tablica upamiętniająca pobyt Jana Matejki w pałacu © Nefre

Tylna część po przebudowie w stylu neoklasycznym nabrała cech antycznej budowli. Nadbudowane piętro zwieńczone zostało trójkątnym naczółkiem wspartym na smukłych kolumnach kryjących balkon.

Park przy pałacu Sierakowskich w Waplewie Wielkim © Nefre

Park w stylu angielskim przy pałacu Sierakowskich w Waplewie Wielkim © Nefre

Obok pałacu powstał park angielski w stylu krajobrazowym, z szpalerem lipowym usytuowanym na przedłużeniu osi dworu.

My w przypałacowym parku © Nefre

Sala gdańska w pałacu Sierakowskich w Waplewie Wielkim © Nefre

Wnętrze pałacu Sierakowskich w Waplewie Wielkim – oryginalnie zachowany sufit © Nefre

Rzeźby na kominku w pałacu Sierakowskich w Waplewie Wielkim © Nefre

Sala koncertowa w pałacu Sierakowskich w Waplewie Wielkim © Nefre

Zegar z przypałacowej kuźni © Nefre

Front pałacu Sierakowskich w Waplewie Wielkim © Nefre

Od frontu dwór sprawia wrażenie skromnego, parterowego budynku z ryzalitem pośrodku i dwoma niższymi skrzydłami bocznymi.

Wieża w przypałacowym parku © Nefre

Ozdobna altana w w przypałacowym parku © Nefre

Drewniana altana ogrodowa z końca XVIII w.

Zabudowania przypałacowe – Waplewo Wielkie © Nefre

Brama wjazdowa do pałacu w Waplewie Wielkim © Nefre

Pozostałości dworku w Tropach Sztumskich © Nefre

Dojeżdżamy do Telkwic © Nefre

Majątek ziemski w Telkwicach © Nefre

Kierunek Trankwice © Nefre

Spichlerz w Trankiwcach, daleka wygląda jak kościół © Nefre

Ruiny dworku w Trankiwcach © Nefre

Budynek dworski (obecnie ruina) został wzniesiony w drugiej połowie XIX wieku, na starszych fundamentach i częściowo ścianach. Najprawdopodobiej przebudowano wówczas i rozbudowano w kierunku północnym, istniejący tam, pochodzący z XVIII wieku dwór. Dwór wraz z położonym po jego zachodniej stronie parkiem, zajmował północną część zespołu folwarcznego. Na południe od niego usytuowany był czworobok zabudowy gospodarczej folwarku, a wieś folwarczna ciągnęła się wzdłuż drogi, w kierunku wschodnim.

Polną drogą do miejscowości Pozolia © Nefre

Przebudowany dworek w miejscowości Pozolia © Nefre

Miejscowość Kalwa © Nefre

Kościół w miejscowości Kalwa © Nefre

Wnętrze kościoła - Kalwa © Nefre

Kościół w miejscowości Pietrzwałd © Nefre

Zabytkowy dworek w Barlewicach – obecnie hotele i restauracja © Nefre

Barlewice to teren dawnego folwarku krzyżackiego Wargels. W wiekach późniejszych wybudowano tutaj około 1880 roku dwór, który zachował się do dzisiaj wraz z parkiem dworskim i zabudowaniami folwarku.

Kościół w Sztumie – to jest ostatnie zdjęcie mojego aparatu… © Nefre

To jst ostatnie zdjęcie zrobione w tym dniu i ostatnia fotka naszego aparatu, który sobie umarł:(((((

JESIENNIE PO ŻUŁAWACH

Niedziela, 6 października 2013 · dodano: 09.10.2013 | Komentarze 6

Pomysł na niedzielną wycieczkę zrodził się o 2 w nocy…)))))) Pomyślałam sobie, że pojedziemy relaksacyjnie na Żuławy. Z domu wyjechaliśmy dosyć późno, około 13, nasza rowerowa trasa prowadziła w stronę Nowego Stawu, ale kiedy dojechaliśmy do tego miejsca stwierdziliśmy, że jedziemy gdzieś dalej, gdzieś gdzie jeszcze nie byliśmy. Zrobiliśmy zakupy w znanej rowerzystom cukierni i pognaliśmy w kierunku Chlebówki, dalej w kierunku Lubstowa. Spokojną trasą dojechaliśmy do miejscowości Jazowa, skąd już niedaleko jest do Elbląga. Nasza droga jednak prowadziła w innym kierunku, kierunek Nowy Dwór Gd., gdzie wypiliśmy kawę i pognaliśmy do Tczewa. Powrót do domu oczywiście o zmroku. Tego dnia było ciepło i bezwietrznie, czyli raj na Żuławach…. Dzień mile spędzony….