REZERWAT KORMORANÓW W KĄTACH RYBACKICH

Niedziela, 3 maja 2015 · dodano: 06.05.2015 | Komentarze 0

Jedenastu Rowerzystów zebrało się na porannej zbiórce, aby wspólnie udać się na zwiedzenie Rezerwatu Kormoranów w Kątach Rybackich....Najpierw zatrzymaliśmy się na chwilkę w Stegnie, aby ścieżką nadmorską dotrzeć do Sztutowa i dalej szlakiem turystycznym do rezerwatu. Miejsce bardzo nietypowe, setki gniazd umieszczonych w koronach drzew, które w większości są wypalone przez ptasie odchody, no i te śpiewy kormoranów....:))) Pomimo tego, że szlak zaliczyłam pieszo 7 lat temu, z chęcią powróciłam tu na kołach, by pokazać to miejsce Rowerzystom. Następnie udaliśmy się do portu w Kątach, gdzie dogoniła nas "szosowa" Fruzia. Żegnamy się z Kasią i Leszkiem, którzy mieli zamiar wrócić taką samą trasą jaką przyjechali,  my natomiast wracamy bocznymi drogami w kierunku Nowego Dworu Gd. i dalej na Tczew.....  na szczęście dzisiaj  nie był wiatru zachodniego..... Dzień mile spędzony, pogoda dopisała, towarzystwo również.... Poniżej mapka i kilka fotek

Postój Steblewo
Na szlaku
Na szlaku © Nefre
Rezerwat kormoranów - Kąty Rybackie © Nefre

Rezerwat Kormoranów i Czapli Siwej w Kątach Rybackich został utworzony w 1957 r. na powierzchni 10,8 ha w celu ochrony miejsc lęgowych kormorana czarnego i czapli siwej. Znajduje się w części Parku Krajobrazowego Mierzeja Wiślana.

Rowerzyście w rezerwacie ornitologicznym
Rowerzyście w rezerwacie ornitologicznym © Nefre
Rezerwat kormoranów - Kąty Rybackie © Nefre

Jest to największa kolonia lęgowa kormoranów w Polsce i jedna z największych w Europie. Ptaki te mają tu znakomite warunki bytowania: nie posiadają praktycznie żadnych naturalnych wrogów, a wody Zalewu Wiślanego oraz zatoki do niedawna obfite były w pożywienie. Sprawiło to, że ptaki znacznie się rozmnożyły i rozprzestrzeniły, stając się udręką dla rybaków i leśników. Jak duże spustoszenie w środowisku sieją kormorany można przekonać się odwiedzając rezerwa: są to hektary zniszczonego, wypalonego przez ich odchody lasu.

Kormoran jest bardzo ciekawskim stworzeniem, doskonale lata, pływa i nurkuje. Potrafi zanurzyć się do głębokości 20 metrów i przebywać pod wodą nawet do dwóch minut. Dorosły kormoran zjada około 0,5 kg ryb dziennie. Gniazda zakłada w koronach sosnowych drzew. Jaja składa w maju lub w czerwcu. Na zimę odlatuje na zachód, na mierzeję wraca w marcu.