WIELKOPOLSKA

WIELKOPOLSKA - DZIEŃ 4

Wtorek, 15 sierpnia 2017 · dodano: 24.08.2017 | Komentarze 2

Ostatni dzień naszej rowerowej wycieczki....., w niedzielę Ania i Grzegorz umówili się z nami, że nas odprowadzą do Gniezna. Punktualnie o 10 przyjeżdżają pod nasz zajazd.... , ruszamy na szlak. Trasa wcześniej wytyczona została delikatnie zmodyfikowana przez naszych przewodników, którzy starali się nam pokazać jak najwięcej pięknych miejsc na które na pewno byśmy sami nie natrafili...., widoczki, wąwozy, jeziorka ukryte w lesie, zjazdy i podjazdy....piękna trasa..., prawie do samej Nekli podziwiamy walory przyrodnicze tego regionu.... W miejscowości Nekla zatrzymujemy się przy pałacu, w którym obecnie mieści się przedszkole i ośrodek zdrowia. Następny postój to pałac w Czerniejewie...., tu troszeczkę się zawiodłam, bo nie można było wejść i rzucić okiem  na wnętrze pałacu... właściciele oraz pracownicy traktują turystów raczej jak intruzów.... - nie jesteś gościem to spadaj.... Po parku też nie mogliśmy pochodzić, bo po nawałnicy zwalony drzewostan zagrażał bezpieczeństwu...., to akurat jest zrozumiałe... Do Gniezna przybywamy około 14.30, robimy sobie wspólną fotkę pod katedrą i żegnamy się z naszymi znajomymi.... Mamy dużo czasu do pociągu... zwiedzamy pierwszą stolicę Polski, jednak spustoszenie jaki tu pozostawiła wichura uniemożliwia nam swobodne poruszanie się po mieście. Nie było posesji na którym nie byłoby powalonego lub wyrwanego z korzeniami drzewa... Zwiedziliśmy to co mogliśmy..., potem już nam się nic nie chciało i relaksowaliśmy się w promieniach słońca dokarmiając gołębie.. i tak aż do czasu odjazdu pociągu.... bardzo fajny wyjazd.... trasy łatwe, mało górek, jest co oglądać... Polska to piękny kraj:))))) Dziękuję Ani i Grzegorzowi za towarzystwo:))))

MAPA- DZIEŃ 4
Czerniejewo- Wielkopolska © NefreWielkopolskie szlaki
Wielkopolskie szlaki © NefrePałac w Czerniejewie- Wielkopolska
Pałac w Czerniejewie- Wielkopolska © Nefre

Pałac Lipskich w Czerniejewie – znajduje się na północnym skraju miasta, połączony z nim długą aleją, wzniesiony w latach 1771-1775 dla Jana Lipskiego według projektu architekta Ignacego Graffa. Pałac pierwotnie późnobarokowy, piętrowy z dwoma skrzydłami i dwoma dziedzińcami. Pierwszy, zewnętrzny (tzw. avant-cour, przeddziedziniec) ma po bokach wozownie i stajnie. Drugi, wewnętrzny (tzw. cour d'honneur, dziedziniec honorowy) otoczony jest z boków dwiema oficynami.

Pałac w Czerniejewie- Wielkopolska
Pałac w Czerniejewie- Wielkopolska © NefrePałac w Czerniejewie- Wielkopolska
Pałac w Czerniejewie- Wielkopolska © Nefre

Brama wjazdowa do pałacu to łańcuch opuszczany - metoda z czasów PGR.... :))))

Pałac w Czerniejewie- Wielkopolska

Dworzec PKP - Gniezno © Nefre

WIELKOPOLSKA - DZIEŃ 3

Poniedziałek, 14 sierpnia 2017 · dodano: 23.08.2017 | Komentarze 3

Dzisiaj w planach jazda w terenie na bardzo dużym terenie jakim jest  PUSZCZA ZIELONKA..... , o której tyle się naczytałam na blogu Grigor86.... Mapkę gps przygotowałam wytyczonymi szlakami, jednak już na pierwszych 20 km uległa ona modyfikacji, ponieważ wczoraj Ania  i Grzegorz przypomnieli nam o Dziewiczej Górze i punkcie widokowym który się tam znajduje.... Jazda w lesie była bardzo przyjemna, rześkie powietrze utrzymywało się tu po ostatnich opadach.... , dobrze, że kałuże zaczęły obniżać swój stan...., a tereny piaszczyste były fajnie ubite.... W puszczy nie było można się zmęczyć jazdą... jedyny podjazd który zaliczyliśmy tego dnia to wjazd na samą Dziewiczą Górę 143 m n.p.m... Wdrapaliśmy się na wieżę widokową..., z której rozciągał się przepiękny widok na okoliczne miejscowości, z daleka rozciągał się Poznań a dookoła królowała puszcza.... Super....Następnie udaliśmy się do miejscowości Owińska, tu musieliśmy jechać ulicą bądź ścieżką o ile takowa była aż do Murowanej Gośliny..... potem znowu wbiliśmy się do puszczy.....Postój na obiad zaplanowaliśmy w Pobiedziskach... lecz tamtejsze knajpy w poniedziałki były nieczynne - podobnie jak muzea:)))) hihi.... w tej miejscowości zaliczamy park miniatur i kierujemy się do Biskupic na obiad..... i zjeżdżamy do naszej bazy.... Dzień przepiękny...relaksacyjnym, spokojny....:))))

MAPA- DZIEŃ 3
Puszcza Zielonka- Dziewicza Góra © NefrePuszcza Zielonka- Dziewicza Góra
Puszcza Zielonka- Dziewicza Góra © NefrePuszcza Zielonka - Dziewicza Góra
Puszcza Zielonka - Dziewicza Góra © NefrePuszcza Zielonka - Dziewicza Góra
Puszcza Zielonka - Dziewicza Góra © NefrePuszcza Zielonka - Dziewicza Góra -widok z wieży
Puszcza Zielonka - Dziewicza Góra -widok z wieży © NefrePuszcza Zielonka - Dziewicza Góra -widok z wieży
Puszcza Zielonka - Dziewicza Góra © Nefre
Zachód nad jeziorem Kowalskim © Nefre

WIELKOPOLSKA - DZIEŃ 2

Niedziela, 13 sierpnia 2017 · dodano: 23.08.2017 | Komentarze 4

Poranna kawa i pyszne śniadanie postawiło nas na nogi.... wypoczęci około 10 ruszamy na szlak... Najpierw jednak musimy zwiedzić sam Zaniemyśl, z jego bogatą historią i perełkę Wielkopolski - Wyspę Edwarda na jeziorze Raczyńskim... O hrabim Edku naczytałam się przed naszym wyjazdem....- to była bardzo ekscentryczna postać :)))
Ruszamy na nasz wytyczony szlak w kierunku Środy Wielkopolskiej.... , przejeżdżając przez wioski widzimy skutki burzy i wichury.... powalone słupy energetyczne, drzewa powyrywane z korzeniami i asfaltem....., nawet nie chcę sobie wyobrażać co by było, gdyby człowiek jechał rowerem akurat w tym czasie.... W Środzie robimy sobie krótką pauzę na lody...., miasteczko małe ale dosyć zadbane, szczególnie ryneczek... Dalej przez wioski i wioseczki, teren prosty beż żadnych szczególnych wzniesień i podjazdów... momentami nawet monotonny..., dopiero przed Biskupicami pierwszy mega zjazd i podjazd.... jedynym podczas tej całej trasy... W Biskupicach..... niespodzianka wielka.... spotkaliśmy się z naszymi znajomymi z BS AniąGrześkiem i jego bratem Wojtkiem... Grzegorz wiedział, że mieliśmy przyjechać na weekend w jego okolice, ale spotkanie było przypadkowe...., ale bardzo sympatyczne...:))) Moja intuicja co do ich osobowości sprawdziła się w 100%.... młodzi przesympatyczni, weseli i optymistycznie podchodzący do życia Rowerzyści,miłośnicy Puszczy Zielonka, którą znam z opisów blogowych Grześka...., bardzo nam było miło, że mogliśmy się poznać na żywo.... Grzegorz zaprowadził nas na dwa punkty widokowe nad jeziorem Kowalskim..... potem odprowadzili nas do hotelu "Rzepicha" w Promno Stacji, gdzie mieliśmy zabukowane dwa noclegi.... Dzień spędzony mega sympatycznie...

MAPA - DZIEŃ 2

Kierunek Wyspa Edwarda - Zaniemyśl
Kierunek Wyspa Edwarda - Zaniemyśl © Nefre

Wyspa Edwarda leży na jeziorze Raczyńskim w wielkopolskiej gminie Zaniemyśl. Ma nieco ponad trzy hektary powierzchni. Porasta ją malowniczy las, którego ozdobę stanowi sześćdziesiąt starych dębów. Siedemnaście z nich to pomniki przyrody. Przed wiekami wyspa nosiła nazwę Grunt.

Kilka słów o samym bohaterze - Hrabia Raczyński był jedną z najbardziej znanych postaci ówczesnej Wielkopolski. Na początku stulecia służył w armii napoleońskiej, potem był posłem na sejm Wielkiego Księstwa Poznańskiego, podróżował po świecie, prowadził wykopaliska archeologiczne w pobliżu starożytnej Troi, próbował też skonstruować szybowiec z trzciny.

Kierunek Wyspa Edwarda - Zaniemyśl
Kierunek Wyspa Edwarda - Zaniemyśl © NefreWyspa Edwarda - Zaniemyśl
Wyspa Edwarda - Zaniemyśl © Nefre

Na Wyspie Edwarda hrabia wzniósł niewielką drewnianą rezydencję, tak zwany domek szwajcarski. Od czasu do czasu wymykał się tam z pałacu w Rogalinie. Raczyński stworzył też… własną flotę.

Wyspa Edwarda Zaniemyśl
Wyspa Edwarda Zaniemyśl © Nefre

Raczyński wspomagał finansowo artystów (z jego pieniędzy korzystał choćby Adam Mickiewicz), współtworzył pierwsze w Poznaniu wodociągi, był pomysłodawcą domu dla pozornie umarłych, który miał ochronić mieszkańców przed groźbą pogrzebania za życia, ufundował bibliotekę, zaangażował się też w projekt budowy Złotej Kaplicy w miejscowej katedrze, gdzie pochowani zostali pierwsi władcy Polski.

Awantura wokół Złotej Kaplicy okazała się gwoździem do trumny samego hrabiego.. Pod znajdującymi się tam posągami Mieszka I oraz Bolesława Chrobrego, hrabia Raczyński kazał wyryć inskrypcję, która przedstawia go jako fundatora. Było to zresztą zgodne z prawdą, ale pociągnęło za sobą lawinę oskarżeń o przypisywanie sobie na wyłączność nie do końca swoich pomysłów, nieprawidłowości finansowe i malwersacje. - To go dobiło.....
Efektem były ostatnia wycieczka na wyspę i samobójczy strzał z armaty w głowę...

Wyspa Edwarda - Zaniemyśl

Kościół Świętego Marcina- Śnieciska © NefreKościół Świętego Marcina- Śnieciska
Kościół Świętego Marcina- Śnieciska © NefrePałac w Słupi Wielkiej
Pałac w Słupi Wielkiej © NefreDojechaliśmy do Środy Wielkopolskiej
Dojechaliśmy do Środy Wielkopolskiej © NefreŚroda Wielkopolska - stacja kolejki wąskotorowej
Środa Wielkopolska - stacja kolejki wąskotorowej © NefreŚroda Wielkopolska - stacja kolejki wąskotorowej
Środa Wielkopolska - stacja kolejki wąskotorowej © NefreŚroda Wielkopolska
Środa Wielkopolska © Nefre
Rynek w Środzie Wielkopolskie
Rynek w Środzie Wielkopolskie © NefreRynek w Środzie Wielkopolskie
Rynek w Środzie Wielkopolskie © NefreKościół - Środa Wielkopolska
Kościół - Środa Wielkopolska © NefreŚcieżka nad jeziorem - Środa Wielkopolska
Ścieżka nad jeziorem - Środa Wielkopolska © NefreŚcieżka nad jeziorem - Środa Wielkopolska
Ścieżka nad jeziorem - Środa Wielkopolska © NefreTrochę szutru - Wielkopolska
Spotkanie z Anią, Grzesiem i Wojtkiem w Biskupicach © Nefre

Przesympatyczne spotkanie....:))

Spotkanie z Anią, Grzesiem i Wojtkiem w Biskupicach
Spotkanie z Anią, Grzesiem i Wojtkiem w Biskupicach © NefreEkipa nad jeziorem Kowalskim
Ekipa nad jeziorem Kowalskim © NefreJezioro Kowalskie- Wielkopolska
Jezioro Kowalskie- Wielkopolska © NefreZ Anią nad Jeziorem Kowalskim- Wielkopolska
Z Anią nad Jeziorem Kowalskim- Wielkopolska © NefreZ Grzesiem nad Jeziorem Kowalskim- Wielkopolska
Z Grzesiem nad Jeziorem Kowalskim- Wielkopolska © NefreEkipa na trasie
Ekipa na trasie © NefreZajazd Rzepicha - miejsce na nocleg-Promno Stacja
Zajazd Rzepicha - miejsce na nocleg-Promno Stacja © Nefre

WIELKOPOLSKA - DZIEŃ 1

Sobota, 12 sierpnia 2017 · dodano: 21.08.2017 | Komentarze 5

Długi sierpniowy weekend nadchodził dużymi krokami, przez długi czas nie mieliśmy na niego pomysłu. Jednogłośnie powróciliśmy do koncepcji częściowego objechania Wielkopolski...., temat kwietniowy, miał być zrealizowany podczas Wielkanocy, jednak długo utrzymująca się wręcz zimowa pogoda pokrzyżowała nam wówczas plany. Mapki gps, które wcześniej przygotowałam uległy modyfikacjom, pierwotnie w okolice Poznania mieliśmy pojechać autem, jednak zrezygnowaliśmy z takiego transportu i tym razem skorzystaliśmy z usług PKP....  Nocna pobudka o 3 rano w sobotę, gdzie i tak spaliśmy na "czuja"  bo na dworze szalał armagedon nie należało do miłych, na szczęście troszeczkę odespałam w pociągu..... Do celu dojechaliśmy o 8:30.... przez trzy godziny jeździliśmy po Poznaniu, odwiedzając starówkę, krążyliśmy po magicznych uliczkach. Objechaliśmy również poznańską Maltę - miejsce rekreacyjno sportowe, gdzie każdego dnia można spotkać  osoby lubiące aktywnie spędzać czas: rowerzystów, miłośników sportów wodnych, jak i tych, którym potrzeba odrobiny wytchnienia. W mieście znajdujemy szlak EV R9, który będzie nas prowadził do Puszczykowa.... wyjeżdżamy z miasta fajną ścieżka rowerową, jednak wraz z wjazdem  do następnej gminy ścieżka znika.... i dalej jedziemy główną aż do Puszczykowa, gdzie zwiedzamy interesujące Muzeum Arkadego Fiedlera... Dalej pojechaliśmy szlakiem PDP (Pierścień Dookoła Poznania), którym wcale nie jedzie się lajtowo.... jedynym atutem był asfalt...   Następnymi miejscami, które zwiedzamy to pałac w Rogalinie oraz zamek w Kórniku... zwiedzamy je tylko  z zewnątrz...., troszeczkę pochodziliśmy po parkach..... Dalej to już prosto do Zaniemyśla, gdzie w tutejszym schronisku młodzieżowym mamy nocleg.... (warunki super)... Po aktywnym przepięknym turystycznie dniu padamy....:)))) Poniżej mapka i kilka fotek

MAPA -DZIEŃ 1
Dojechaliśmy do Poznania
Dojechaliśmy do Poznania © Nefre
Rowerowy spacer po Poznaniu - most teatralny © NefreRowerowy spacer po Poznaniu
Rowerowy spacer po Poznaniu © NefreRowerowy spacer po Poznaniu
Rowerowy spacer po Poznaniu © Nefre
Rowerowy spacer po Poznaniu © NefreTradycyjnie rogale marcińskie
Tradycyjnie rogale marcińskie © Nefre
Rowerowy spacer po poznańskiej starówce
Rowerowy spacer po poznańskiej starówce © NefreRowerowy spacer po poznańskiej starówce
Rowerowy spacer po poznańskiej starówce © Nefre
Rowerowy spacer po poznańskiej starówce - poznańska Fara © NefreRowerowy spacer po poznańskiej starówce
Rowerowy spacer po poznańskiej starówce © NefreWnętrze kościoła w Poznaniu
Wnętrze poznańskiej fary © NefreWnętrze poznańskiego kościoła
Wnętrze poznańskiej fary © NefreRowerowy spacer po Poznaniu
Rowerowy spacer po Poznaniu-Bibliotek Raczyńskich © Nefre

Biblioteka została zbudowana w latach 1822-1828 zgodnie z pomysłem i z pieniędzy hrabiego Edwarda Raczyńskiego.

Rowerowy spacer po Poznaniu-zamek Królewski © Nefre

Zamek Królewski w Poznaniu – najstarsza zachowana rezydencja królewska w Polsce. Wzniesiony przez Przemysła II, następnie wielokrotnie rozbudowywany. Zamek był świadkiem wielu wydarzeń historycznych. W 1493 r. złożył tu królowi Polski hołd lenny wielki mistrz krzyżacki Hans von Tieffen. Zamek został częściowo zniszczony w czasie wojny północnej, popadł w ruinę. Odbudowany szczątkowo pod koniec XVIII w. Ponownie zniszczony w 1945. Odbudowany częściowo w latach 1959-1964, i ponownie w latach 2010-2013.

Rowerowy spacer po Poznaniu © Nefre
Rowerowy spacer po Poznaniu © NefreRzeka Warta - Poznań
Rzeka Warta - Poznań © Nefre

Rowerowy spacer po Poznaniu © NefreRowerowy spacer po Poznaniu
Rowerowy spacer po Poznaniu © NefrePoznańska Malta
Poznańska Malta © Nefre

Malta - Niedaleko centrum, we wschodniej części miasta, znajdują się ulubione tereny rekreacyjne mieszkańców Poznania. Ich centrum stanowi Jezioro Maltańskie, sztuczny zbiornik wodny powstały w 1952 roku ze spiętrzenia wód rzeki Cybiny.

Poznańska Malta
Poznańska Malta © NefreSzlaki rowerowe w Poznaniu
Szlaki rowerowe w Poznaniu © NefrePoznańskie ulice
Poznańskie ulice © NefreTaką ścieżką wyjeżdżaliśmy z Poznania
Taką ścieżką wyjeżdżaliśmy z Poznania © Nefre

Taką ścieżką jedziemy aż do miejscowości Luboń pod Poznaniem.

Pomnik „Siewcy”- Luboń
Pomnik „Siewcy”- Luboń © NefreWyremontowana stacja w Puszczykowie
Wyremontowana stacja w Puszczykowie © NefreMuzeum – Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera w Puszczykowie
Muzeum – Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera w Puszczykowie © Nefre

Muzeum – Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera w Puszczykowie – muzeum poświęcone życiu i twórczości podróżnika Arkadego Fiedlera, zlokalizowane w pod poznańskim Puszczykowie.

Muzeum – Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera w Puszczykowie
Muzeum – Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera w Puszczykowie © NefreMuzeum – Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera w Puszczykowie
Muzeum – Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera w Puszczykowie © Nefre

Ekspozycja prezentuje eksponaty przywiezione z wypraw prowadzonych przez podróżnika, a także związane z jego udziałem w II wojnie światowej, a zwłaszcza w Dywizjonie 303. W muzeum zgromadzono zbiory etnograficzne, przyrodnicze, entomologiczne, religijne, ludowe rzemiosło i inne. W jednym z budynków, od 2003 zwiedzić można osobną ekspozycję Tajemniczy Świat Indian.

Muzeum – Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera w Puszczykowie © Nefre

Do najciekawszych eksponatów należą maski i rzeźby obrzędowe, trofea ludzkich głów, łuki i dmuchawki, motyle tropikalne, pająki, krokodyle, kajmany, skorpiony, piranie (żywe), a także kolekcja książek Arkadego Fiedlera - 32 tytuły w 23 językach. Interesujące są stare zdjęcia z różnych stron świata.

Muzeum – Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera w Puszczykowie © Nefre

Kamienny kalendarz Azteków w formie dysku.

Muzeum – Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera w Puszczykowie © Nefre

Integralną częścią ekspozycji jest Ogród Tolerancji (wokół willi), w którym zgromadzono modele różnego rodzaju rzeźb i obiektów ważnych dla rozwoju poszczególnych cywilizacji na świecie.

Muzeum – Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera w Puszczykowie © Nefre

Po czterech latach budowy repliki legendarnego żaglowca Krzysztofa Kolumba w skali 1:1, nadeszła jakże ważna dla muzeum chwila: 12 maja 2008 roku Santa Maria została „zwodowana” w  Ogrodzie Kultur i Tolerancji. Uroczystego aktu przecięcia wstęgi dokonał Krzysztof Kolumb, książę de Veragua, potomek w linii prostej słynnego odkrywcy.

Muzeum – Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera w Puszczykowie © Nefre

Replika posągu Buddy z Bamian.

Brama Słońca - kopia w skali 1:1

Muzeum – Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera w Puszczykowie © Nefre

Głowa z Wyspy Wielkanocnej.

Muzeum – Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera w Puszczykowie
Muzeum – Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera w Puszczykowie © NefrePałac w Rogalinie
Pałac w Rogalinie © Nefre

Pałac Raczyńskich w Rogalinie jest jednym z najwybitniejszych przykładów architektury rezydencjonalnej w Polsce i jednym z najpiękniejszych założeń pałacowo-parkowych w Wielkopolsce i kraju.

Pałac w Rogalinie

Arboretum w Kórniku © NefreArboretum w Kórniku
Arboretum w Kórniku © NefreNad jeziorem Kórnickim
Nad jeziorem Kórnickim © NefreŁaweczka Wisławy Szymborskiej w Kórniku
Ławeczka Wisławy Szymborskiej w Kórniku © NefreSchronisko młodzieżowe w Zaniemyślu