PIERWSZY W POLSCE GRÓD ŻYWEJ HISTORII

Sobota, 15 lutego 2014 · dodano: 17.02.2014 | Komentarze 6

zisiaj pomimo silnego wiatru postanowiliśmy wybrać się na krótką wycieczkę. Pojechaliśmy do miejscowości Subkowy, gdzie w ubiegłym roku ruszyła budowa Grodu Żywej Historii. Chciałam zobaczyć jak wygląda gród i na jakim etapie budowy się znajduje. Przyznaje się, że na początku wycieczki miałam dość wiatru i po 5 km miałam ochotę zawrócić do domu, ale rozkręciłam się….i było super.
Poniżej mapka i kilka fotek.

Gdzieś w Gniszewie
Gdzieś w Gniszewie © Nefre

Kierunek Radostowo
Kierunek Radostowo © Nefre

Przejazd przez Radostowo
Przejazd przez Radostowo © Nefre

Prywatny pałac w Radostowie
Prywatny pałac w Radostowie © Nefre

W Radostowie znajduje się zespół dworsko–parkowy, który pochodzi z końca XVIII wieku i poł. XIX i składa się z części gospodarczej, w której centralny plac otacza zabudowa folwarczna oraz części reprezentacyjnej z dworem i parkiem

Stacja Subkowy
Stacja Subkowy © Nefre

Ulica Dworcowa w Subkowach
Ulica Dworcowa w Subkowach © Nefre

Grodzisko w Subkowach © Nefre

W czerwcu 2013 roku ruszyła budowa Grodu Żywej Historii w Subkowach, który powstaje z inicjatywy Roberta Nowakowskiego i Bractwa Rycerskiego KERIN, od ponad 15 lat zajmującego się prowadzeniem Żywych Lekcji Historii w setkach szkół na terenie całej Polski. Gród zbudowany będzie w oparciu o założenia obronne XII-XIII w., jednak wewnątrz łączyć będzie elementy związane z różnymi epokami historycznymi.W przyszłości najmłodsi będą mogli uczestniczyć w lekcjach żywej historii.

W środku grodu spotykam inicjatora budowy Pana Roberta, który oprowadza mnie po grodzie i zdradza mi kilka ciekawostek na temat przyszłego wyglądu tego miejsca. Dowiedziałam się, że w przyszłości powstanie tu mały amfiteatr grecki, rzymskie kazamaty,wieża rycerska będąca wierną repliką grodków stożkowych, palisada, wieża i chata rzemieślników z XI wieku oraz chata kasztelana z XIII wieku, co pozwoli to zwiedzającym poznać tajemnice różnych okresów historycznych.

Grodzisko w Subkowach © Nefre

Odwiedzający będą mogli przyodziać historyczne stroje, włożyć różne rodzaje zbroi i hełmów, nauczyć się władania bronią białą i łukiem. Wszystko po to, aby zaszczepić wśród dzieci i młodzieży zainteresowanie historią oraz przekonanie, że nie jest ona jedynie nudnym szkolnym przedmiotem. Najbardziej istotna jednak będzie gawęda przewodnika, który w interesujący sposób opowie o ciekawostkach historycznych, związanych z poszczególnymi epokami, poczynając od starożytnej Grecji i Persji, poprzez Imperium Rzymskie, czasy Mieszka I i Wikingów, okres wypraw krzyżowych, późne średniowiecze, Złoty Wiek Rzeczpospolitej, a kończąc na okresie rozbiorów Polski.

Po grodzie oprowadzać będą doświadczeni przewodnicy z doświadczeniem dydaktycznym, którzy od wielu lat prowadzą Lekcje Żywej Historii. Gród Żywej Historii jest kolejnym etapem na drodze rozwoju Bractwa Rycerskiego KERIN i jego misji propagowania historii wśród młodych odbiorców. Będzie to jednak również miejsce koncertów, spotkań z ciekawymi osobami, prelekcji historycznych oraz imprez i biesiad.

Grodzisko w Subkowach © Nefre

W chwili obecnej istnieje już palisada, wraz z bramą i wieżą, która widać na zdjęciu, jednak w planach Pana Roberta jest postawienie wieży kamiennej. Projekt realizowany jest z inicjatywy prywatnej oraz z prywatnych środków, inwestycja jest zaś niezwykle kosztowna i pracochłonna. Dziękuję Panu Robertowi za poświęcony czas i życzymy powodzenia w realizacji przedsięwzięcia.