SZLAK LATARNI MORSKICH

Suma kalorii:20216 kcal

SZLAK LATARNI MORSKICH - DZIEŃ 7

Piątek, 5 maja 2017 · dodano: 19.05.2017 | Komentarze 4

Budzimy się rano, w nocy chyba padało i przestało wiać.... Wcale nie chce mi się już jechać na kołach i na dodatek ten kuriozalny sen...., śniło mi się, że ktoś nam ukradł koła od roweru...hihi, śmieszne, ale już chyba czas wracać do domu...., we śnie podeszłam do sytuacji z uśmiechem na ustach.., mówiąc spoko kupimy nowe.... a Wieśka lekko poniosły nerwy...:)))).... Pierwotny pomysł na dzisiejszy dzień był taki, aby wyruszyć na Hel a potem Żeglugą popłynąć do Gdańska.... i dalej na kołach do domu.., ale ostatni prom odpływał po południu i tak na prawdę nie wiadomo czy popłynie, bo musiałoby być 30 chętnych....hmmm. Generalnie to już tyle razy byliśmy na Helu, że podarowaliśmy sobie taki trip.... Wróciliśmy z Władysławowa przez 3-City do Tczewa, z postojem w Orłowie na kawę i w Gdańsku na obiad... Po drodze zwiedziliśmy dwie latarnie- w Sopocie i w Nowym Porcie... Podróż ukończyliśmy późnym popołudniem...

Podsumowanie

Wzdłuż polskiego wybrzeża Bałtyku znajduje się siedemnaście latarń morskich. Latarnie morskie nad Bałtykiem umiejscowione są kolejno: w Świnoujściu, Kikut k/Wisełki, Niechorzu, Kołobrzegu, Gąskach, Darłowie, Jarosławcu,Ustce, Czołpinie, Stilo, Rozewiu, Jastarni, na Helu, w Sopocie, Gdańsku Porcie Północnym i Nowym Porcie oraz w Krynicy Morskiej na wschodnim wybrzeżu. Podczas tej rowerowej podróży odwiedziliśmy 13 z nich..., przejechaliśmy 570 km.... Towarzystwo i pogoda na medal...., było wesolutko..., jak to w naszej grupie bywa. Dziękuję wszystkim za wspaniały tydzień....i wspólnie spędzony czas na dwóch kołach....

Wyjazd z Władysławowa
Wyjazd z Władysławowa © Nefre

Opuszczamy pensjonat Hel-Tour..., było ciepło i bardzo wygodnie..., wyposażenie nowiutkie, obiekt po remoncie. Jest również miejsce dla rowerów....

Szlak nad  Zatoką Pucką
W Orłowie © NefreDo Sopotu po plaży
Do Sopotu po plaży © NefreLatarnia Morska w Sopocie
Latarnia Morska w Sopocie © Nefre

Latarnia morska powstała w 1903 w trakcie budowy Zakładu Balneologicznego, dziś jest częścią Szpitala Reumatologicznego. Tak naprawdę jest to były komin kotłowni obudowany wieżą, w kształcie kwadratu z galerią widokową na szczycie. Po II wojnie światowej uznano, że wieża ta nadawać się będzie również na latarnię. Zamocowano światło nawigacyjne, następnie zwiększono jego zasięg. Takim sposobem jedyny komin w Polsce stał się latarnią morską. Światło załącza się automatycznie, na podstawie czujnika zmierzchu i widać je z wód Zatoki Gdańskiej, oraz na Helu od strony Zatoki Puckiej. Formalnie nie jest to latarnia, ze względu na fakt, że światło nie spełnia wymagań w tym zakresie – ma za krótki zasięg, nie oznacza to jednak, że nie warto tam zajrzeć. Z wieży rozciąga się fantastyczny widok na Trójmiasto i Zatokę Gdańską. w 2008 roku udało się w końcu zrekonstruować iglicę, która zaginęła prawdopodobnie w latach 50, gdy montowano światła nawigacyjne. Wieża ma 39 metrów wysokości.

Latarnia Morska w Sopocie
Latarnia Morska w Nowym Porcie © NefreLatarnia Morska w Nowym Porcie
Latarnia Morska w Nowym Porcie © Nefre

Jedna z najpiękniejszych latarń morskich północnej Europy, mierząca 27 metrów wysokości Latarnia Morska Gdańsk Nowy Port, zbudowana została w roku 1893 na wzór latarni wzniesionej w Cleveland nad Jeziorem Erie (Ohio, USA) w roku 1871. Jak do tego doszło? Czy to architekci gdańscy, którzy wyemigrowali do Ameryki, zbudowali tam słynną (dziś już zresztą nieistniejącą) latarnię morską w Cleveland, która potem posłużyła za wzór bliźniaczej latarni w ich rodzinnym Gdańsku? To jedna z wielkich zagadek historii, zadanie dla Sherlocka Holmesa architektury.

Latarnia Morska w Nowym Porcie

Jedna z najpiękniejszych latarń morskich Północnej Europy. Z niej w kierunku Westerplatte padły pierwsze strzały II Wojny Światowej. Wspaniały widok na Westerplatte i cała Zatokę Gdańską. Wewnątrz XIXw. optyka i wspaniała wystawa latarń morskich. Obecnie latarnia jest w rękach prywatnych.

Latarnia Morska w Nowym Porcie © NefreLatarnia Morska w Nowym Porcie
Latarnia Morska w Nowym Porcie © Nefre

SZLAK LATARNI MORSKICH - DZIEŃ 6

Czwartek, 4 maja 2017 · dodano: 18.05.2017 | Komentarze 2

Dzisiaj jest ostatni dzień grupowej podróży nad polskim wybrzeżem, dzisiejszy etap będzie liczył około 90 km... Zanim dojedziemy do Władysławowa zwiedzimy ostatnie dwie latarnie, Stilo i Rozewie.... Dzień jest dosyć pochmurny i doszły mnie rano słuchy, że wszędzie pada...., na szczęście nie na naszej trasie.....Pokropiło dopiero przed Rozewiem.... mieliśmy szczęście... W Karwieńskich Błotach żegnamy Basię i Andrzeja, którzy odbijają na Puck, gdzie mają zaklepany nocleg.... Reszta załogi jedzie na metę - czyli do "Władka" na pociąg... Na mecie... do pociągu jest jeszcze dużo czasu, Tomek i Dawid decydują się na dojazd rowerem do Redy... Marzenka i Mirek lądują u nas w pensjonacie na kawkę.... Po 21 żegnamy naszych gości... zostajemy sami.... bez konkretnych planów na piąteczek.... Jestem zmęczona.... Jutro zdecydujemy co robimy i jak jedziemy....:)))) Poniżej mapka i kilka fotek...

Wyjazd z pensjonatu
Wyjazd z pensjonatu "Wilk" w Łebie © Nefre

Pensjonat "Wilk" w Łebie , jak najbardziej polecam, duże pokoje z aneksem kuchennym i łazienką... czysto i przyjemnie. Miejsce na rowery też się znalazło...

Wyjazd z Łeby
Wyjazd z Łeby © NefreKierunek latarnia morska w Stilo
Kierunek latarnia morska w Stilo © Nefre

Latarnia Morska Stilo
Latarnia Morska Stilo © Nefre

Latarnia Stilo
Latarnia Stilo © NefreLatarnia Morska Stilo

Zbudowana przez Niemców na fundamencie z betonu i granitu białego. Montowana z gotowych elementów ze staliwa, skręcanych śrubami. Są trzy takie konstrukcje na świecie, z czego dwie w Europie. Rok budowy – 1904-1906. Wysokość wzgórza – 55 m n.p.m. Wysokość latarni do światła – 32 m

Latarnia Morska Stilo
Postój na obiad w Karwi © NefreDojechaliśmy do Rozewia
Dojechaliśmy do Rozewia © NefreLatarnia Morska w Rozewiu
Latarnia Morska w Rozewiu © Nefre

Latarnia na Przylądku Rozewie w Jastrzębiej Górze to najstarsza budowla nad polskim morzem. Jej otwarcie nastąpiło w 1822 roku,  latarnia mierzy 33 metry.

Latarnia Morska w Rozewiu
Latarnia Morska w Rozewiu © NefreDojechaliśmy do Władysławowa
Dojechaliśmy do Władysławowa © NefreKoniec etapu Świnoujście- Władysławowo
Koniec etapu Świnoujście- Władysławowo © Nefre

SZLAK LATARNI MORSKICH - DZIEŃ 5

Środa, 3 maja 2017 · dodano: 18.05.2017 | Komentarze 4

Dzisiaj mamy do pokonania niecałe 70 km.... trasa będzie biegła przez Słowiński Park Narodowy,  ścieżki znane większości z nas. Do zwiedzenia mamy jedną latarnię - w Czołpinie.... obiekt do zwiedzania był oddany dopiero w 2013 roku. Naszą metą jest Łeba..., miasteczko do którego mam wielki sentyment.... i zawsze bardzo chętnie tu powracam.  Kiedy ruszyliśmy na trasę, zadzwonił telefon i bardzo dobrze, że był w widocznym miejscu na kierownicy (bo inaczej bym nie odebrała od razu ).... dzwonił Mirek...., z informacją, że są w Rowach i dzisiaj dołączają do nas....., ale niespodzianka... szok...:))))) Spotykamy się przy wjeździe do Słowińskiego Parku i przez kilka km podróżujemy w 10- osobowym składzie...W Smołdzińskim Lesie Michał i Magda odbijają z trasy w kierunku Lęborka,dzisiaj ich podróż dobiega końca..., ostatnia wspólna fotka, pożegnanie i  jedziemy  na  czołpińską latarnię  i dalej do Kluk, gdzie jak co roku podczas majówki odbywa się tu festyn "Czarne Wesele"...., tu pijemy kawę jemy swojskie ciacho...., a potem przebijamy się przez podmokłe tereny....z lekkim błądzeniem..., przez co dojeżdżamy do wieży widokowej nad Jeziorem Łebsko :)))))... Do Łeby dojeżdżamy późnym popołudniem. Dzień spędzony sympatycznie, wesolutko.... Poniżej mapka i kilka fotek...

Wyjazd z miejscowości Rowy
Wyjazd z miejscowości Rowy © Nefre

Opuszczamy miejscówkę "U Doroty" w Rowach, miło, czysto i ciepło. Na posesji jest również pomieszczenie, gdzie mogliśmy schować rowery.... Polecam

Wjazd na szlak R-10- Rowy
Wjazd na szlak R-10- Rowy © NefreW Rowach dołączyli Marzena z Mirkiem
W Rowach dołączyli Marzena z Mirkiem © Nefre

Miła niespodzianka.... Marzena i Mirek dołączają do nas w Rowach....

Słowiński Park Narodowy

Na szlaku © NefreSłowiński Park Narodowy
Słowiński Park Narodowy © NefreLatarnia Morska w Czołpinie
Latarnia Morska w Czołpinie © Nefre

Latarnia Czołpino jest jedną z nielicznych latarni, która jest oddalona od skupisk ludzkich. Jest położona w odległości 1000 metrów od brzegu, pomiędzy miejscowościami Łeba i Rowy, w samym sercu Słowińskiego Parku Narodowego. Wznosi się na wysokość 25 metrów na wysokiej zalesionej wydmie (55 m n.p.m).

Latarnia Morska w Czołpinie
Widok z wieży na wydmy © NefrePrzeprawa przez bagna
Przeprawa przez bagna © NefreNa szlaku R-10 z Kluk
Na szlaku R-10 z Kluk © Nefre

Pomysł ubrania białych skarpetek na bagna nie był najlepszy...:))))))

Na bagnistym szlaku
Na bagnistym szlaku © NefreMokradła na trasie
Mokradła na trasie © NefreJa i Marzenka na trasie R-10
Ja i Marzenka na trasie R-10 © NefreRestauracja
Restauracja "Koga"- Łeba © Nefre

SZLAK LATARNI MORSKICH - DZIEŃ 4

Wtorek, 2 maja 2017 · dodano: 17.05.2017 | Komentarze 5

Podobnie jak wczoraj pobudka o 7 rano...., wstać się trochę nie che...., ale trzeba ruszać dalej. W dniu dzisiejszym mamy do odwiedzenia trzy latarnie morskie, w Darłowie, Jarosławcu i Ustce.... , do mety w Rowach mamy jakieś 76 km.... Niby normalna trasa, ale dzisiaj obowiązkowo około godziny 12 musimy być w Jarosławcu...., spóźnić się raczej za bardzo nie możemy, bo nikt z nas nie chciały objeżdżać Jeziora Wicko od południa.... Dzisiaj opuszczamy województwo zachodniopomorskie i wjeżdżamy do naszego - pomorskiego.... Poniżej mapka i kilka fotek....

Poranny wyjazd z Bobolina
Poranny wyjazd z Bobolina © NefreJesteśmy w Darłowie
Jesteśmy w Darłowie © Nefre

W tle - Zamek Książąt Pomorskich w Darłowie – jedyny w Polsce nadmorski gotycki zamek wybudowany na planie zbliżonym do kwadratu z wieżą wysokości 24 metrów.

Jesteśmy w Darłowie
Jesteśmy w Darłowie © NefrePort w Darłowie
Port w Darłowie © Nefre

Latarnia morska w Darłowie
Latarnia morska w Darłowie © Nefre

Latarnia morska Darłowo usytuowana jest tuż przy ujściu rzeki Wieprzy, przy wejściu do portu w Darłówku. Obecna wysokość wieża latarni to 22 metry, a na jej szczycie znajduje się nowoczesny mechanizm wskazujący drogę statkom.Dziś turyści mogą podziwiać stan z 1927 roku, kiedy to miał miejsce ostatni remont budynku.

Niestety obiekt był zamknięty na cztery spusty i bez żadnej konkretnej informacji o godzinach otwarcia... Nie zdobyliśmy pieczątki w paszportach- szykuje się mały wypadzik w te strony latem...:)))

Taką  droga na Jarosławiec
Taką droga na Jarosławiec © Nefre

Przepiękna trasa.... co prawda po płytach typu "jumbo"...., ale widoki wynagradzały wszelakie niedogodności, nawet ten mroźny północny wiatr....

Trasa pomiędzy morzem a Jeziorem Kopań
Trasa pomiędzy morzem a Jeziorem Kopań © NefreMostek nad kanałem łączącym Jezioro Kopań z morzem
Mostek nad kanałem łączącym Jezioro Kopań z morzem © NefreKanał łączący Jezioro Kopań z morzem
Kanał łączący Jezioro Kopań z morzem © NefreDojechaliśmy do Jarosławca
Dojechaliśmy do Jarosławca © NefreLatarnia Morska w Jarosławcu
Latarnia Morska w Jarosławcu © NefreLatarnia Morska w Jarosławcu
Latarnia Morska w Jarosławcu © Nefre

Pierwsza wzmianka o konieczności wybudowania w Jarosławcu latarni pochodzi z 1818 r. Jedenaście lat później rozpoczęto budowę - daleko - 380 m od morza. Z balkonu, z wysokości 33 metrów, rozciąga się widok na morze i dwa duże przybrzeżne jeziora.

Postój w Jarosławcu
Pomiędzy Jarosławcem a Ustką
Pomiędzy Jarosławcem a Ustką © NefrePomiędzy Jarosławcem a Ustką
Pomiędzy Jarosławcem a Ustką © Nefre

17 km lajtowej jazdy asfaltową drogą w lesie ..... na drodze tylko my ...... fantastico....a po naszej lewej widać morze...

Pomiędzy Jarosławcem a Ustką
Pomiędzy Jarosławcem a Ustką © NefrePomiędzy Jarosławcem a Ustką
Pomiędzy Jarosławcem a Ustką © NefreDojechaliśmy do Ustki
Dojechaliśmy do Ustki © NefreDojechaliśmy do Ustki
Dojechaliśmy do Ustki © NefreLatarnia Morska w Ustce
Latarnia Morska w Ustce © NefreLatarnia Morska w Ustce
Latarnia Morska w Ustce © Nefre

Latarnia została wzniesiona w 1892 roku i do naszych czasów przetrwała w praktycznie niezmienionym kształcie. Należy jednak wspomnieć, że nie jest to pierwszy w Ustce budynek służący żeglarzom jako punkt nawigacyjny. Pierwszą funkcję latarni morskiej pełniła wieża, nieistniejącego już, drewnianego kościoła pw. św Jana Chrzciciela i Mikołaja, usytuowanego przy dzisiejszym Parku bł. Jana Pawła II (przez Ustczan nazywanego Zaułkiem Kapitańskim).
Latarnia morska w Ustce mierzy blisko 20 metrów, a dokładnie 19,5 metra wysokości, a widoki z galerii umieszczonej na wieży zapierają dech w piersiach.

Promenada w Ustce
Nocleg "U Doroty" w Rowach © Nefre

SZLAK LATARNI MORSKICH - DZIEŃ 3

Poniedziałek, 1 maja 2017 · dodano: 16.05.2017 | Komentarze 6

Pobudka o godzinie 7... , śniadanie, pakowanie , za chwilę wyruszamy w trasę... Po wczorajszym wieczorze, na którym Andrzej pokazał nam fotki z szlaku Camino.. mam coraz większą ochotę odwiedzić ten szlak w jakimś kawałku (oczywiście mam na myśli część portugalsko - hiszpańską), mam już nawet pomysł.... ale trzeba go jeszcze wcielić w życie.... Dzisiaj  od samego rana wszyscy chodzimy jacyś zniesmaczeni po nocnym szukaniu psa, którego nie było przez właścicieli tej nieruchomości.....pozostał uraz... i w wielkiej "miłości" i przyjaźni raczej się nie rozstajemy.... Od rana mam już coś takiego jak "urlopowe wylogowanie", nie wiem jaki jest dzień.... ale to dobry znak - to oznacza, że wypoczywam.... (mam tak na każdym wyjeździe)....

Dzisiaj odwiedzimy latarnię w Kołobrzegu, bo wczoraj już nam się nie chciało... oraz latarnię w Gąskach..., a po drodze to już tylko widoczki, widoczki i widoczki...., pogoda słoneczna, tylko wiatr hula mroźny... Do przejechania mamy ponad 70 km.... z postojem  na obiad w Mielnie....Poniżej mapka i kilka fotek...

Pokoje gościnne
Pokoje gościnne "U Henryki" Kołobrzeg © Nefre

Pokoje gościnne "U Henryki", warunki dobre, lecz brak zamykanego pomieszczenia na rowery....

Wyjazd w dalszą trasę -Kołobrzeg
Wyjazd w dalszą trasę -Kołobrzeg © NefreWyjazd w dalszą trasę -Kołobrzeg
Wyjazd w dalszą trasę -Kołobrzeg © NefreLatarnia morska w Kołobrzegu
Latarnia morska w Kołobrzegu © Nefre

Pierwsze światło latarni morskiej w Kołobrzegu zapalono w 1666 roku. Świeciło ono jednak okresowo, wyłącznie w czasie oczekiwania na przybycie statków. Na stałe światło latarni kołobrzeskiej zapalono dopiero 200 lat później, służył temu maszt z wysięgnikiem zamontowanym na stacji pilotów. Obecnie wieża latarni wznosi się na wysokość 26 m nad terenem a jej zasięg dochodzi do 16 Mm.(Źródło- internet)

Latarnia morska w Kołobrzegu
Latarnia morska w Kołobrzegu © NefreWidok z latarni morskiej w Kołobrzegu
Widok z latarni morskiej w Kołobrzegu © NefreLatarnia morska w Kołobrzegu
Latarnia morska w Kołobrzegu © NefreLatarnia morska w Kołobrzegu i my
Latarnia morska w Kołobrzegu i my © Nefre
Widok z latarni morskiej w Kołobrzegu
Widok z latarni morskiej w Kołobrzegu © NefreWidok z latarni morskiej w Kołobrzegu
Widok z latarni morskiej w Kołobrzegu © NefreLatarnia morska w Kołobrzegu i my
Latarnia morska w Kołobrzegu i my © NefreFalochron - Kołobrzeg
Falochron - Kołobrzeg © NefreFalochron - Kołobrzeg
Falochron - Kołobrzeg © NefrePlaża w Kołobrzegu
Plaża w Kołobrzegu © NefrePlaża w Kołobrzegu i my
Plaża w Kołobrzegu i my © NefreŚcieżka nadmorska - Kołobrzeg
Ścieżka nadmorska - Kołobrzeg © NefreŚcieżka nadmorska - Kołobrzeg- Ustronie Morskie
Ścieżka nadmorska - Kołobrzeg- Ustronie Morskie © Nefre

Szlak rowerowy R-10  z Kołobrzegu w kierunku wschodnim przemierza nadmorski Ekopark Wschodni (Solne Bagno) w kierunku Lasu Kołobrzeskiego, w którym odkryć można bogactwo przyrody. Liczne bagna, nad którymi unoszą się opary, przypominają o dziewiczości tego dużego kompleksu leśnego. Dalej ścieżka położona jest malowniczo nad samym brzegiem morskim. Kierując się w stronę Ustronia Morskiego możemy dotrzeć do centrum tej miejscowości... - odległość pomiędzy kurortami wynosi 11 km

Ścieżka nadmorska - Kołobrzeg- Ustronie Morskie
Ścieżka nadmorska - Kołobrzeg- Ustronie Morskie © NefreNa trasie Kołobrzeg - Ustronie
Na trasie Kołobrzeg - Ustronie © NefreŚcieżka nadmorska - Kołobrzeg- Ustronie Morskie
Ścieżka nadmorska - Kołobrzeg- Ustronie Morskie © NefreŚcieżka nadmorska - Kołobrzeg- Ustronie Morskie
Ścieżka nadmorska - Kołobrzeg- Ustronie Morskie © NefreMijamy Ustronie Morskie
Mijamy Ustronie Morskie © NefreRzeka Czerwona
Rzeka Czerwona © NefreKierunek Gąski
Kierunek Gąski © NefreKierunek Gąski
Kierunek Gąski © NefreLeśne ścieżki przed Gąskami
Leśne ścieżki przed Gąskami © Nefre

Trasa R-10 za Ustroniem Morskim jest wyjątkowo malownicza. Ścieżka odbija nieco od brzegu morza i wiedzie przez lasy, pola uprawne i pagórki, które nie powinny sprawić amatorom rowerowych wypraw zbytnich trudności, za to dzięki lekko pofałdowanym terenom, krajobraz tej części polskiego wybrzeża jest naprawdę zachwycający.

Leśne ścieżki przed Gąskami
Leśne ścieżki przed Gąskami © NefreLatarnia Morska w Gąskach
Latarnia Morska w Gąskach © Nefre

Latarnia Morska w Gąskach

Latarnia w Gąskach została zbudowana pod koniec XIX wieku, osiąga wysokość 50,2 metra.  Na szczyt latarni prowadzą kręte, granitowe schody - aby się dostać na taras trzeba pokonać ich aż 190. Ze szczytu rozciąga się malowniczy widok na Morze Bałtyckie, dostrzec można stąd Sarbinowo, Chłopy, Mielno i Unieście. Latarnia jest usytuowana w centrum wsi, u podstawy wieży znajduje się dom latarnika, kramiki z jedzeniem i pamiątkami oraz ładnie zagospodarowany teren.

Latarnia Morska w Gąskach © NefreLatarnia Morska w Gąskach

Kościół w Osiekach © NefreKościół w Osiekach
Kościół w Osiekach © NefreKierunek Rzepkowo - Szlak R-10
Kierunek Rzepkowo - Szlak R-10 © Nefre

Na otwartym terenie wiatr wiejący  dał nam nieźle popalić...

Kierunek Rzepkowo - Szlak R-10
Kierunek Rzepkowo - Szlak R-10 © NefreNa szlaku
Na szlaku © NefrePostój w Bukowie Morskim
Postój w Bukowie Morskim © Nefre

Turyści myślą, że zabytkowy kościół z ok. XIV wieku jest pozostałością po cystersach... a jednak tak nie jest! Nie wiadomo gdzie dokładnie były zabudowania klasztorne, przypuszcza się, że nieco bardziej w stronę Dąbek..

Dojechaliśmy do Bobolina
Dojechaliśmy do Bobolina © NefreNasza meta- Pensjonat
Nasza meta- Pensjonat "U Piotrusia" w Bobilinie © Nefre

Dzisiaj śpimy "U Piotrusia" w Bobolinie, jest ciepło i przytulnie, jest również dostępna "stajnia" na rowery....

SZLAK LATARNI MORSKICH - DZIEŃ 2

Niedziela, 30 kwietnia 2017 · dodano: 15.05.2017 | Komentarze 3

Po bardzo zimnej nocy w nieogrzewanych pokojach, już nie możemy się doczekać aby ruszyć w trasę..... Dzisiejszy dzień zapowiada się bardzo lajtowo, mamy do przejechania około 55 km i po drodze odwiedzimy jedną latarenkę  w Niechorzu... Naszą dzisiejszą metą jest Kołobrzeg... Pogoda przepiękna, co prawda wieje wiatr...ale lepiej to niż miałoby padać.... Cały czas trzymając się szlaku R-10....mogliśmy podziwiać nasze polskie przepiękne wybrzeże... Poniżej mapka i kilka fotek.

Wyjazd z Pobierowa

Postój w Rewalu © NefrePostój w Rewalu
Postój w Rewalu © NefreSpotkanie grupy
Spotkanie grupy "Rowerowa Stepnica" © Nefre
Krótka pogawędka z Rowerzystami z grupy "Rowerowa Stepnica" oraz z Goleniowa .... pozdrawiam wszystkich serdecznie

Spotkanie grupy
Spotkanie grupy "Rowerowa Stepnica" © NefreIntegracja na trasie- z
Integracja na trasie- z "Rowerową Stepnicą" © NefrePromenada w Rewalu
Promenada w Rewalu © NefreNastępna latarenka - Niechorze
Następna latarenka - Niechorze © NefreLatarnia Morska Niechorze
Latarnia Morska Niechorze © NefreLatarnia Morska Niechorze
Latarnia Morska Niechorze © Nefre

Latarnia morska w Niechorzu, położona jest na wysokim klifie. Obiekt powstał w 1866 roku, a do jego budowy wykorzystano licowaną cegłę.  Wieża na narożnikach posiada wysunięte lizeny, a płaszczyzny pomiędzy nimi zostały wyłożone jasnożółtą cegłą. Na wysokości 37 metrów usytuowano taras widokowy.

Latarnia Morska Niechorze

SZLAK LATARNI MORSKICH -DZIEŃ 1

Sobota, 29 kwietnia 2017 · dodano: 11.05.2017 | Komentarze 6

Pomysł i logistyka...

Kiedyś Michał napomknął, że fajnie byłoby przejechać "Szlak Latarni Morskich"..., jesienią rzuciłam hasło, że zrobimy ten szlak podczas majówki.... Zebrała się grupa 11 chętnych, ale ostatecznie pojechało 8 Rowerzystów... Mirek opracował trasy..., wyszło, że przez 6 dni, bez spinania przejedziemy szlak od Świnoujścia do Władysławowa.... Ja zarezerwowałam noclegi.., co nie należało do łatwego zadania, ponieważ mało kto chciał nas gościć na jedną noc..., no ale udało się...., aha... i starałam się ogarnąć co i gdzie możemy ciekawego zobaczyć.... oczywiście oprócz latarni...:))))

Dzień pierwszy...

Obudziliśmy się o 7 rano...., patrzę za okno a tu leje jak z cebra, rynny z sąsiedniego budynku nie nadążały odprowadzać wody...., szok, jak my pojedziemy w takim deszczu...,a za dwie godziny spotykamy się z grupą, która zaraz dojedzie pociągiem do Świnoujścia..., na szczęście około 9 przestaje lać..., a w lekkiej mżawce można jechać... kamień z serca spada:)))) Dzisiejszy dzień będzie długi i dosyć wymagający...., sporo przystanków na zwiedzanie.., tak mi się wydawało, ale i tak było....

Poniżej fotorelacja relacja

Przywitanie grupy - Świnoujście
Przywitanie grupy - Świnoujście © Nefre

Dojechali.... uśmiechnięci, ale niewyspani po nocnej jeździe....Zaczyna się nasza wspólna rowerowa nadmorska przygoda....

Przywitanie grupy - Świnoujście © NefreNa szlaku fortyfikacji - Fort Anioła - Świnoujście
Na szlaku fortyfikacji - Fort Anioła - Świnoujście © Nefre

Najpierw udajemy się na Szlak Fortyfikacji...., pomimo tego, że Fort Anioła był jeszcze nieczynny, udaje nam się wejść do środka...

Na szlaku fortyfikacji - Fort Anioła - Świnoujście
Na szlaku fortyfikacji - Fort Anioła - Świnoujście © NefreNa szlaku fortyfikacji - Fort Zachodni - Świnoujście
Na szlaku fortyfikacji - Fort Zachodni - Świnoujście © NefreNa szlaku fortyfikacji - Fort Zachodni - Świnoujście
Na szlaku fortyfikacji - Fort Zachodni - Świnoujście © NefreStawa Młyny- Świnoujście

Pierwsza pamiątkowa wspólna fotka

Promenada - Świnoujście
Promenada - Świnoujście © NefreTransgraniczna promenada - Świnoujście
Transgraniczna promenada - Świnoujście © NefreTransgraniczna promenada - Świnoujście
Transgraniczna promenada - Świnoujście © NefreStarówka w Świnoujściu
Starówka w Świnoujściu © NefrePromem na drugi brzeg
Promem na drugi brzeg © NefreLatarnia Morska w Świnoujściu
Latarnia Morska w Świnoujściu © Nefre

Jest "Królowa Portu" najwyższa latarnia morska  na polskim wybrzeżu Bałtyku - wysokość 64 metry, do góry prowadzi 300 schodów

Latarnia Morska w Świnoujściu
Latarnia Morska w Świnoujściu © NefreLatarnia Morska w Świnoujściu
Latarnia Morska w Świnoujściu © Nefre

W tym miejscu spotkał nas wielki zawód i niesmak....
- Latarnia jest nieczynna bo ja maluję głowicę.... oświadczył nam pan majster, którego widzicie na balkonie.....
- Wielka szkoda.... odpowiadamy..., ale chcielibyśmy pieczątkę do paszportu i zakupić pamiątki jakieś...
- Ok, odpowiada Pan i twierdzi, że Pani która obsługuje sklepik zaraz nam otworzy....
No ale nie do końca tak było, bo najpierw kobita udawała, że nas nie widzi i chowała się w kantorku ignorując nasze delikatne pukanie do drzwi..Kiedy już się zirytowała otworzyła je to pretensjonalnie odburknęła, że jest zamknięte...
No i gadka od początku, że poprosimy pieczątki...Kobieta stwierdziła, że nie może nam postawić pieczątki, bo nie zwiedziliśmy latarni..., a jej zwiedzić nie możemy bo jest remont..., aha i warunkiem jest zakupienie biletu (takie mają przepisy z Urzędu Morskiego)....hmmmmm No to zaproponowaliśmy, że zakupimy bilet i kupimy jakieś pamiątki...., i ponownie usłyszeliśmy-  nie możecie kupić biletu, bo i tak nie zwiedzicie latarni bo jest w remoncie....Nosz....kuźwa....., mnie ruszyło...., nie wspomnę o furii chłopaków.... Powiedziałam kobiecie, że jest śmieszna, że nie spotkałam się z takim czymś nigdzie... Za kilka sekund patrzymy a z latarni schodzą turyści, niemiecka rodzinka z dziećmi....i to był główny zapalnik zadymy słownej która za chwilę się rozegrała.... Zamknięta latarnia - ok wszyscy to rozumieją, bo jest remont przepisy BHP itp...., chyba poczuliśmy się jako gorsi...ten incydent trzymał nas cały dzień.... Kobieta  spasowała.... i była od razu bardzo chętna do stawiania pieczątek.... no i mam pierwszą pieczątkę.., chociaż żałuję że nie byłam u góry....

Latarnia Morska w Świnoujściu

Fort Gerharda- Świnoujście
Fort Gerharda- Świnoujście © NefreFort Gerharda- Świnoujście
Podziemne miasto- Świnoujście © NefrePodziemne miasto - Świnoujście
Podziemne miasto - Świnoujście © Nefre

W czasie II wojny światowej stały tu potężne działa, które chronione setkami ton betonu miały bronić bazę Kriegsmarine w Świnoujściu. Po wojnie kompleks przebudowano a schrony połączono kilometrem podziemnych korytarz tworząc w pełni autonomiczne „podziemne miasto". To stąd polscy generałowie mieli dowodzić lądowaniem jednostek Ludowego Wojska Polskiego w Skandynawii! Kompleks służył m.in. jako Zapasowe Stanowisko Dowodzenia Dowódcy Frontu Polskiego (Nadmorskiego)

Podziemne miasto - Świnoujście
Podziemne miasto - Świnoujście © NefrePodziemne miasto - Świnoujście
Podziemne miasto - Świnoujście © NefreKierunek - Międzyzdroje
Kierunek - Międzyzdroje © Nefre

Od piechurów, którzy szli z Międzyzdrojów do "Podziemnego Miasta" dowiedziałam się, że szlak R-10, którym mieliśmy planowo jechać jest błotnisty po ostatnim deszczu...i jazda z sakwami po nim zapowiadała nie niefajnie. W związku z tym decydujemy się na główną

Kierunek - Międzyzdroje
Wzgórze Gosań- najwyższy klif w Polsce © NefreWoliński Park Narodowy
Woliński Park Narodowy © NefreNa czerwonym szlaku w poszukiwaniu latarni Kikut
Na czerwonym szlaku w poszukiwaniu latarni Kikut © Nefre

Szukanie Latarni Kikut... nie było łatwym zadaniem... Czerwony niełatwy szlak zaprowadził nas do naszej drugiej latarni...

Latarnia Kikut
Latarnia Kikut © Nefre

Latarnia z kamienia  jest administrowana przez Urząd Morski w Szczecinie i nie jest udostępniona do zwiedzania.Wysokość wieży 18,2 m.

Latarnia Kikut © NefreLatarnia Kikut
Latarnia Kikut © NefreNa czerwonym szlaku
Na czerwonym szlaku © NefreDalej w trasie
Dalej w trasie © NefreKrótki postój na trasie
Krótki postój na trasie © NefreDojechaliśmy do Pobierowa- dzisiejsza meta na trasie
Dojechaliśmy do Pobierowa- dzisiejsza meta na trasie © NefreObiadokolacja- Pobierowo
Obiadokolacja- Pobierowo © NefreWieczorne ognisko - Pobierowo
Wieczorne ognisko - Pobierowo © Nefre

Kończymy dzisiejszy dzień.... Nocleg mamy nieco survivalowy...., pokoje nie były ogrzewane....zimno... było chyba 8 stopni...

ŚWINOUJŚCIE

Piątek, 28 kwietnia 2017 · dodano: 10.05.2017 | Komentarze 4

Dla nas już w piątek rozpoczęła się wielka rowerowa przygoda pt" Szlak Latarni Morskich"..., wzięliśmy sobie ten dzień wolny na dojazd do miejsca startu -czyli do Świnoujścia... Z Tczewa ruszamy planowo Intercity o 8:36 z przesiadką w Szczecinie, planowy przyjazd do celu miał być o godzinie 15:40..., ale niestety to były tylko plany, życie spłatało figla i przez kolizję na drodze i zerwaną trakcję kolejową utknęliśmy w Stargardzie, gdzie spotkaliśmy się z naszymi Rowerzystami Basią i Andrzejem, którzy również szybciej przyjechali, ale nieco inną trasą niż my (chyba z 3 przesiadkami).   W Świnoujściu lądujemy z dwugodzinnym opóźnieniem, przez co nasze osobiste plany podjechania do Niemiec nie wypaliły..., ale widocznie tak miało być... tak teraz dopiero policzyłam, że na drugi koniec Polski (500 km) jechaliśmy ponad 9 godzin... szok...., człowiek by doleciał do Azji..., no ale taki mamy kolejowy klimat:)))) Powrót będzie przyjemniejszy... Po zameldowaniu się w pensjonacie i pozostawieniu sakw ruszamy we dwoje na objazd miasta... jazda po plaży o zachodzie słońca... zawsze sprawia mi dużo radości..., a zwłaszcza w nowych nieodkrytych miejscach...Wieczorem myślę o reszcie Rowerzystów, którzy właśnie ruszają do nas nocnym pociągiem...., oby tylko wszystko było ok.... jutro czeka nas długa trasa i mamy dużo miejsc do zwiedzenia.... To będzie dzień pełen wrażeń i emocji ( i tak też było:)))  )... Poniżej fotorelacja.... niestety miałam pecha- część zdjęć robiłam telefonem, i padła mi karta....:((((

Rowerki w Intercity

Rowerki w Intercity © Nefre

Szczerze mówiąc, byliśmy pod wrażeniem... spory przedział na 12 rowerów... i nawet pan konduktor był miły:))))

Dojechaliśmy do Świnoujścia
Fort Zachodni- Świnoujście © Nefre
Fort Zachodni- Świnoujście
Fort Zachodni- Świnoujście © NefreFort Zachodni- Świnoujście

Fort IV Zachodni – fort pruskiej Twierdzy Świnoujście, wybudowany w latach 1856-1861, przeznaczony do obrony portu przed wrogimi okrętami. Składa się on z jednokondygnacyjnej reduty na planie kwadratu, do roku 1863 wzmocnionej murowanymi skrzydłami i otoczonej wałem ziemnym oraz fosą wodną.

Ujście rzeki Świny do morza
Ujście rzeki Świny do morza © NefreStawa Młyny- Świnoujście
Stawa Młyny- Świnoujście © NefreStawa Młyny- Świnoujście
Stawa Młyny- Świnoujście © Nefre

Stawa Młyny jest jednym z symboli Świnoujścia, stanowiąc część oficjalnego logo miasta. Zdjęcia z "wiatrakiem" wykorzystywane są powszechnie w materiałach promocyjnych, na pocztówkach ze Świnoujścia, okładkach przewodników

Stawa Młyny- Świnoujście
Stawa Młyny- Świnoujście © NefreStawa Młyny- Świnoujście
Stawa Młyny- Świnoujście © Nefre

Na jej szczycie znajduje się pulsujące światło, służące celom nawigacyjnym. Ma 10 m wysokości,  pomalowana jest na biało i ma czarny dach. Powstała w latach 1873-1874 podczas modernizacji toru wodnego

Zachód w Świnoujściu
Zachód w Świnoujściu © NefreKolos na rzece Świna - Świnoujście
Kolos na rzece Świna - Świnoujście © NefreZachód w Świnoujściu
Zachód w Świnoujściu © NefreZachód w Świnoujściu
Zachód w Świnoujściu © NefreDeptak w Świnoujściu
Deptak w Świnoujściu © Nefre

Promenada w Świnoujściu bardzo przypominała nam miasteczko na niemieckiej Rugi.