Maj, 2013

WKOŁO JEZIORA ŻARNOWIECKIEGO

Czwartek, 30 maja 2013 · dodano: 04.06.2013 | Komentarze 12

Wycieczkę „Dookoła Jeziora Żarnowieckiego” planowałam już od dawna. Wcześniej zaplanowana trasa miała przebiegać trochę inaczej, niż na wyrysowanej mapie. Chciałam troszeczkę pojeździć po Puszczy Darżlubskiej, ale niestety to miejsce z powodu braku czasu musieliśmy pominąć. W wielu miejscach byliśmy już wcześniej autem, ale jak wszyscy wiemy to nie to samo, co zwiedzanie na rowerze. Odkryliśmy również wiele przepięknych miejsc, o których napiszę pod fotkami. Trasa była dosyć trudna, ponieważ Kaszuby to teren pagórkowaty, ale my lubimy wyzwania…..
Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy w Wejherowie, do którego dotarliśmy autem. Niestety korek spowodowany pracami drogowymi w Gdyni opóźnił start naszej wycieczki. Najważniejsze, że pogoda i humory dopisały. Do domu przyjechaliśmy około 23, oczywiście zmęczeni ale zadowoleni…
Poniżej mapka i kilka fotek

Ruszamy z Wejherowa © Nefre

"BRAMA PIAŚNICKA”, która została zbudowana na miejscu czołgu radzieckiego ma upamiętniać ofiary, bohaterów i męczenników totalitaryzmów XX wieku. – faszyzmu i komunizmu.

Dotarliśmy do miejscowości Orle © Nefre

Przez Bolszewo docieramy do miejscowości Orle, troszeczkę bez sensu, ponieważ robimy niepotrzebne kółko.

Skwerek rekreacyjny w Orle © Nefre

Przez las © Nefre

Docieramy do szlaku w Puszczy Darżlubskiej © Nefre

Docieramy do drogi Wejherowo- Krokowa, zjeżdżamy do Puszczy Darżlubskiej, jak widzimy szlaki oznakowane, droga leśna utwardzona, chociaż nie wiadomo jak jest w głębi lasu (o tym przekonamy się podczas następnej wycieczki)...

Jedną nogą i jednym kołem w Puszczy Darżlubskiej © Nefre

W drodze © Nefre

Kościół parafialny pw. Matki Boskiej Królowej Polski w Tyłowie © Nefre

W Tyłowie znajduje się zabytkowy kościół zbudowany w 1755 roku z fundacji generała Józefa Przebendowskiego, należący do Parafii rzymskokatolickiej pod wezwaniem Matki Bożej Królowej Polski.

Pozostałości po niedokończonej Elektrowni Jądrowej Żarnowiec © Nefre

Elektrownia Jądrowa Żarnowiec (EJŻ) – polska elektrownia jądrowa budowana w latach 1982–1990 w miejscu zlikwidowanej wsi Kartoszyno nad Jeziorem Żarnowieckim z siedzibą w Nadolu.
Oficjalna ostatnia nazwa przedsiębiorstwa brzmiała: Elektrownia Jądrowa „Żarnowiec” w budowie w likwidacji w Nadolu[1].
W zamyśle była elektrownia miała stanowić pierwszy krok w realizacji polskiego programu energetyki jądrowej, który obejmował jeszcze wybudowanie Elektrowni Jądrowej „Warta” w miejscowości Klempicz w ówczesnym województwie pilskim[2]. Elektrownia w Żarnowcu docelowo miała się składać z czterech bloków energetycznych napędzanych reaktorami WWER-440 o łącznej mocy ok. 1600 MW.

Przystań jachtowa w Lubkowie nad Jeziorem Żarnowieckim © Nefre

Jezioro Żarnowieckie © Nefre

Jezioro Żarnowieckie (kaszb. Jezoro Żarnowsczé) – jezioro rynnowe w północnej Polsce, w województwie pomorskim, powiecie wejherowskim, na Wysoczyźnie Żarnowieckiej. Powierzchnia 1431 ha, długość 7,6 km, szerokość 2,6 km, maksymalna głębokość 16 m. Przez jezioro przepływa rzeka Piaśnica. Dno jeziora znajduje się poniżej poziomu morza (kryptodepresja).

W drodze © Nefre

Droga szutrowa do Dębek © Nefre

Cztery kilometry drogą szutrową jedziemy nad otwarte morze

Nadmorska miejscowość Dębki © Nefre

Kiedyś wioska rybacka, obecnie nadmorska miejscowość wypoczynkowa z jedną z ładniejszych plaż polskiego wybrzeża. Miejscowość Zamieszkana przez kilkudziesięciu stałych mieszkańców. W Dębkach znajduje się kilka XIX-wiecznych chałup rybackich, których z braku czasu nie zdązyliśmy zobaczyć.

Przepompownia Dębki © Nefre

"Przepompownia Dębki" - pompuje wodę pomiędzy Piaśnicą a systemem kanałów Dębkowskich Łąk.
Czasem w tę, czasem w przeciwną stronę wyrównując poziomy.

Pas zieleni w Dębkach © Nefre

Plaża w Dębkach nad Morzem Bałtyckim © Nefre

Dotarliśmy nad morze,jest tu bardzo szeroka, piękna, piaszczysta plaża, do której idzie się przez las (ok. 5 min) dzielący ją od zabudowań Dębek.

Rzeka Piaśnica wpływa do Bałtyku © Nefre

Po zachodniej stronie Dębek jest przepiękne miejsce, gdzie rzeka Piaśnica wpada do morza. Niezwykłym jest, że Piaśnieca niemal co roku obiera inną drogę do morza, wijąc się przez plażę. Ujście Piaśnicy to wspaniałe miesce do podziwiania wschodów / zachodów słońca. Kawałek za rzeką idąc na zachód znajduje się słynna plaża naturystów.

Rzeka Piaśnica i Morze Bałtyckie © Nefre

Kajakarze na rzece Piaśnica © Nefre

Z rzeki do morza © Nefre

Plaża w Dębkach nad Morzem Bałtyckim © Nefre

Koniec plażowania © Nefre

Bardzo podobało mi się to miejsce, chętnie bym tam została kilka dni, ale po 40 minutowym odpoczynku wracamy z Dębek, aby kontynuować wycieczkę wkoło jeziora.

Wracamy z Dębek w tle kościół w Żarnowcu © Nefre

Północna strona Jeziora Żarnowieckiego © Nefre

Ujście rzeki Piaśnicy z Jeziora Żarnowieckiego © Nefre

Rzeka Piaśnica © Nefre

W okresie międzywojennym granica polsko-niemiecka biegła wzdłuż rzeki Piaśnicy.

Młyn w Wierzchucinie © Nefre

Młyn na rzece Bychowska Struga, obecnie w budynku znajduje się restauracja.

Droga do Prusewa © Nefre

Dwór „Sześciu Dębów” w Prusewie © Nefre

Dojeżdżamy do zabytkowego dworu w Prusewie otoczonego przez blisko 2 hektarowy park, bogaty w starodrzew, o układzie geometrycznym w części centralnej i angielskim na obrzeżach, to bez wątpienia miejsce o niepowtarzalnym uroku. Rośnie tu między innymi sześć 250-letnich dębów - pomników przyrody, stąd nazwa „Sześć Dębów”.
Dworek już wcześniej odwiedziliśmy i zwiedziliśmy, słoneczną jesienią 2010 roku. Wśród śpiewu ptaków w pięknym otoczeniu miło było odpocząć i napić się kawy w delikatnej porcelanie.
Niestety dzisiaj brama wjazdowa na posesje dworku była zamknięta na kłódkę, nikt nie wie co się stało.

Wjeżdżamy do Bychowa © Nefre

Dwór z II połowy XIX wieku w Bychowie © Nefre

Dojeżdżamy do dworku w Bychowie, w tym miejscu byliśmy kilka razy i nigdy nie mogłam się napić kawy, ponieważ zawsze trafialiśmy na jakąś uroczystość, tym razem było podobnie, obiekt zarezerwowany na kilka dni. Pokręciliśmy się tylko po parku.
Obecny dwór powstał w drugiej połowie XIX wieku, natomiast szczątkowo zachowane budynki znacznie wcześniej w połowie XIX wieku.
W czasie II wojny światowej założenie dworskie, folwarczne i parkowe częściowo zostało naruszone, jednak całkowitej dewastacji uległo w latach 50 - tych i 60 - tych XX wieku.
W 1989 r dworek w bardzo zniszczonym stanie zakupił od gminy Gniewino obecny właściciel Władysław Brzozowski.Budynek został zburzony do fundamentów i na podstawie ekspertyzy budowlanej oraz dokumentacji fotograficznej, zrekomponowany w lipcu 1999 r. Ocalał w oryginalnej wersji portyk z zabytkową balustradą.

Zabytkowy park w Bychowie © Nefre

Mini zoo na terenie parku w Bychowie © Nefre

Parafia rzymskokatolicka św. Józefa Rzemieślnika w Gniewinie © Nefre

Dojechaliśmy do Gniewina, miejscowości, która od 5 do 26 czerwca 2012 w Hotelu Mistral Sport gościła Reprezentację Narodową Hiszpanii podczas Euro 2012. Symbole Euro zdobią miejscowość do dzisiaj, widzieliśmy nawet duże pomalowane kamienie, które miały przypominać piłkę...

Reklama w Gniewinie © Nefre

Reklama restauracji na jednym z domów w Gniewinie © Nefre

Zabytkowy dom w Gniewinie © Nefre

Skwerek w Gniewinie © Nefre

Pamiątki po Euro w Gniewinie © Nefre

Rondo im. Kazimierza Górskiego w Gniewinie © Nefre

Wieża widokowa „Kaszubskie Oko” w Gniewinie © Nefre

Podstawą wieży, wybudowanej w kształcie klepsydry, jest kopiec porośnięty roślinami, w którego wnętrzu znajdują się pomieszczenia biurowe, punkt „it”, sprzedaż pamiątek oraz duży hol, w którym prezentowane są różne wystawy i ciekawostki. Całkowita wysokość wieży wraz z iglicą wynosi 44 m. Na platformę widokową wieży możemy się dostać pokonując 212 schodków lub 36 m windą.

Atrakcje kompleksu!
Rekreacyjne elementy „Kaszubskiego oka” to wyposażone w 18 stanowisk pole do mini-golfa, ziemne pole szachowe, plac zabaw w wersji standardowej, w postaci „Statku Piratów” oraz wybudowany z myślą o dzieciach starszych – linowy plac zabaw. Duże zainteresowanie budzą również naturalnych rozmiarów makiety dinozaurów – Triceratopsa i Tyrannosaurusa rex oraz makiety Stolemów -kaszubskich siłaczy! Najnowszą atrakcją obiektu jest ścianka wspinaczkowa, na której można się wspiąć na wysokość 7,4 m

Widok z wieży widokowej w Gniewinie © Nefre

Co można zobaczyć z wieży?
Przede wszystkim przy dobrej widoczności zobaczymy Morze Bałtyckie oraz morenowe wzgórza Jeziora Żarnowieckiego. Można stąd również dostrzec pozostałości po słynnej budowie elektrowni jądrowej. Ciekawostką jest rozległy (122 ha powierzchni) zbiornik górny największej w Polsce elektrowni szczytowo – pompowej oraz farma 21 elektrowni wiatrowych.

Wieża widokowa „Kaszubskie Oko” w Gniewinie © Nefre

Widok z wieży widokowej w Gniewinie © Nefre

Ja na wieży widokowej w Gniewinie © Nefre

Lisewski Dwór w Lisewie © Nefre

Ponieważ lubimy miejsca z przeszłością, z atmosferą oraz niepowtarzalnym wnętrzem z Gniewina zamiast do Nadola zdecydowaliśmy na odwiedzenie Lisewskiego Dworu."Lisewski Dwór”, to nasze nowe odkrycie na naszym szlaku zagubiony miedzy Gniewinem, a Wejherowem, miejsce osobliwe i urokliwe.
Od paru lat miejsce to przyciąga zwolenników odpoczynku w kameralnym wnętrzu i wielbicieli wykwintnej kuchni. Decydujemy się na chwilę odpoczynku w tak romantycznym miejscu i zamawiamy kawę oraz herbatę

Wnętrze dworu w Lisewie © Nefre

Lisewski Dwór w Lisewie © Nefre

Lisewski Dwór wziął swoją nazwę od polskiej rodziny Lisewskich, założycieli Lisewa z XV w., rodu pieczętującego się herbem Leliwa Pomorska.

Taras w Lisewskim Dworze © Nefre

Kolorowa mozaika na podłodze w Lisewskim Dworze © Nefre

Nagrobek byłego właściciela dworu © Nefre

Altanka ślubów w parku Lisewskiego Dworu © Nefre

Coż mogę napisać - Hotelik i restauracja „Lisewski Dwór” to namacalny dowód, jak pasjonaci mogą zmieniać zastaną rzeczywistość. Z dawnego popegeerowskiego obiektu, który – wydawałoby się, ma już dawno za sobą minione bezpowrotnie lata świetności, zrewitalizowano w ciągu kilku lat dawny dwór, przywracając mu zagubiony po wojnie blask.

W kierunku Wejherowa © Nefre

Pakujemy się do odjazdu © Nefre

Dojechaliśmy do punktu startowego, pakujemy rowery i wracamy do domu.:))))

ROWEROWA ŚRODA DLA KOBIET

Środa, 29 maja 2013 · dodano: 29.05.2013 | Komentarze 9

W dzisiejszej rowerowej środzie wzięło udział sześć Rowerzystek (w tym cztery nowe Panie).Nasza trasa przebiegała - Tczew, Rokitki, Śliwiny, Zwierzynek, Owczarki, Rokitki, Tczew. Pogoda i humory dopisywały... było sympatycznie.W leśnej trasie spotkałyśmy Fruzię i Jarka. Dziekuję koleżankom za wspólne kręcenie.... po powrocie do Tczewa zrobiłam sobie jeszcze małe kółeczko dookoła miasta-to był mały trening przed czwartkową wycieczką.

Dzisiejsza leśna trasa © Nefre

Na rozdrożu © Nefre

Moja dzisiejsza grupa rowerowa © Nefre

PO OKOLICY

Niedziela, 26 maja 2013 · dodano: 26.05.2013 | Komentarze 7

Weekendowe rowerowe plany były bardzo ambitne i zaplanowane już dawno. Deszczowa aura wszystko zepsuła i plany trzeba było zmienić. Jednak dzisiaj zanim poszliśmy do naszych mam świętować ich dzień, udało nam się wyjechać na krótką wycieczkę po okolicy.

Za miastem © Nefre

Dmuchawce © Nefre

Leśne kwiatki © Nefre

Żółte jak słońce © Nefre

ROWEROWE ŚRODY DLA KOBIET

Środa, 22 maja 2013 · dodano: 22.05.2013 | Komentarze 5

Dzisiaj miało odbyć się spotkanie rowerowe dla kobiet, ale przed godziną 18 zaczęło grzmieć spadł deszcz i znacznie się ochłodziło, wiadomo było, że nikt nie przyjedzie na rower. Ja, co prawda wyjechałam sobie w mżawce dookoła osiedla i dalej przez nasze miasto zajechałam nad Wisłę następnie pojechałam odebrać paczkę z paczkomatu, ponieważ dzisiaj przysłali mi moją nową lampkę przednią do roweru firmy Sigma.

NAD JEZIORKO

Niedziela, 19 maja 2013 · dodano: 21.05.2013 | Komentarze 5

Po sobotniej jeździe niedzielny poranek był bardzo leniwy, ale piękna pogoda zmobilizowała nas do wyjazdu nad jezioro. Wysłałam sms-y z informacją o wycieczce do znajomych, na zbiórkę stawiło się siedem osób.Po raz pierwszy jechał dzisiaj z nami Lech - mąż Mirki. W drodze nad jeziorko spotkaliśmy Maćka, który jechał w kierunku jeziora Zduńskiego i w drodze powrotnej dołączył do nas na leniuchowanie nad jeziorem w Siwiałce. Było miło i sympatycznie, dziękuję wszystkim za wspólne kręcenie.

Jedziemy nad jeziorko © Nefre

Wracamy do domu © Nefre

MEWIA ŁACHA

Sobota, 18 maja 2013 · dodano: 20.05.2013 | Komentarze 12

Pogoda wymarzona na wycieczkę nad morze, długo się zastanawialiśmy gdzie – Jantar, Mikoszewo czy może Świbno. Padło na tą ostatnia miejscowość, ponieważ po pierwsze nigdy nie byliśmy tu na plaży i warto w końcu zrobić rekonesans, po drugie chciałam odwiedzić rezerwat „Mewia Łacha”- z myślą, że zobaczę chociaż jedną foczkę w naturalnym środowisku. W drodze powrotnej w Kiezmarku złapała nas nawałnica, lał deszcz i wiał porywisty wiatr z daleka gdzieś nad Gdańskiem szalała burza. Na szczęście udało nam się schować na przystanku autobusowym, po deszczu mogliśmy kontynuować podróż, jednak w miejscowości Długie Pole została zerwana przez wichurę linia energetyczna, ponieważ droga była zamknięta dla ruchu niestety musieliśmy zrobić kółko. Do domu wróciliśmy około 22…(dwie godziny spóźnienia)… , ale i tak było super, oczywiście szczegóły poniżej w foto relacji.
Plaża w Świbnie- wejście nr 4 © Nefre

Plaża w Świbnie © Nefre

Plaża w Świbnie jest szeroka, woda czysta no i oczywiście mało ludzi i o to chodziło...

Piaseczek © Nefre

Moja kąpiel - woda zimna... brrr © Nefre

Gotowa do drogi powrotnej © Nefre

Asfaltówka przez las © Nefre

Z plaży jedziemy szlakiem zielonym w stronę rezerwatu

Niedaleko ujścia Wisły © Nefre

W tym miejscu zostawiłam rower oraz mojego męża, który był zmęczony upałem nie miał ochoty iść na "Mewią Łachę"

Stacja meteorologii w Świbnie © Nefre

Jeziorko bobrowe w Świbnie © Nefre

Ścieżka edukacyjna © Nefre

Widok na Wisłę z punktu widokowego © Nefre

Wejście do rezerwatu "Mewia Łacha" © Nefre

Rezerwat przyrody "Mewia Łacha", utworzony w 1991 roku, znajduje się w północno-wschodniej części Wyspy Sobieszewskiej, zajmując powierzchnię 19 ha. Północną i zachodnią jego granicę stanowi morze, od strony południowej przylega do nadmorskiego boru sosnowego, a od wschodniej - do ujściowego odcinka Wisły Przekop. Pozostała część rezerwatu, o powierzchni 131 ha, znajduje się po drugiej stronie Wisły koło wsi Mikoszewo. Celem ochrony jest zachowanie: kolonii lęgowych rzadkich gatunków rybitw, miejsc lęgowych, odpoczynku i żerowania ptaków siewkowych, blaszkodziobych i innych, charakterystycznej roślinności oraz krajobrazu stożka ujściowego Wisły wraz z całą dynamiką naturalnych procesów deltowych wielkiej rzeki nizinnej.

Ścieżka edukacyjna © Nefre

Ja na ścieżce rezerwatu - w tle Wisła wpływająca do morza © Nefre

Ścieżka ekukacyjna © Nefre

Obserwacja fok © Nefre

Kiedy doszłam do końca ścieżki edukacyjnej ujrzałam dwie osoby, które stały przy lornetkach i coś obserwowały. To „coś” to były foki, tego dnia na małą wysepkę wyszło ich około 30 (rekordowa ilość to 60 sztuk). Okazało się że, Pani Ewelina i Pan Dawid należą do Grupy Badawczej Ptaków Wodnych KULING. Dzięki nim mogłam zaobserwować życie fok w naturalnym środowisku ich zachowanie, zabawy oraz zaloty. Pani Ewelina dużo mi opowiadała o życiu tych zwierząt w naszym morzu. To było niesamowite przeżycie, takie safari w Polsce… Dziękuję za przemiłą pogadankę o zwierzątkach i ptakach, które zamieszkują rezerwat.
Jeżeli kiedykolwiek pojedziecie do rezerwatu koniecznie trzeba zabrać lornetkę, ponieważ gołym okiem nie zobaczycie fok, no chyba, że akurat będzie Pani Ewelina i Pan Dawid lub inny pracownik firmy „KULING”.

Wylegujące się foki na wysepce © Nefre

Obserwacja fok © Nefre

Zespół Grupy Badawczej Ptaków Wodnych KULING © Nefre

Mewia Łacha z lotu ptaka - Świbno © Nefre

Tą pocztówkę dostałam w prezencie od Zespołu Grupy Badawczej Ptaków Wodnych KULING.

Zespół Grupy Badawczej Ptaków Wodnych KULING z tyrystami © Nefre

W tym miejscu stała nowa wieża widokowa - niestety przed oddaniem do użytku została spalona © Nefre

W tym roku na tym miejscu pobudowano nową wieżę widokowa - niestety przed oddaniem do użytku została spalona. W zamian ma powstać metalowa wieża

Rezerwat "Mewia Łacha" © Nefre

Zapraszamy do "Mewiej Łachy" © Nefre

Grupa Badawcza KULING zaprasza latem rodziny z dziećmi na pogadanki o ptakach, które żyją w rezerwacie.

Na końcu szlaku © Nefre

Sklep w Kiezmarku - ostatnie zakupy © Nefre

Po ulewie - jedziemy dalej © Nefre

Długie Pole -zerwana linia energetyczna uniemożliwia nam jazde © Nefre

Dojechaliśmy do Długiego Pola i niestety mieliśmy pecha, ponieważ przez wichurę została urwana linia energetyczna, kable leżały na ulicy, a strażacy zabarykadowali przejazd. Niestety siła wyższa…. tak bywa. Byłam świadkiem buntu mieszkańców, którzy chyba byli z ciemnogrodu i wyzywali strażaków, że jakim prawem oni nie mogą dojść do swoich domów. Jakby nie wiedzieli, czym grozi zetknięcie się człowieka z prądem, szok, jednej babie zwróciłam uwagę i chyba jej poszło w pięty, bo się zamknęła. My nie patrząc na nic postanowiliśmy objechać tą miejscowość przez Trutnowy i Osice. Szczęśliwie dojechaliśmy do domu około godziny 22….. Dzień pełen wrażeń, ale bardzo sympatyczny…

PRZED SNEM

Czwartek, 16 maja 2013 · dodano: 17.05.2013 | Komentarze 6

Około 19.30 postanowiłam pojeździć na rowerze. Wybrałam się ścieżką rowerową w stronę Lubiszewa, potem na Śliwiny i do Tczewa. Cudowny ciepły wieczór, zapach bzu, godowy świergot ptaków w końcu uzmysłowił mi, że to maj, prawdziwy maj….. Wieczór zakończony wizytą u rodziców, było wesoło i sypmatycznie....))))

Zachód słońca © Nefre

Niesamowity widok, przez chwilę stałam i gapiłam się w niebo...

Lubiszewo z innej strony © Nefre

Na wsi © Nefre

Rzepakowe pola © Nefre
Kategoria REKREACJA, SAMOTNIE

ROWEROWE ŚRODY DLA KOBIET

Środa, 15 maja 2013 · dodano: 15.05.2013 | Komentarze 9

W dzisiejszej rowerowej środzie wzięło udział sześć Rowerzystek.Nasza trasa przebiegała wkoło mostów. Pogoda i humory dopisywały... było sympatycznie. Dziekuję koleżankom za wspólne kręcenie....

Przejazd przez most © Nefre

W stronę Tczewa © Nefre

PÓŹNYM POPOŁUDNIEM

Niedziela, 12 maja 2013 · dodano: 12.05.2013 | Komentarze 2

W niedziele - późnym popołudniem, pojechaliśmy stałą trasą doodkoła miasta. Nic szczególnego się nie wydarzyło, dzisiaj bez fotek...

WYCIECZKA DO BORÓWNA

Sobota, 11 maja 2013 · dodano: 11.05.2013 | Komentarze 6

Dzisiejsza wycieczka miała prowadzić nad jezioro Zduńskie, jednak po wczorajszym deszczowym piątku mieliśmy obawy, co do jakości leśnych dróg. Wybraliśmy się w kierunku Sobowidza, następnie pojechaliśmy nad jezioro Borówno Wielkie, gdzie chwileczkę odpoczęliśmy. W drodze do Tczewa złapał nas wiosenny deszczyk. W sobotniej wyprawie towarzyszyli nam Mirka i Marek, było sympatycznie…

Rowerzyści w drodze © Nefre

Krótki postój © Nefre

Budowa nowej ścieżki rowerowej w Sobowidzu na starym nasypie kolejowym © Nefre

Gmina Trąbki Wielkie rozpoczęła budowę następnej części szlaku pieszo-rowerowego o nazwie „Szlak Cysterski”. Obecna gotowa trasa ma około 3 km i biegnie od Pszczółek do Żelisławek. W przyszłości szlak kończyć się będzie w Skarszewach. Trasa biegnie na byłym nasypie kolejowym wśród pół i lasów. Łączna długość szlaku wynosić będzie około 20 km.