Czerwiec, 2017

DNI OTWARTE ŻUŁAWSKICH ZABYTKÓW

Niedziela, 25 czerwca 2017 · dodano: 29.06.2017 | Komentarze 2

W ubiegłą niedzielę wzięliśmy udział w Dniach Otwartych Żuławskich Zabytków. Jak zawsze w tym czasie gospodarze obiektów zabytkowych oczekiwali na turystów kochających ten region i raczyli atrakcjami - wykładami, opowieściami, kulinariami, wystawami, warsztatami, a przede wszystkim możliwością zwiedzania miejsc na co dzień niedostępnych. Naszym dzisiejszym celem było odwiedzenie domu podcieniowego z "wąsami" w Orłowie, który od kilku lat przechodzi gruntowny remont, obejrzeliśmy sobie postęp prac, szkoda tylko, że nie mieliśmy okazji poznać samego właściciela..... , wiem tylko, że w przyszłym roku ma tu powstać mały browar... zapewne wtedy odwiedzimy to miejsce powtórnie. Tego dnia chciałam jeszcze odwiedzić kościół w Kmiecinie, ale przez padający rzęsiście deszcz zmieniliśmy plany na powrót do domu przez Kiezmark.... W Ostaszewie załapaliśmy się na darmową grochówkę, którą serwowano z okazji strażackiego festynu... i wyszło słońce.. .wraz ze zmiana aury znowu zmieniły się nasze plany..... Wiesiek wpadł na pomysł aby odwiedzić "perełkę" Żuław - 300 letni dom podcieniowy w Trutnowach, co prawda my już zwiedzaliśmy ten przepiękny zabytek, ale reszta naszej dzisiejszej ekipy jeszcze tu nie była...., pomysł okazał się strzałem w 10. Szybko sprawdziliśmy w necie do której możemy zwiedzić domek, okazało się, że mamy godzinę czasu na dotarcie.....pod wiatr, znowu  deszczu dotarliśmy na ostatnią chwilę..  Naszym przewodnikiem był właściciel domu Pan Daniel Kufel -  Żuławianin z wyboru, pasjonata regionu i  skarbnica wiedzy.... - takich osób można słuchać i słuchać... dowiedzieliśmy się mnóstwo ciekawostek na temat Żuław i jego mieszkańców....., a nasza mylna wiedza na temat Mennonitów została sprostowana....  Już kilka lat temu pisałam na moim blogu, że podcień w Trutnowach jest najpiękniejszym domem o tej architekturze na całych Żuławach....- dom ma duszę i charakter dzięki swoim właścicielom..... Polecam odwiedzenie tego miejsca.... Dzień spędzony fantastycznie.... Dziękuję wszystkim za wspólne kręcenie...

P.S.

W dzisiejszej wycieczce wzięło udział 14 Rowerzystów....

Niedzielna rowerowa zbiórka
Niedzielna rowerowa zbiórka © NefreRowerzyści na Żuławach
Rowerzyści na Żuławach © NefreRowerzyści na Żuławach
Rowerzyści na Żuławach © NefreOdpoczynek w Lichnowach
Odpoczynek w Lichnowach © NefreKierunek Nowy Staw
Kierunek Nowy Staw © NefreOdpoczynek w Nowym Stawie
Przejazd przez most w Kiezmarku © NefrePrzejazd przez most w Kiezmarku
Przejazd przez most w Kiezmarku © NefreDom podcieniowy w Trutnowach
Dom podcieniowy w Trutnowach © Nefre

Zbudowany w latach 1720 – 1726, dla Georga Basenera, przez Petera Lettahn. Remontowany w latach 1933-34 z wymianą zniszczonych elementów drewnianych. W tym czasie zostały odrestaurowane dwa niezwykle dekoracyjne szczyty (zachodni i południowy, wcześniej ze względów bezpieczeństwa odeskowane). Remontowany również w 1958 r. W 1978 r. po wykwaterowaniu mieszkańców którzy doprowadzili dom do ruiny, przeprowadzono remont zabezpieczający.
Od początku lat 80 XX w. własność prywatna małżeństwa Elżbiety Skirmuntt-Kufel i Daniela Kufel. Ma tu swoją siedzibę STOWARZYSZENIE ,,ŻUŁAWY GDAŃSKIE” i GALERIA AUTORSKA artysty malarza Daniela Kufla.
Dom jest udostępniany turystom indywidualnym i grupom zorganizowanym do zwiedzania.(Źródło- internet)

Dom podcieniowy w Trutnowach © NefreDom podcieniowy w Trutnowach
Dom podcieniowy w Trutnowach-skansen miniatur © NefreDom podcieniowy w Trutnowach
Dom podcieniowy w Trutnowach-kupujemy książki © NefreDom podcieniowy w Trutnowach

Książka z autografem....:))))

Dom podcieniowy w Trutnowach © Nefre

Kawa i ciacho w kawiarence domu podcieniowego w Trutnowach...

Dom podcieniowy w Trutnowach © NefreOstatnie km do Tczewa
Ostatnie km do Tczewa © Nefre

SUCHOSTRZYGI - WIEŚ KTÓRA STAŁA SIĘ MIASTEM...

Czwartek, 22 czerwca 2017 · dodano: 22.06.2017 | Komentarze 2

W dniu dzisiejszym na naszym osiedlu obok fontanny otwarto wystawę plenerową na jego temat.... Najpierw pojechałam obejrzeć wystawę na której zostały poruszone następujące zagadnienia: przemiany przestrzenne na tym terenie, w tym powstanie Osiedla Bajkowego i Piotrowa, tworzenie się dwóch parafii rzymskokatolickich, odkrycia archeologiczne, szkolnictwo, rozwój handlu skupionego na targowisku „Manhattan”, a także kulisy niezrealizowanej inwestycji pn. „Fabryka Domów”. Bogaty tekst uzupełniają archiwalne i współczesne fotografie, w tym zdjęcia lotnicze Suchostrzyg. Ktoś by powiedział, no i co takiego...dzisiaj odkryłam informację o której wcześniej nie miałam pojęcia...., że w 1948 roku na ulicy Wigury, (tam gdzie się wychowałam i mieszkałam)  odkryto groby skrzynkowe kultury pomorskiej.... i to na posesji sąsiedzkiej..... - na fotce przedstawiającej pracę archeologów w tle jest mój dom rodzinny ....Ciekawe czy muzeum archeologiczne ma więcej fotek z tego wydarzenia.....???:)))..... Następnie udałam się przez Rokitki na Górki i przez Knybawę wróciłam do Tczewa.... Wycieczka udana, lecz wieczór chłodny....

Suchostrzygi - wystawa
Suchostrzygi - wystawa © NefreSuchostrzygi - wystawa
Suchostrzygi - wystawa © Nefre
Kategoria REKREACJA, SAMOTNIE

SKARSZEWY...

Sobota, 17 czerwca 2017 · dodano: 19.06.2017 | Komentarze 0

Na rowerek mogliśmy wyjść dopiero po południu... udaliśmy się do Skarszew, gdzie odbywał się bardzo marny piknik militarny. Powrót do domu z górki i z wiatrem, w Rukosinie dogonił nas Łukasz, który dokręcał po Kociewiu kilometry, a w samym Tczewie spotkaliśmy powracającego z vojaży Bogdana....

Piknik w Skarszewach
Piknik w Skarszewach © NefrePiknik w Skarszewach
Piknik w Skarszewach © NefrePowrót do Tczewa
Powrót do Tczewa © Nefre

JANTAR PLAŻA

Czwartek, 15 czerwca 2017 · dodano: 16.06.2017 | Komentarze 2

Pomysłów na spędzenie dnia wolnego było sporo..., ja jednak czułam ,że muszę odpocząć i nabrać słonecznej energii... Wygrał wyjazd na mierzeję wiślaną na plażing... Wyjazd był dosyć spontaniczny... do naszej dwójki dołączyli Marzenka z Mirkiem i Boguś, którego spotkaliśmy po drodze... Pogoda przepiękna, jechało się fantastycznie...., na miejscu kąpiele morsko- słoneczne... odpoczęliśmy wszyscy :))) W drodze powrotnej spotkaliśmy Mariusza z kolegą, którzy kręcili kółka po Żuławach i właśnie przejechali 500 km..., potem kawa u Bogdana.... a na koniec grill u moich rodziców. Dzień fantastyczny... pełen pozytywnej energii...

Postój  w Steblewie
Postój w Steblewie © NefreJantar plaża
Jantar plaża © NefreJantar plaża
Jantar plaża © NefreObiad w Jantarze
Obiad w Jantarze © NefreSpotkanie z wielkimi zawodnikami
Spotkanie z wielkimi zawodnikami © NefreMariusz po 500 km....:))
Mariusz po 500 km....:)) © NefreKawa u Bogdana
Kawa u Bogdana © Nefre

I TCZEWSKI RAJD ROWEROWY NA " PIĄTKĘ"- DZIEŃ DRUGI

Sobota, 10 czerwca 2017 · dodano: 16.06.2017 | Komentarze 1

Sobota- drugi dzień rajdu.... ma padać deszcz....to nie była dobra wiadomość  , ale ja zawsze w  dziedzinie meteorologi jestem optymistką... Około godziny 9 zbieramy się przed bursą i przygotowujemy do dzisiejszej jazdy.... Trasą jaką poprowadzili nas Rowerzyści z Klubu Turystyki Kolarskiej KALINKA wiodła grudządzką  Wiślaną Trasą Rowerową, która doprowadziła nas na Górę Zamkową do Wieży Klimek, na którą obowiązkowo każdy z nas wszedł, aby podziwiać panoramę nadwiślańskiego miasta. Następnie nasze koła skierowaliśmy w kierunku Twierdzy Grudziądz, miejsce otoczone bujnym lasem, nieco zaniedbane..., a szkoda... Jedziemy dalej... cały czas omijając deszcz, następny postój czekał nas przy ruinach zamku w Pokrzywnie....Zanim dotarliśmy do Radzynia Chełmińskiego, który był celem wycieczki zatrzymaliśmy się nad Jeziorem Kneblowo, gdzie czekała na nas Alicja z kawą i ciasteczkami.... Po uzupełnieniu cukrów ruszamy na "zdobycie" radzyńskiego zamku...., a było co zwiedzać.....:)))  Miło popatrzeć jak takie miejsca małymi kroczkami odzyskują blask i są udostępniane do zwiedzania. Ruszamy w kierunku Grudziądza....mijamy wioski gdzie przed chwilą padało, udaje nam się ominąć deszcz... Dojechaliśmy do bazy ,szybka kąpiel zmiana strojów i autobusem ruszamy nad Jezioro Rudnickie, gdzie zaczynamy biesiadę przy ognisku, a kończymy w pobliskiej tawernie... Dziękuję za wspaniały klimat, który tworzą ludzie z pasją - pozytywnie zakręceni.... Do zobaczenia na trasie...:)))

Poranna zbiórka - bursa Grudziądz- 1 Tczewski Rajd Rowerowy dzień 2

Poranna zbiórka - bursa Grudziądz- 1 Tczewski Rajd Rowerowy dzień 2 © Nefre1 Tczewski Rajd Rowerowy na
1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © Nefre1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Klimek Grudziądz- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreKlimek Grudziądz- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Klimek Grudziądz- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreWieża Klimek- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Wieża Klimek- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreKlimek Grudziądz- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Klimek Grudziądz- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreWidok na Grudziądz - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Widok na Grudziądz - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreKlimek - 1 Tczewski Rajd na
Klimek - 1 Tczewski Rajd na "Piątkę" © NefreWidok na Grudziądz - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Widok na Grudziądz - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreKlimek Grudziądz - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Klimek Grudziądz - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreKlimek Grudziądz - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Klimek Grudziądz - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreForty Grudziądz - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Forty Grudziądz - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreForty Grudziądz - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Forty Grudziądz - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreRowerzyści na trasie - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Rowerzyści na trasie - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreRowerzyści na trasie - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Rowerzyści na trasie - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreRuiny zamku w Pokrzywnie -  1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Ruiny zamku w Pokrzywnie - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreRuiny zamku w Pokrzywnie -  1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Ruiny zamku w Pokrzywnie - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © Nefre
Ruiny zamku w Pokrzywnie -  1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Ruiny zamku w Pokrzywnie - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreNa trasie- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Na trasie- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreOdpoczynek- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Odpoczynek- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreOdpoczynek- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Odpoczynek- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © Nefre
Odpoczynek- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Odpoczynek- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © Nefre1 Tczewski Rajd Rowerowy na
1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreNa trasie-  1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Na trasie- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreRadzyń Chełmiński- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Radzyń Chełmiński- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreRadzyń Chełmiński- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Radzyń Chełmiński- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreRadzyń Chełmiński - 1 Tczewski Rajd na
Radzyń Chełmiński - 1 Tczewski Rajd na "Piątkę" © NefreRadzyń Chełmiński- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Radzyń Chełmiński- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © Nefre
Radzyń Chełmiński- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Radzyń Chełmiński- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2

Wróż Janusz przepowiada niedaleką  przyszłość Andrzejowi....:))))

Radzyń Chełmiński - 1 Tczewski Rajd na "Piątkę" © NefreRadzyń Chełmiński - 1 Tczewski Rajd na
Radzyń Chełmiński- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © Nefre

Na terenie tego zamku w roku 1971 zostały nagrane dwa pierwsze odcinki kultowego filmu " Samochodzik i Templariusze"

Po wyjściu z zamku, każdy z uczestników otrzymał od "Kalinki" pamiątkowy pakiet...

Wyjazd z miasta - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Wyjazd z miasta - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreNa trasie - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Na trasie - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefrePowrót do Grudziądza - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Powrót do Grudziądza - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefrePowrót do Grudziądza - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Powrót do Grudziądza - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreWyjazd autobusem nad jezioro - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Wyjazd autobusem nad jezioro - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © Nefre

Nawet jazda miejskim autobusem może dostarczyć wiele emocji i radości:))))

Biesiada przy ognisku - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Biesiada przy ognisku - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreNad jeziorem - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Nad jeziorem - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreMedaliści - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Medaliści - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © Nefre

Medale dla naszych dzisiejszych przewodników z Klubu Turystyki Kolarskiej KALINKA

Medaliści - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Medaliści - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreRowerzyści - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Rowerzyści - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreSobotnia biesiada  - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Sobotnia biesiada - 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 2 © NefreNiedzielny powrót do domu- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na
Niedzielny powrót do domu- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na "Piątkę" dzień 3© Nefre

Niedzielny poranek- trzeci dzień rajdu... wszyscy szykują się na rowerową trasę wzdłuż Wisły z Grudziądza przez Białą Górę do Tczewa... Ja z powodu innych niedzielnych planów musiałam wrócić do domu pociągiem, towarzyszy mi Tomek...

Niedzielny powrót do domu- 1 Tczewski Rajd Rowerowy na

1 TCZEWSKI RAJD NA "PIĄTKĘ" - DZIEŃ PIERWSZY

Piątek, 9 czerwca 2017 · dodano: 14.06.2017 | Komentarze 2

W ostatni weekend odbył się długo wyczekiwany I Tczewski Rajd na "Piątkę", którego organizatorami byli Uczniowski Klub Sportowy "Piątka" oraz Amatorska Grupa Rowerowa Tczew, partnerem rajdu był Urząd Miejski w Tczewie. W rajdzie wzięło udział 24 Rowerzystów z Tczewa, Malborka, Elbląga, Starogardu Gdańskiego, Lubichowa, Solca Kujawskiego, Gdańska, Przywidza, Pruszcza Gdańskiego, Rumi, Żukowa, Kwidzyna oraz Wąbrzeźna.  Obecny rok jest Rokiem Rzeki Wisły, dlatego nasza trasa do Grudziądza (gdzie była nasza baza) oraz powrotna z Grudziądza do Tczewa biegła wzdłuż  brzegu królowej polskich rzek. Sobotnią trasę, która zaprowadziła nas do Radzynia Chełmińskiego poprowadzili przedstawiciele Klubu Turystyki Rowerowej "Kalinka" z Grudziądza...))) Podczas trzech rajdowych dni Rowerzyści przejechali łącznie 250 km... Dodam jeszcze, że każdy z uczestników otrzymał rajdowy znaczek oraz koszulkę. Z tego miejsca dziękuję wszystkim za uczestnictwo, wspólne kręcenie oraz dobrą zabawę.. Dziękuję Damianowi, który stanął  na wysokości zadania... w całej organizacji oraz jego żonie Alicji, która dbała o nas podczas postojów na trasie.... Poniżej fotorelacja z rajdu...

Na starcie-1 Tczewski Rajd na

Na starcie-1 Tczewski Rajd na "Piątkę" © Nefre

Rowerowa zbiórka....

Spotkanie z Panem Prezydentem - 1  Tczewski Rajd na
Spotkanie z Panem Prezydentem - 1 Tczewski Rajd na" Piątkę" © NefreSpotkanie z Panem Prezydentem - 1  Tczewski Rajd na
Spotkanie z Panem Prezydentem - 1 Tczewski Rajd na" Piątkę" © Nefre

Spotkanie z Panem Prezydentem

Spotkanie z Panem Prezydentem - 1  Tczewski Rajd na
Spotkanie z Panem Prezydentem - 1 Tczewski Rajd na" Piątkę" © NefreNa trasie-1  Tczewski Rajd na
Na trasie-1 Tczewski Rajd na" Piątkę" © NefreNa trasie -1 Tczewski Rajd na
Na trasie -1 Tczewski Rajd na "Piątkę" © NefreGorzędziej-1  Tczewski Rajd na
Gorzędziej-1 Tczewski Rajd na" Piątkę" © NefreGorzędziej-1  Tczewski Rajd na
Gorzędziej-1 Tczewski Rajd na" Piątkę" © Nefre

Pierwszy punkt z widokiem na "bohaterkę" rajdu....

Rybaki -1  Tczewski Rajd na
Rybaki -1 Tczewski Rajd na" Piątkę" © NefreNa trasie - 1  Tczewski Rajd na
Na trasie - 1 Tczewski Rajd na" Piątkę" © NefreNa trasie - 1  Tczewski Rajd na
Na trasie - 1 Tczewski Rajd na" Piątkę" © Nefre
Na trasie - 1  Tczewski Rajd na
Gniew   -1 Tczewski Rajd na
Gniew -1 Tczewski Rajd na "Piątkę" © NefrePostój w Gniewie  - 1  Tczewski Rajd na
Postój w Gniewie - 1 Tczewski Rajd na" Piątkę" © Nefre
Na trasie   - 1  Tczewski Rajd na
Na trasie - 1 Tczewski Rajd na" Piątkę" © Nefre

Podjazd i zjazd.....czyli tzw Alpy tymawskie prawie za nami

Rezerwat przyrody Wiosło Duże...

Na trasie  -1 Tczewski Rajd na
Na trasie -1 Tczewski Rajd na "Piątkę" © NefrePostój w Nowym   - 1  Tczewski Rajd na
Postój w Nowym - 1 Tczewski Rajd na" Piątkę" © Nefre

Dłuższy odpoczynek przy kawie i ciasteczkach, które dowiozła Alicja.... W tym miejscu spotkaliśmy się z Kasia i Adamem z Grudziądza, oraz z resztą Rowerzystów, którzy przyjechali pociągiem...

Nowe -1 Tczewski Rajd na
Nowe -1 Tczewski Rajd na "Piątkę" © Nefre

Postój w Nowym   - 1  Tczewski Rajd na
Postój w Nowym - 1 Tczewski Rajd na" Piątkę" © NefreNa trasie   - 1  Tczewski Rajd na
Na trasie - 1 Tczewski Rajd na" Piątkę" © NefreNa trasie   - 1  Tczewski Rajd na
Na trasie - 1 Tczewski Rajd na" Piątkę" © NefreNa trasie  -1 Tczewski Rajd na
Na trasie -1 Tczewski Rajd na "Piątkę" © NefreGrudziądz w tle- 1 Tczewski Rajd na
Grudziądz w tle- 1 Tczewski Rajd na "Piątkę" © NefreGrudziądz w tle   - 1  Tczewski Rajd na
Grudziądz w tle - 1 Tczewski Rajd na" Piątkę" © NefrePrzekraczamy Wisłę- 1  Tczewski Rajd na
Przekraczamy Wisłę- 1 Tczewski Rajd na" Piątkę" © NefreMeta- bursa w Grudziądzu
Meta- bursa w Grudziądzu © Nefre

Dotarliśmy na metę... za chwilę obiadokolacja i czas na integrację przy gitarowych akompaniamentach.....))))

KASZUBSKA ZAGRODA BIELICKOWO

Sobota, 3 czerwca 2017 · dodano: 08.06.2017 | Komentarze 3

W sobotę 9 Rowerzystów stawiło się na poranną zbiórkę, by wspólnie pojechać na Kaszuby do miejsca nietuzinkowego jakim jest Kaszubska Zagroda "Bielickowo" w Kalwe Dolnym na Kaszubach. Jego właścicielami i twórcami są Gabriela i Czesław Bieliccy. Muzeum gromadzi, przechowuje, konserwuje, udostępnia i upowszechnia zbiory dotyczące tradycji, kultury i historii Kaszub. Na trasie w miejscowości Sulmin odwiedziliśmy grobowiec Gralathów... Wycieczka przepiękna, trasa urozmaicona... od utwardzonych szutrów, przez piachy po nowe asfalciki... Pogoda typowo rowerowa.... nie za gorąco.. Dziękuję wszystkim za mile spędzony dzień.

P.S.

Właśnie przejechałam równik.... po raz pierwszy w całej mojej rowerowej "karierze"....40,000 km :)))

Na trasie - Pruszcz Gdański
Na trasie - Pruszcz Gdański © NefreSzlak elektrowni wodnych na rzece Radunia
Szlak elektrowni wodnych na rzece Radunia © NefreSzlak elektrowni wodnych na rzece Radunia
Szlak elektrowni wodnych na rzece Radunia © NefreGrobowiec rodziny Gralathów w Sulminie
Na trasie- Otomino © NefreGrobowiec rodziny Gralathów w Sulminie
Grobowiec rodziny Gralathów w Sulminie © Nefre

Grobowiec rodziny Gralathów w Sulminie

Rodzina Gralathów zasłużyła sobie na pamięć gdańszczan jak i mieszkańców Sulmina. Daniel Gralath był jednym z burmistrzów Gdańska, a najważniejszą pamiątką po nim jest Wielka Aleja lipowa, łącząca Gdańsk z Wrzeszczem. Interesował się elektrostatyką i na ten temat napisał 3- tomową książkę. Z Sulminem związał się wówczas, gdy jego córka wyszła za mąż za właściciela sulmińskiego majątku, Edwarda Fryderyka Conradiego. Daniel Gralath zmarł w 1767 roku i został pochowany w Bazyclice Mariackiej w Gdańsku.

Grobowiec w lesie pod Gdańskiem został wybudowany w 1818 roku. Jako pierwszy został pochowany w nim brat Daniela Gralatha – Karol Fryderyk. Oprócz niego spoczywają tam jeszcze szczątki sześciu członków rodziny.

Na trasie
Na trasie © NefrePostój w Przodkowie
Postój w Przodkowie © NefrePostój w Przodkowie
Postój w Przodkowie © NefreKalwe Dolne
Kalwe Górne© NefreKalwe Dolne
Kalwe Górne © NefreWidoczki na trasie
Widoczki na trasie © NefreKaszubskie pejzaże
Kaszubskie pejzaże © NefreKaszubska Zagroda Bielickowo - Kalwe Górne
Kaszubska Zagroda Bielickowo - Kalwe Dolne © NefreKaszubska Zagroda Bielickowo - Kalwe Górne
Kaszubska Zagroda Bielickowo - Kalwe Dolne© Nefre

Pomysł utworzenia takiego miejsca narodził się z pasji właściciela do zbierania i kolekcjonowania przeróżnych przedmiotów i eksponatów. Początkowo były to głównie instrumenty muzyczne po przodkach lub zdobyte przypadkowo oraz traktory i inne pojazdy mechaniczne.

Kaszubska Zagroda Bielickowo - Kalwe Dolne© NefreKaszubska Zagroda Bielickowo - Kalwe Górne
Kaszubska Zagroda Bielickowo - Kalwe Dolne © Nefre

Kuźnia, dom gospodarczy, pomieszczenie dla dwuśladów, wiaty dla maszyn, traktorów oraz aut. W obiektach tych zgromadzone są przeróżne przedmioty i urządzenia pochodzące z XIX i początku XX wieku.

Kaszubska Zagroda Bielickowo - Kalwe Dolne© NefreKaszubska Zagroda Bielickowo- Kalwe Górne
Kaszubska Zagroda Bielickowo - Kalwe Dolne © NefreKaszubska Zagroda Bielickowo- Kalwe Górne
Kaszubska Zagroda Bielickowo - Kalwe Dolne © Nefre

Pojawiła się również tęsknota do czasów dzieciństwa, która przywodziła na myśl wiele ciepłych wspomnień. Tak powstał pierwszy obiekt budowlany - kaszubska chata kryta strzechą, która bardzo przypomina dom z dzieciństwa.

Kaszubska Zagroda Bielickowo - Kalwe Dolne © Nefre

W Bielickowie można zobaczyć nie tylko eksponaty pochodzące z Kaszub i Polski ale i zagraniczne: Stanów Zjednoczonych, Kanady, Włoszech, Holandii, Francji, Wielkiej Brytanii, Niemiec oraz Szwecji.
Uroczyste otwarcie skansenu miało miejsce w dniu 28.09.2008r.
Prywatne Muzeum Kaszubska Zagroda „Bielickowo” jest wciąż rozbudowywane. Jedną z ostatnich inwestycji jest sala biesiadna połączona z muzeum.

Kaszubska Zagroda Bielickowo - Kalwe Dolne © NefreNa trasie
Na trasie © NefreOstatni postój
Ostatni postój © Nefre

WIECZOREM...

Czwartek, 1 czerwca 2017 · dodano: 01.06.2017 | Komentarze 0

Po długim czasie udało mi się wyrwać na samotny wieczorny objazd naszego miasta..... :))))  Wieczór przyjemny, rześki, ale nie zimny... Bez fotek...