KANAŁ RADUNI I DOLNE MIASTO GDAŃSK

Sobota, 22 lutego 2014 · dodano: 23.02.2014 | Komentarze 10

Do tej pory wybierając się rowerem z Tczewa do Gdańska mogliśmy bezpiecznie dojechać tylko do Pruszcza Gdańskiego lub pokonując Żuławy Szlakiem Motławy, którego przejechanie zajmuje więcej czasu (chociaż nie ukrywam, że jest ciekawszy). Dzisiaj pojechaliśmy sprawdzić, na jakim etapie budowy znajduje się inwestycja, którą rozpoczęto w sierpniu 2011 roku. Według planu w marcu 2014 roku ponad 9-kilometrowy odcinek Kanału Raduni, łączący centrum Gdańska z Pruszczem ma być już wyremontowany. Według mnie odcinek od Gdańska Lipce do Pruszcza Gd. nie zostanie w terminie oddany, ponieważ jest tam jeszcze sporo roboty do wykonania. Wracając do tego co już jest zrobione – na wale kanału Raduni od Gdańska Głównego do Gdańska Lipce znajduje się droga technologiczna, z której mogą korzystać Rowerzyści. Nie jest to oczywiście ścieżka rowerowa według standardów obowiązujących w Gminie Gdańsk, ale dobrej jakości droga technologiczna z kostki. I o to właśnie chodziło, jest super, jedzie się spokojnie podziwiając widoczki z góry.
Kiedy dojechaliśmy do Gdańska skierowaliśmy się od razu w stronę Dolnego Miasta, po drodze spotkaliśmy Rowerzystów z Elbląga – Mariusza, Krzyśka i Leszka, którzy wracali z Wyspy Sobieszewskiej (fajne są takie spotkania na trasie). Dalej kierowaliśmy się w stronę Szlaku Motławskiego, którym to wróciliśmy do domu. Po drodze złapałam gumę, oponę mam do wymiany, najechałam na coś i zrobiła się spora dziura(((((
Wycieczka udana, pogoda przepiękna. Poniżej mapka i kilka fotek.

Dom Pojednania i Przyjaźni w Łęgowie

Pierwsze oznaki wiosny © Nefre

Rozkopany kanał Raduni na pograniczu Pruszcza Gdańskiego i Lipc
Rozkopany kanał Raduni na pograniczu Pruszcza Gdańskiego i Lipc © Nefre

Ścieżka rowerowa się skończyła- musimy pokonać mały strumyk
Ścieżka rowerowa się skończyła- musimy pokonać mały strumyk © Nefre

Kanał Raduni jest wyremontowany do pogranicza Gdańsk Lipce z Pruszczem Gdańskim
Kanał Raduni jest wyremontowany do pogranicza Gdańsk Lipce z Pruszczem Gdańskim © Nefre

Kanał Raduni w Gdańsk Święty Wojciech

Koniec trasy - jesteśmy w Gdańsku Głównym © Nefre

Panorama Dolnego Miasta Gdańsk
Panorama Dolnego Miasta Gdańsk © Nefre

Dolne Miasto powstało w XVII w. na tzw. Świńskich Łąkach, które od 1346 roku należały do gdańskich rzeźników. Teren dzisiejszej dzielnicy uzyskał swój ostateczny kształt pomiędzy rokiem 1576, a 1638. W roku 1576 przekopano koryto rzeki Nowej Motławy, a w 1638 roku zakończono wznoszenie fortyfikacji miejskich.

Ja na jednej z fortyfikacji bastionowej w Dolnym Mieście Gdańsk
Ja na jednej z fortyfikacji bastionowej w Dolnym Mieście Gdańsk © Nefre

Dolne Miasto Gdańsk
Dolne Miasto Gdańsk © Nefre

Bastion Żubr  - Dolne Miasto Gdańsk
Bastion Żubr - Dolne Miasto Gdańsk © Nefre

Zbudowane w latach 1623-1638 wg projektu Korneliusza van den Boscha, ziemnowodne fortyfikacje bastionowe typu holenderskiego, przetrwały w dużej części jako bastiony: Wilk, Wyskok, Miś, Królik i Ogrodowy. Obecnie stanowią bardzo urokliwą, parkową część Dolnego Miasta.

Dolne Miasto Gdańsk
Dolne Miasto Gdańsk © Nefre

Bastion Żubr  -  Dolne Miasto Gdańsk

Bastion Żubr - Dolne Miasto Gdańsk © Nefre

Spotkanie z elbląskimi Rowerzystami – Mariuszem, Krzyśkiem i Leszkiem
Spotkanie z elbląskimi Rowerzystami – Mariuszem, Krzyśkiem i Leszkiem © Nefre

Szlakiem Motławskim kierujemy się na Tczew
Szlakiem Motławskim kierujemy się na Tczew © Nefre

Kanał Motławy © Nefre

Awaria  w Wiślince i pożegnanie Rowerzystów z Elbląga
Awaria w Wiślince i pożegnanie Rowerzystów z Elbląga © Nefre

Taki sobie zachód słońca nad Motławą