Czerwiec, 2016

WIECZORKIEM...

Czwartek, 30 czerwca 2016 · dodano: 01.07.2016 | Komentarze 0

W zasadzie to nie miałam w planach dzisiaj jeździć.... miałam zamiar odpocząć... , ale plany się zmieniły, bo wcale zmęczona nie byłam... Więc kiedy chłopacy poszli do pubu kibicować biało-czerwonym..... ja poszłam na rower.... Najpierw zajechałam do mojej kumpeli Kasi do Lubiszewa po obiektyw do aparatu i przy okazji pogadałam z nią na tematy turystyczne...... Kasia zwidziała kawał świata na własną rękę..., jest moją mentorką w tej dziedzinie i każda jej porada przed moim wylotem gdziekolwiek jest dla mnie drogocenna.... Potem objechałam miasto..... na ulicach nie było nikogo,jeździły tylko autobusy.....I tak czerwiec zakończyłam z wynikiem 904 km....

Kategoria REKREACJA, SAMOTNIE

OBJAZD TRASY TCR I URODZINY DOROTY

Środa, 29 czerwca 2016 · dodano: 01.07.2016 | Komentarze 2

Dzisiaj wzięłam udział w urodzinowej ustawce Doroty..... Sześć Rowerzystek wzięło udział w tym urodzinowym przedsięwzięciu.... wspólnie przejechaliśmy trasę TCR (Tczewski Cross Rowerowy).... dodam tylko, że tylko ja z tego towarzystwa byłam jeżdżąca turystycznie, reszta to „ścigacze”...... więc tempo było spore... ale jakoś dałam radę :)))))... Po prawie dwukrotnym objechaniu trasy.... pojechałyśmy do Solenizantki celebrować jej urodziny.... tort był pyszny.., no i mega towarzystwo – babeczki zakręcone rowerowo.... tak trzymać!!! A Dorotce życzę ponownie STO LAT i samych medali...

Objazd trasyTCR
Objazd trasyTCR © NefreUrodziny Doroty
Urodziny Doroty © NefreUrodziny Doroty
Urodziny Doroty © Nefre

PO PRACY.....

Wtorek, 28 czerwca 2016 · dodano: 30.06.2016 | Komentarze 2

Dzisiaj w przychodni spotkałam mojego kuzyna Sławka.... gadu gadu..... o cholesterolach... i innych dolegliwościach po 40:)))).... Resztę tematów już bardziej lajtowych dokończyliśmy na wspólnym wyjeździe rowerowym "wkoło komina".... było sympatycznie i wesoło.... Do następnego razu...

DZIEŃ OTWARTY ŻUŁAWSKICH ZABYTKÓW

Niedziela, 26 czerwca 2016 · dodano: 30.06.2016 | Komentarze 2

W miniony weekend na terenie Żuław już po raz kolejny odbyły się "Dni Otwarte Żuławskich Zabytków".... Tym razem postanowiłam odwiedzić dom podcieniowy "Mały Holender" mieszczący się w Żelichowie....Oprócz zwiedzania domu mieliśmy również okazję uczestniczenia w  wykładzie Marty Koperskiej pt. "Dom podcieniowy od środka"... Ostatnio byliśmy w tym miejscu w  październiku 2012 roku, kiedy to dom został przeniesiony z Jelonek i trwała jego rekonstrukcja.... ojj dużo się zmieniło... Dodam jeszcze, że w niedzielnej wycieczce wzięło udział sześcioro Rowerzystów i w Żelichowie spotkaliśmy GR "Stop" z Elbląga, która również przyjechała zwiedzić dom..... Było sympatycznie i wesoło...., dziękuję wszystkim za miłe towarzystwo....

Odpoczynek w Nowym Stawie
Odpoczynek w Nowym Stawie © NefreDojechaliśmy do Żelichowa
Dojechaliśmy do Żelichowa © NefreDom podcieniowy
Dom podcieniowy "Mały Holender"- Żelichowo © NefreDom podcieniowy
Dom podcieniowy "Mały Holender"- Żelichow © NefreDom podcieniowy
Dom podcieniowy "Mały Holender"- Żelichowo© NefreDom podcieniowy
Dom podcieniowy "Mały Holender"- Żelichowo © NefreLapidarium - Cmentarz 11 wsi - Cyganek
Lapidarium - Cmentarz 11 wsi - Cyganek © NefreDom podcieniowy
Dom podcieniowy "Mały Holender"- Żelichowo © NefreKościół Grekokatolicki - Żelichowo
Kościół Grekokatolicki - Żelichowo © Nefre

Postój w Lisewie © Nefre

WYSPA SOBIESZEWSKA

Sobota, 25 czerwca 2016 · dodano: 27.06.2016 | Komentarze 3

Jest upalnie.... można by stwierdzić, że aż za bardzo by wybrać się na rower.... Jednak postanowiłam gdzieś wyruszyć.... długo nie wiedziałam gdzie, ale miałam na celowniku trzy miejsca - Ocypel, Borówno lub Sobieszewo.... Na Ocypel było już za późno a i druga miejscowość przegrała w plażą i morzem..... Wiesiek ze względu na biało-czerwonych został dzisiaj w domu... więc pojechałam sama.... Nie powiem że jechało się lajtowo- bo gdyby nie delikatny powiew gorącego wiatru, to nie wiem czy bym nie zawróciła.... patelnia....Jechałam sobie Szlakiem Motławskim, w Krzywym Kole postanowiłam skręcić od głównej drogi w lewo tak jak idzie szlak i pojechać nim po raz pierwszy prawidłowo według znaczków.... nie powiem jechało się sympatycznie prawie cały czas mając na oku Motławę....Dojazd do Sobieszewa około 14.... i czas na książkę oraz plażing.... do momentu zebrania się nad Gdańskiem groźnie wyglądających chmur....Powrót do domu przez Błotnik, gdzie na przystani żeglarskiej  odbywała się Noc Świętojańska.... tam na chwilę zostałam "porwana" przez dwie czarownice do sesji foto... Powrót do domu nie był już takie fajny bo z daleka widać było błyski i grzmoty......, ulewa dopadła mnie w Steblewie.... w delikatnym rześkim deszczu dojechałam do Tczewa.... i potem się rozpętała burza..... Dzień spędzony sympatycznie...

Szlakiem Motławskim
Kategoria REKREACJA, SAMOTNIE

WIECZORKIEM...

Piątek, 24 czerwca 2016 · dodano: 27.06.2016 | Komentarze 0

Wieczorny wyjazd z mężem po okolicy... , kiedy to już temperatura powietrza spadła....Bez fotek....

NYKÖPING I OXELÖSUND - SZWECJA

Wtorek, 21 czerwca 2016 · dodano: 26.06.2016 | Komentarze 6

Mamo... nie chciałabyś polecieć do Szwecji na jeden dzień za 9 zł????..... - kilka dni temu takie pytanie zadał mi syn, który wypatrzył tanie loty z Gdańska do Skavsta.... Decyzję podjęłam z prędkością światła.... oczywiście na tak..., na samą myśl pobycia w tym kraju chociaż przed dobę napawa mnie lekkim dreszczykiem pozytywnych emocji.... Kupiliśmy trzy bilety lotnicze... razem z nami poleciała również dziewczyna Dawida  - Kasia.... Założyliśmy, że  będzie to wyjazd bardzo eko..., łącznie z nocką nie w hotelu ale  na terminalu.... Młodzież miała w planach spacery i fotografowanie.... ja oczywiście spacer ale rowerowy po Nykoping i okolicy... przyznam się, że już kiedyś przeglądałam co można zobaczyć w okolicy tego lotniska, więc nie przygotowywałam się zbytnio.... wyrysowałam sobie trasę.... mój plan był taki- co zobaczę to zobaczę....Chciałam przez chwilę pożyć szwedzkim spokojnym życiem... bez pośpiechu.., no i pojeździć po tych pięknych drogach dla rowerów.... Jak było i co zobaczyłam zobaczcie w poniższej fotorelacji...

Lotnisko Skavsta- Szwecja
Lotnisko Skavsta- Szwecja © Nefre

Około 10 rano jesteśmy już w Szwecji... W tym państwie jestem już po raz trzeci.... i mam nadzieję, że nie ostatni...Może kiedyś uda mi się przyjechać tu na kilka dni.... a nie tylko na jeden..... Drogę do Nyköping  - około 7 km mamy zamiar przebyć pieszo... Z lotniska do miasta można również dojechać miejskim autobusem, czytałam na forach, że bilet kosztuje 11 zł - można go zakupić również u kierowcy płacąc wyłącznie kartą....

Kierunek Nyköping
Kierunek Nyköping © Nefre

Ścieżka pieszo - rowerowa z lotniska w stronę Nyköping....

Przydrożne znaki - Szwecja
Przydrożne znaki - Szwecja © Nefre

Miałam cichą nadzieję, że tym razem uda mi się zobaczyć szwedzkiego łosia....., ale niestety...może następnym razem...

Jesteśmy w Nyköping - Szwecja
Jesteśmy w Nyköping - Szwecja © Nefre

Mamo- jechałaś kiedyś na "stopa"???? ....niestety nie jechałam - odpowiedziałam.....Hmm - no to zaraz pojedziesz....
Dawid dużo podróżuje na stopa - tym razem znudził  mu się poranny spacer i postanowił coś zatrzymać..... Nie minęło 5 minut, kiedy to zatrzymało się dwóch czarnoskórych chłopaków, jadących do pracy.... Byli sympatyczni  i pomocni .... po kilku minutach jesteśmy już w Nyköping.....

Nyköping - Szwecja © Nefre

Ponieważ mój pobyt w Szwecji miał mieć charakter tylko rowerowy, jakieś dwa dni przed planowanym wylotem wysłałam maila do informacji turystycznej z prośbą o rezerwację jednego roweru....Koszt wynajęcia roweru na cały dzień to 100 SEK - przeliczając na złotówki - 50 zł..... Wypożyczony rower jest rowerem typowo miejskim..... w dobrym stanie technicznym, ale bez przerzutek.... Na szczęście miał sprawne hamulce.... i dobrze nasmarowany łańcuch :))))

Około godziny 11 wyruszam  na zwiedzanie miasta.....

Nyköping - Szwecja © NefreNyköping - Szwecja
Nyköping - Szwecja © NefreTeatr  - Nyköping - Szwecja
Teatr - Nyköping - Szwecja © NefreZamek  - Nyköping - Szwecja
Zamek - Nyköping - Szwecja © Nefre

Jedną z ciekawszych atrakcji turystycznych są tu pozostałości średniowiecznego zamku. Jego początki sięgają pierwszej połowy XII wieku, kiedy powstała tu niewielka wieża obronna. Niespełna wiek później została ona otoczona murami obronnymi o przekształcona w twierdzę obronną.

Nyköping - Szwecja © NefreZamek  - Nyköping - Szwecja
Zamek - Nyköping - Szwecja © NefreZamek  - Nyköping - Szwecja
Zamek - Nyköping - Szwecja © Nefre

W 1317 w murach warowni odbyła się słynna uczta w czasie której król Magnus Birger w zemście za wcześniej doznane krzywdy polecił zamknąć swoich braci w lochu, a klucz wyrzucić do rzeki, skazując ich tym samym na śmierć głodową. Owy klucz wyłowiony został dopiero w XIX wieku i dziś znajduje się w jednej z gablot.

Zamek  - Nyköping - Szwecja
Zamek - Nyköping - Szwecja © NefreZamek  - Nyköping - Szwecja
Zamek - Nyköping - Szwecja © Nefre

W XVI w. ówczesny król Szwecji - Gustaw Waza polecił rozbudować zamek. Powstały wtedy m in. nowe wierze artyleryjskie.
Kres świetności warowni nastał w 1655 roku, kiedy to szalejący w mieście pożar doszczętnie zniszczył większą część budowli. Zamek nie został nigdy odbudowany, a o jego dawnej świetności przypomina Wieża Królewska w której obecnie funkcjonuje Muzeum Regionalne...

Nyköping - Szwecja © NefreZamek - Nyköping - Szwecja
Zamek - Nyköping - Szwecja © NefreZamek - Nyköping - Szwecja
Nyköping - Szwecja © NefreBardzo długie molo Nyköping - Szwecja
Bardzo długie molo Nyköping - Szwecja © NefreBardzo długie molo Nyköping - Szwecja
Bardzo długie molo Nyköping - Szwecja © NefreNyköping - Szwecja
Stora Torget  w Nyköping - Szwecja © Nefre

Centrum miasta - tu można poczuć szwedzki klimat życia codziennego... W Starym Ratuszu (żółtym budynku za mną) mieści się Informacja Turystyczna, gdzie wynajęłam rower....

Kościół Św. Mikołaja....

Nyköping - Szwecja © NefreNyköping - Szwecja

Za Starym Ratuszem jest Ratusz Miejski

Nyköping - Szwecja © Nefre

Jak widać podczas mojej wycieczki spadł deszcz.... na szczęście tylko przelotny...

Szkoła w Nyköping - Szwecja © Nefre

Nyköping - Szwecja © NefreKierunek Oxelösund - Szwecja
Kierunek Oxelösund - Szwecja © Nefre

Kiedy zjechał już prawie całe miasto nadszedł czas na plan "B" - wyjazd do  Oxelösund ....- miasteczko oddalone o 15 km od Nyköping...

Kierunek Oxelösund - Szwecja
Kierunek Oxelösund - Szwecja © NefreKierunek Oxelösund - Szwecja
Kierunek Oxelösund - Szwecja © NefreWiewiórka pozowała do zdjęć- Szwecja
Wiewiórka pozowała do zdjęć- Szwecja © NefreKierunek Oxelösund - Szwecja
Kierunek Oxelösund - Szwecja © NefreStjärnholmsslott Hotel - Szwecja
Stjärnholmsslott Hotel - Szwecja © Nefre

Ten XVIII-wieczny zamek położony jest nad Morzem Bałtyckim, pomiędzy nadmorskimi miejscowościami Oxelösund i Nyköping. Obiekt otoczony jest pięknym parkiem ...

Stjärnholmsslott Hotel - Szwecja
Stjärnholmsslott Hotel - Szwecja © NefreKierunek Oxelösund - Szwecja
Kierunek Oxelösund - Szwecja © NefreKierunek Oxelösund - Szwecja
Kierunek Oxelösund - Szwecja © Nefre

Na chwilę zjechałam z drogi - aby zobaczyć szwedzki camping... nad morzem....no cóż... turyści już byli - ale nie było ich w ogóle słychać...

Kierunek Oxelösund - Szwecja
Kierunek Oxelösund - Szwecja © NefreOxelösund - Szwecja
Oxelösund - Szwecja © Nefre

Oxelösund  nie zrobiło już na mnie takiego wrażenia jak Nyköping... Przez fabryki, miejsca rozładunkowe nie mogłam znaleźć mariny...., która jest ukryta na małej wysepce...

Oxelösund - Szwecja

Oxelösund to ważny port wywozowy (przez cały rok wolny od lodów). Jest to miasto przemysłowe, mieści się tu  huta żelaza, przemysł drzewny, oraz szklarski....

Oxelösund - Szwecja © NefreOxelösund - Szwecja
Oxelösund - Szwecja © Nefre

Oxelösund - Szwecja

Droga powrotna - wyjeżdżam z Oxelösund  kręcę się po ładnych dzielnicach domków...

Oxelösund - Szwecja © NefrePowrót do Nyköping - Szwecja
Powrót do Nyköping - Szwecja © Nefre

Oświetlona ścieżka rowerowa w lesie ....

Powrót do Nyköping - Szwecja © NefrePowrót do Nyköping - Szwecja
Powrót do Nyköping - Szwecja © NefrePole golfowe  Nyköping - Szwecja
Pole golfowe Nyköping - Szwecja © NefrePole golfowe  Nyköping - Szwecja
Pole golfowe Nyköping - Szwecja © NefrePowrót do  Nyköping - Szwecja
Powrót do Nyköping - Szwecja © NefrePowrót do  Nyköping - Szwecja
Powrót do Nyköping - Szwecja © Nefre

Około 20 dojechałam do Nyköping... co prawda wypożyczalnia rowerów jet czynna do 18.... , ale nie był to żaden problem. Rower zostawia się na parkingu przy IT zamknięty na kluczyk (który dostałam wcześniej), i wrzuca się go do skrzynki.....

Wspólny spacer po mieście.....

Powrót do Nyköping - Szwecja © NefreNyköping - Szwecja
Nyköping - Szwecja © Nefre

Ponieważ wieczorem wiele knajp już jest pozamykanych poszliśmy  do Burger Kinga... na kawkę i szybkie żarcie...

Spacer na lotnisko  Skavsta - białe noce Szwecja -godzina 23.30
Spacer na lotnisko Skavsta - białe noce Szwecja -godzina 23.30 © NefreSpacer na lotnisko  Skavsta - białe noce Szwecja -godzina 00.00
Spacer na lotnisko Skavsta - białe noce Szwecja -godzina 00.00 © NefrePoranny lot go Gdańska
Poranny lot go Gdańska © NefreSzwecja z góry
Szwecja z góry © NefreSzwecja z góry
Szwecja z góry © NefrePoranny Gdańsk z góry
Poranny Gdańsk z góry © Nefre

Ktoś by mógł zapytać "czy warto"..., bez wahania odpowiadam - tak... Małe miasteczko, żadna metropolia, ale ma w sobie to coś.... co lubię - piękną architekturę, zabytki..... , ścieżki rowerowe..... no i ten wewnętrzny spokój tego narodu.... życie toczy się tu bez pośpiechu....,widać, że jest to kraj  "ułożony".... Czułam się bezpiecznie.... jechałam sama nawet przez las...., czego nie robię w PL... Na pewno wrócę do Szwecji chociaż na jeden dzień....

LAWENDOWA OSADA I RAJD W TURZU

Sobota, 18 czerwca 2016 · dodano: 19.06.2016 | Komentarze 2

Plan na sobotę był następujący....najważniejszy cel to-odwiedzenie pierwszej w województwie pomorskim plantacji lawendy mieszczącej się na terenie klimatycznego gospodarstwa agroturystycznego "Lawendowa Osada" w Przywidzu... Drugim celem było uczestnictwo w I Rajdzie Rowerowym w miejscowości Turze, który był organizowany przez Tczewski Klub Morsów "Przerębel".... Na poranną zbiórkę stawiło się 11 Rowerzystów, w tym dwoje z Elbląga..., razem punktualnie o 9 wyruszyliśmy w kierunku Przywidza. Niestety fioletowego kwiatowego dywanu nie udało nam się dzisiaj obejrzeć z powodu trwającej tam plenerowej sesji zdjęciowej...., szkoda... może innym razem.. Potem wizyta w "Zielonej Bramie"..., gdzie skosztowaliśmy pysznych swojskich pierogów....No i powrót w kierunku Turza, ale na rajd niestety się spóźniliśmy.... jednak medale otrzymaliśmy...:)))) Tu spotkaliśmy się również z Marzenką, Mirkiem i Mirką.... W bardzo sympatycznym i licznym gronie posiedzieliśmy na pikniku.... Potem powrót do Tczewa.... i wcale do domu się wracać nie chciało....Dziękuję wszystkim za mile spędzony czas....

Zbiórka przy Intermarche
Zbiórka przy Intermarche © NefrePostój w Sobowidzu
Postój w Sobowidzu © NefreKierunek Przywidz
Kierunek Przywidz © NefreKierunek Przywidz
Kierunek Przywidz © NefreRowerzyści w trasie
Rowerzyści w trasie © NefreRowerzyści w trasie
Rowerzyści w trasie © NefreKurhan w Zaskoczynie
Kurhan w Zaskoczynie © Nefre
Zatrzymaliśmy się na chwilę w Zaskoczynie, aby pokazać kurhan i rzeźbę Thoraka, lecz tą pierwszą atrakcję lepiej oglądać wczesną wiosną, kiedy teren nie jest jeszcze zarośnięty...Szczegółowy opis tego miejsca znajdziecie w relacji z przed dwóch lat - Tajemniczy Kurhan

Kurhan w Zaskoczynie

Jezioro w Przywidzu © NefreLawendowa Osada - Przywidz
Lawendowa Osada - Przywidz © NefreLawendowa Osada - Przywidz
Lawendowa Osada - Przywidz © Nefre

Zdjęcia Rowerzysty Macieja Ciechowskiego - któremu dzień później udało się zwiedzić to miejsce....

Lawendowa Osada - Przywidz
Powrót do Tczewa © Nefre

ROWEROWA ŚRODA....

Środa, 15 czerwca 2016 · dodano: 16.06.2016 | Komentarze 0

W towarzystwie dwóch Łukaszów i Tomka... szybkie żwawe kółeczko po okolicznych lasach.... Było sympatycznie.... ale wieczory mamy niestety chłodne....Potem jeszcze zawitałam w odwiedziny do Rodziców i mojej najmłodszej Rowerzystki Klary....

Kociewie po pracy
Kociewie po pracy © NefreKociewie po pracy
Kociewie po pracy © Nefre

ZAGRODA KOCIEWSKA

Niedziela, 12 czerwca 2016 · dodano: 13.06.2016 | Komentarze 3

Wiesiek miał dzisiaj w planach pojechać z grupą na Wielki Przejazd Rowerowy.... ja wolałam buszować po kociewskich duktach i podziwiać pola usłane soczystą zielenią przeplecioną kolorowymi polnymi kwiatami.... Osobiście dwa razy byłam na WPR i jakoś nie kręcą mnie już takie tłumy....-ale uważam że impreza jest mega ... Jeszcze w sobotę po przejechaniu dosyć długiego dystansu... mój mąż postanowił że również nie jedzie na WPR.... Po porannym leniuchowaniu padło propozycja wypicia kawy w jednym z moich ulubionych miejsc jakim jest „Zagroda Kociewska”... pojechaliśmy na naszą rowerową randkę... było sympatycznie...

Impreza sołectw Rokitki i Śliwiny nad Jeziorem Rokickim Wielkim
Impreza sołectw Rokitki i Śliwiny nad Jeziorem Rokickim Wielkim © Nefre

Kiedy zajechaliśmy nad Jezioro Rokickie Duże.. byłam w lekkim szoku, ponieważ to dziewicze miejsce na jeden dzień ożyło.. Rady Sołeckie Rokitek i Śliwin zorganizowały dla dzieci festyn sportowo- żeglarski ... Największą atrakcją tej imprezy były mini regaty żaglówek i kajaków dla grup wiekowych 10-15 lat. Spotkaliśmy tu naszego kolegę Sławka z Lubiszewa... miło było się spotkać i pogadać.

Impreza sołectw Rokitki i Śliwiny nad Jeziorem Rokickim Wielkim © NefreImpreza sołectw Rokitki i Śliwiny nad Jeziorem Rokickim Wielkim
Impreza sołectw Rokitki i Śliwiny nad Jeziorem Rokickim Wielkim © NefreMalownicze Kociewie