• Temperatura -1.0°C

KRAKOWIEC- GÓRKI ZACHODNIE

Niedziela, 25 stycznia 2015 · dodano: 29.01.2015 | Komentarze 3

Wycieczka na którą wybraliśmy się dzisiaj była w planach ubiegłorocznych, ale niestety nie zdążyliśmy ich zrealizować. Na rowerową zbiórkę stawiło się 9 Rowerzystów, w tym jedna osoba z Elbląga oraz koleżanka Kaśki – Maria..... rodem z Katalonii , z którą w końcu miałam okazję się poznać. Punkt 9 rano wszyscy razem ruszyliśmy Szlakiem Motławski w kierunku Gdańska, dzięki bezwietrznej pogodzie jechało się przyjemnie. W Gdańsku pożegnaliśmy Sylwka, który musiał wracać do Elbląga oraz Marię, która po 40 zimowych km była zmęczona. Noo, z Marią nie do końca się pożegnaliśmy, ponieważ zarosiła nas do siebie na kawkę.... Ruszyliśmy na Krakowiec, dzielnicę Gdańska, gdzie mało kto zagląda, mało kto również zna nazwę Krakowiec...... Będąc na miejscu jechaliśmy cały czas Szlakiem Fortyfikacji Nadmorskich, ciekawe miejsca, ciekawe zakątki historyczne oraz przyrodnicze. Około godziny 16 zajeżdżamy do Marii, posiedzieliśmy ze dwie godzinki i ruszamy już po ciemku wzdłuż Kanału Raduni do Tczewa. Dzień spędzony sympatycznie, pierwsza moja setka w tym roku. Dziękuję Wszystkim za mile spędzony czas a Marii za gościnę....- GRACIAS MARIA....

Miejsce zbiórki - Tczew
Ja przy Neptunie - Gdańsk © Nefre
Kutry- Krakowiec- Górki Zachodnie
Kutry- Krakowiec- Górki Zachodnie © Nefre

KRAKOWIEC- dzielnica położona we wschodniej części miasta, na wschodzie Wyspy Portowej. Otoczona od północy wodami Zatoki Gdańskiej, od wschodu Wisły Śmiałej i od południa Martwą Wisłą. Od zachodu graniczy z dzielnicą Stogi.
W skład dzielnicy wchodzą dwie jednostki terytorialne: Krakowiec (dawna wieś rybacko-rolnicza, obecnie osiedle mieszkaniowo-rolnicze) oraz Górki Zachodnie (dawna wieś rolniczo-rybacka, obecnie osiedle mieszkaniowo-przemysłowe). W obrębie dzielnicy znajduje się również las nadmorski z ciągiem wydm. Znajdują się w nim dwa jeziora: Pusty Staw oraz Jezioro Bursztynowe.
Na terenie Krakowca-Górek Zachodnich siedzibę ma Narodowe Centrum Żeglarstwa oraz Akademicki Klub Morski. W Górkach Zachodnich funkcjonuje morskie przejście graniczne Gdańsk-Górki

Kutry- Krakowiec- Górki Zachodnie
Kutry- Krakowiec- Górki Zachodnie © Nefre
Krakowiec- Górki Zachodnie
Krakowiec- Górki Zachodnie © Nefre
Przystań - Krakowiec- Górki Zachodnie
Przystań - Krakowiec- Górki Zachodnie © Nefre
Szlak Fortyfikacji Nadmorskich -Górki Zachodnie © Nefre

Krótki szlak w całości na terenie Gdańska, a dokładnie wśród nadmorskich lasów porastających odcinek Mierzei Wiślanej znajdujący się między Stogami a Wisłą Śmiałą. Jest to szlak oferujący oprócz kontaktu z tutejszym krajobrazem, przyrodą nadmorską, lasem wydmowym i plażą, poznanie kilku obiektów o charakterze militarnym, których sporo znajduje się na tych połaciach Gdańska. Specyficzne nadbrzeżne położenie tej części miasta, istotne ze względów strategicznych spowodowało, iż było ono w swych dziejach często wykorzystywane do celów wojskowych.

Jachcik w stoczni Wisła - Górki Zachodnie
Jachcik w stoczni Wisła - Górki Zachodnie © Nefre

Jacht „Barlovento II”, którym załoga dopłynęła najdalej na północ w historii światowego żeglarstwa. W wyprawie wzięło udział ponad sześćdziesięciu żeglarzy; rejs podzielony na osiem etapów poprowadziło czterech kapitanów. Pomysłodawcą i organizatorem wyprawy był kapitan Maciej Sodkiewicz z Tczewa.

Szlak Fortyfikacji Nadmorskich -Górki Zachodnie © Nefre

Przykłady różnych obiektów fortyfikacyjnych, głównie związanych z artylerią, będą okraszać wędrówkę tym szlakiem niemal na całym przebiegu. Ale są też na trasie akcenty wodne, do których można zaliczyć nie tylko bliskość morza (Zatoki Gdańskiej) i jego plaż oraz kąpielisk, ale widoki na jedno z ujść Wisły, powstałą w roku 1840 Wisłę Śmiałą, której zachodni brzeg wykorzystywany jest do lokalizacji ośrodków żeglarskich.

Wypożyczalnia rowerów- Górki Zachodnie

Śnieg na szlaku
Śnieg na szlaku © Nefre
Szlak Fortyfikacji Nadmorskich -Górki Zachodnie © Nefre

Schron prawego bocznego stanowiska kierowania ogniem Baterii Leśnej.