Kwiecień, 2015

OLSZTYN I JEGO LEŚNE OKOLICE

Poniedziałek, 6 kwietnia 2015 · dodano: 13.04.2015 | Komentarze 3

W drugi dzień świąt opuszczamy Mazury i udajemy się na Warmię a konkretnie do Olsztyna. Po drodze zatrzymujemy się w Gietrzwałdzie, gdzie poświęcamy chwileczkę na krótki spacer po polskim Lourdes. Olsztyn przywitał nas słonecznym uśmiechem....., stawiamy auto w jakiejś wojskowej dzielnicy... i zaczynamy rowerowe zwiedzanie starówki. Kiedy obejrzeliśmy najważniejsze zabytki i atrakcje miasta ruszamy na podbój rowerowych szlaków w tutejszym lasku miejskim. Jadąc cały czas wzdłuż rzeki Łyny, wbiliśmy się na czerwony i czarny szlak - ja się potem okazało- są to najtrudniejsze szlaki podmiejskie - ale za to widokowo przepiękne. Na jednym etapie, zaliczyłam lądowanie, na szczęście nie wpadłam do wody - a brakowało niewiele...... Dzisiaj nie zrobiliśmy długiej trasy - raz, że nam się nie chciało a dwa to byliśmy umówieni ze znajomymi, których odwiedziliśmy i z którymi spędziliśmy resztę świątecznego dnia.....Święta minęły bardzo szybko, chociaż pogoda płatała figla, cieszę się, że te dni spędziliśmy tak jak lubimy.... czyli aktywnie....

Mosty kolejowe w Olsztynie
Mosty kolejowe w Olsztynie © Nefre

Wiadukt i most kolejowy nad rzeką Łyną zbudowane w 1872 roku, o wysokości ok. 20 m. Są to właściwie dwa wiadukty umiejscowione na przełomie rzeki, w pobliżu ulic Artyleryjskiej, Żarskiej i Wyzwolenia.

Nad rzeką Łyną- Olsztyn
Park w Olsztynie © Nefre
Tartak Raphaelsohnów- Olsztyn
Tartak Raphaelsohnów- Olsztyn © Nefre

Tartak Raphaelsohnów to właściwie ostatni relikt dzielnicy przemysłowej, która w II połowie XIX w. zaczęła rozbudowywać się w tej części Olsztyna. Został wybudowany ok. 1884 r. przez miejscowego przedsiębiorcę Louisa Raphaelsohna. Powstał w zakolu rzeki Łyny nieopodal Starego Miasta i na terenie wcześniej wykorzystywanym rolniczo. W tamtym czasie w tym rejonie działało ogólnie pięć tartaków, młyn parowy, fabryka maszyn z odlewnią żelaza, fabryka octu, fabryka chemiczna oraz gazownia miejska.

Tartak Raphaelsohnów - obecnie Muzeum Nowoczesności- Olsztyn
Tartak Raphaelsohnów - obecnie Muzeum Nowoczesności- Olsztyn © Nefre

Uratowany dla przyszłości piękny przykład infrastruktury technicznej otwarto dla zwiedzających 1 maja 2014 r., zabytkowy Tartak Raphaelsohnów to obecnie Centrum Techniki i Rozwoju Regionu oraz Muzeum Nowoczesności.

Rowerowe szaleństwo w lasku miejskim w Olsztynie © Nefre
Rowerowe szaleństwo w lasku miejskim w Olsztynie © NefreRowerowe szaleństwo w lasku miejskim w Olsztynie
W dole płynie Łyna
W dole płynie Łyna © Nefre
Park linowy - Olsztyn
Park linowy - Olsztyn © Nefre
Rowerowe szaleństwo w lasku miejskim w Olsztynie © Nefre
Rowerowe szaleństwo w lasku miejskim w Olsztynie © NefreNa tym mostku zaliczyłam glebę
Na tym mostku zaliczyłam glebę © Nefre
Rowerowe szaleństwo w lasku miejskim w Olsztynie
Rowerowe szaleństwo w lasku miejskim w Olsztynie © NefreOznakowanie szlaków
Oznakowanie szlaków © Nefre

Kierunek elektrownia wodna Łyna
Kierunek elektrownia wodna Łyna © Nefre
Elektrownia wodna Łyna
Elektrownia wodna Łyna © Nefre
Parking Klobuka- wyjazd z olsztyńskiego lasu miejskiego
Parking Klobuka- wyjazd z olsztyńskiego lasu miejskiego © Nefre

SZLAKIEM KRÓLOWEJ LUIZY

Niedziela, 5 kwietnia 2015 · dodano: 10.04.2015 | Komentarze 4

Po wielkanocnym śniadaniu wyruszyliśmy na szlak. Najpierw jednak obejrzeliśmy z zewnątrz pensjonat w którym zamieszkaliśmy, no cóż, pałacyk wybudowany chyba w latach 80-tych, bryła trochę jak z bajki ...., najważniejsze, że było czysto i ciepło...., na posesji znajduje się stadnina koni trakeńskich - jest to rasa konia staropruskiego.  W 1732 roku została założona przez Fryderyka Wilhelma I Pruskiego Królewska Stadnina Trakenów w Trakenach, skąd wzięła się nazwa tego konia. Za ogrodzeniem naszym oczom ukazał się rodzinny grobowiec właścicieli pensjonatu w którym mieszkaliśmy- i to mnie chyba najbardziej zdziwiło.........
Wyruszamy w kierunku lasu trzymając się wschodniej ściany Jeziora Szeląg Wielki, zaczęło padać, na szczęście tylko przez chwilę....Jechaliśmy przez las nie spiesząc się nigdzie...mijamy wioseczki otoczone mazurskim lasem...Po drodze poszukaliśmy Kamień Stulecia, który jest symbolem upamiętniającym  "bitwę narodów" pod Lipskiem i oswobodzenie  Prus od Napoleona. Według zapisów historycznych, podczas polowania królewskiej pary    w lasach na północy Jeziora Szeląg, w  miejscu, gdzie stoi kamień odpoczywała królowa Luiza. Luiza Pruska żona Fryderyka Wilhelma III   słynęła z urody i siły charakteru. Była jedną z piękniejszych kobiet swojej epoki. Mówiono o niej „piękna królowa brzydkiego króla”.

Ruszyliśmy w kierunku Ostródy...., na przedmieściach miasta zahaczyliśmy o myjkę, ponieważ nasze rowery wyglądały mało elegancko
po   wczorajszych błotnistych skrótach..... Ostróda to miasto, w którym para królewska zatrzymała się podczas swojej ucieczki na wschód.. Przez  kilka dni listopada 1806 roku Ostróda była ośrodkiem władzy państwowej..... Objechaliśmy miasto i nasze koła skierowaliśmy na Stare Jabłonki, oczywiście zgubiliśmy szlak, na szczęści w porę się zorientowałam, że jedziemy  w kierunku Warszawy.....:))))), ale to tak jest, kiedy się słucha tubylców........ Do pensjonatu zjeżdżamy około godziny 18, wycieczka jak najbardziej udana....

Tytuł dzisiejszej wycieczki ma związek z historycznymi miejscami  na naszym szlaku....

Pensjonat Viking - Stare Jabłonki
Nad Jeziorem Tabórz © Nefre
Kamień Stulecia
Kamień Stulecia © Nefre

Na północnym krańcu jeziora Szeląg Wielki, na skrzyżowaniu dróg do Łukty i Morąga stoi masywny obelisk na podmurówce z mniejszych kamieni, z wykutą datą „1913”.
Wielu przejeżdżających obok pomnika zastanawia ta data. Według wielu kamień postawiono dla upamiętnienia zwycięstwa nad Napoleonem w bitwie pod Lipskiem w 1813 r. Lokalizacja kamienia związana jest z tradycją, według której w tej okolicy, nad jeziorem Szeląg Wielki, wypoczywała królowa Luiza, żona cesarza Fryderyka Wilhelma III, podczas ich pobytu w Ostródzie w listopadzie 1806 r. Kamień wykorzystany do budowy obelisku przywieziono prawdopodobnie ze Wzgórz Dylewskich.

Jezioro Szeląg Wielki
Stare jabłonki- leśne szlaki © Nefre
Kanał łączący Jeziora Szeląg Duży i Mały - Stare Jabłonki
Kanał łączący Jeziora Szeląg Duży i Mały - Stare Jabłonki © Nefre

Wybudowana w 1872 r. linia kolejowa Toruń - Olsztyn przecięła pod Starymi Jabłonkami toń jeziora Szeląg. Problem kolejowej przeprawy przez jezioro rozwiązano przez usypanie kilkudziesięciometrowej wysokości nasypu. Jego koroną pomknęły pociągi, a dołem przez wymurowany z cegły tunel płyną wody kanału. Łączy on dwa Szelągi: północny Wielki i południowy Mały. Kilkumetrowej szerokości czeluść stanowi końcowy odcinek bocznego ramienia Kanału Elbląskiego. Tunel wykorzystują żeglujący, ale przydaje się także spacerowiczom. Wzdłuż jego wschodniej ściany zbudowano drewnianą kładkę - wygodne przejście przez poważną przeszkodę, jaką stanowi w tym miejscu potężny nasyp. Ponad tunelem, a po bokach linii kolejowej usytuowane są dwa mosty drogowe. Tak ważne pod względem komunikacyjnym miejsce osłaniał w czasie II wojny schron bojowy. Całkiem nieźle zachowany, stoi tuż przy drodze po wschodniej stronie kanału.

Bunkry w Starych Jabłonkach
Wjeżdżamy do pensjonatu Viking © Nefre

JEZIORAK WKOŁO

Sobota, 4 kwietnia 2015 · dodano: 07.04.2015 | Komentarze 6

Tegoroczny wielkanocny weeeknd postanowiliśmy spędzić aktywnie..... Naszą bazą noclegową i  wypadową zostały Stare Jabłonki na Mazurach. Wyjechaliśmy w sobotę wczesnym rankiem w kierunku Iławy, tam mamy zaplanowaną pierwszą wycieczkę - trasę wokół Jezioraka, pewnie już sporo osób pokonywało ją i nie jest ona żadną nowością wśród rowerowych turystów, ale nas tam jeszcze nie było, dlatego postanowiliśmy przemierzyć te tereny.
Nie wiedząc za bardzo co nas czeka i bez wyraźnych oczekiwań, wyruszyliśmy na podbój najdłuższego jeziora w Polsce. Na tę eskapadę przeznaczyliśmy jeden dzień, co w zupełności wystarczy, aby poznać tereny i miejscowości wokół tego akwenu.
Objazd rozpoczęliśmy od części wschodniej jeziora kierując się niebieskim szlakiem. Od Iławy jechaliśmy cały czas ścieżka rowerową, za miejscowością Kwiry zboczyliśmy ze ścieżki rowerowej kierując się dalej niebieskim szlakiem, który wiedzie szutrowymi drogami, pośród lasów  i pięknych mazurskich jezior. Żeby skrócić sobie trasę planowaliśmy zjechać na czarny szlak, aby nie dojeżdżać do Miłomłyna, jednak w miejscowości Zalewo troszeczkę zgubiliśmy czarny szlak i ponownie znaleźliśmy się na niebieskim, i tym samym dojechaliśmy do  nieplanowanego Miłomłyna. Nie ma złego co by na dobre nie wyszło, ponieważ dzięki takim "pomyłkom" w nagrodę można zobaczyć wiele fajnych miejsc...... Troszeczkę już spóźnieni dojechaliśmy do Jerzwałdu, gdzie chcieliśmy zobaczyć dom w którym mieszkał pisarz Zbigniew Nienacki, autor słynnej książki "Pan Samochodzik", tu chwilę przystajemy i rozmawiamy z ówczesnym właścicielem domku. Dalej asfaltem - szlakiem zielonym do Siemian, tu chwila odpoczynku i o zmroku dojeżdżamy do Iławy...., pakujemy rowery i jedziemy do pensjonatu w Starych Jabłonkach. Chociaż pogoda tego dnia była różna, rano świeciło słońce, podczas naszej jazdy padał grad, deszcz ze śniegiem (na całe szczęści przelotnie)  i do tego wiał porywisty wiatr...., wycieczka się udała i jak zwykle zrobiliśmy trasę ponad plan..... Poniżej mapka i kilka fotek....

Start naszej wycieczki - Iława
Mijamy Kwiry © Nefre
Na niebieskim szlaku
Na niebieskim szlaku © Nefre
Pierwsze bociany w tym roku
Pierwsze bociany w tym roku © Nefre
Oznakowanie szlaków © Nefre
Na szlaku- Jeziorak Wkoło
Na szlaku- Jeziorak Wkoło © Nefre
Aleja starych drzew- gdzieś na szlaku
Aleja starych drzew- gdzieś na szlaku © Nefre
Bardzo stare drzewo....- na szlaku
Bardzo stare drzewo....- na szlaku © Nefre
Rezerwat Przyrody
Rezerwat Przyrody "Jezioro Iłgi" © Nefre
Oznakowanie na szlaku
Oznakowanie na szlaku © Nefre
Punkt czerpania wody - na szlaku
Punkt czerpania wody - na szlaku © Nefre
Wjazd do Karnit © Nefre
Hotel- zamek - Karnity
Hotel- Zamek - Karnity © Nefre

Pierwotnie w Karnitach istniał dwór, który został spalony w czasie wojen polsko-szwedzkich około 1635 roku. Zachowany do dziś pałac wzniesiono w 1856 roku, w stylu neogotyckim, z inicjatywy rodziny von Albedyllów. Ostatnią właścicielką przed II wojną światową była Christa von Gunther z von Albedyllów. Po wojnie w pałacu umieszczono ośrodek wypoczynkowy (na wzgórzu, na terenie dawnych sadów powstały domki letniskowe), natomiast w 1995 roku pałac przekształcono w hotel “Zamek”.

Pałac zbudowano z czerwonej cegły. Wyróżnia się on nieregularną bryłą, posiada wiele różnokondygnacyjnych elementów. Dominantami są dwie wieże – oktagonalna od strony podjazdu i czworoboczna od strony jeziora Kocioł. Elewacje zwieńczone są krenelażem, w ryzalitach widoczne są także nawiązujące do architektury gotyku sterczyny.
We wnętrzach zachowało się wiele elementów wyposażenia: oryginalna stolarka, belki stropowe, kominki.
Pałac otacza romantyczny park krajobrazowy, w jego południowej części znajduje się cmentarz dawnych właścicieli majątku.

Hotel- zamek - Karnity
Mały błotnisty skrót © Nefre
Wczesnogotycki kościół św. św. Piotra i Pawła w Dobrzykach
Wczesnogotycki kościół św. św. Piotra i Pawła w Dobrzykach © Nefre
Najbardziej wysunięta na północ część Jezioraka
Najbardziej wysunięta na północ część Jezioraka © Nefre
Dojechaliśmy do Jerzwałdu
Dojechaliśmy do Jerzwałdu © Nefre
Następny bocian
Następny bocian © Nefre
Ścieżka edukacyjna w Jerzwałdzie
Ścieżka edukacyjna w Jerzwałdzie © Nefre

W tej miejscowości  ustawiono plansze przedstawiające historię wsi od czasów jej założenia (w średniowieczu) do współczesności. Pieczołowicie odtworzono losy przedwojennego Gerswalde, w tym historię poniemieckich domów i ich dawnych mieszkańców. Na fotografii jedna z tablic edukacyjnych.

Grób pisarza Zbigniewa Nowickiego- Nienackiego - autora
Grób pisarza Zbigniewa Nowickiego- Nienackiego - autora "Pana Samochodzika" © Nefre

Z Jerzwałdem związany był również Zbigniew Nienacki – pisarz mieszkał tu, tworzył i został pochowany na miejscowym cmentarzu. Z myślą o czytelnikach prozy Nienackiego zaznaczono miejsca, gdzie toczyły się akcje wielu jego powieści.

Dom w którym mieszkał pisarz Zbigniew Nowicki-Nienacki
Dom w którym mieszkał pisarz Zbigniew Nowicki-Nienacki © Nefre
Widok z domu pisarza na jezioro