SKANSEN W CYGANKU

Sobota, 27 października 2012 · dodano: 31.10.2012 | Komentarze 5

W tygodniu Wiesiek usłyszał w Radio Malbork, że oddział PTTK w Malborku organizuje „Rodzinny Rajd Rowerowy”. Prezes Oddziału PTTK – Pan Bogdan odpowiedział na naszego maila, w którym to zaproponowaliśmy spotkanie integracyjne w Nowym Stawie.
Dojechaliśmy do Nowego Stawu przed czasem, postanowiliśmy zwiedzić „Galerię Żuławską”, która mieści się w odrestaurowanym budynku po kościele ewangelickim. Potem poszliśmy na kawę i ciacho do kawiarni.
Z grupą z Malborka spotkaliśmy się przy Kościele Św. Mateusza, gdzie podczas rozmowy i wspólnej fotki otrzymaliśmy upominki od PTTK Malbork.

My potem pojechaliśmy w stronę Nowego Dworu Gdańskiego, i dalej w stronę Cyganek - miejsca docelowego naszej wycieczki.
W wycieczce rowerowej wzięło udział osiem osób, dziękuję Wszystkim za udział w wycieczce i miłe towarzystwo.
Poniżej mapka i kilka fotek.

#lat=54.164949418391&lng=18.95233&zoom=11&maptype=satellite

Zbiórka ekipy przy moście © Nefre

Na dzisiejszą wycieczkę przyjechali – Bogusia i Marek, Ania, Dorota, Jarek, Marek i my))

Ekipa w drodze do Nowego Stawu © Nefre

Uratowany były kościół ewangelicki w Nowym Stawie © Nefre

Od roku 1806, po pożarze ratusza, centrum miasta zdobi zbór ewangelicki. To co jest w nim najbardziej charakterystyczne to wysoka na 50 metrów wieża. Jest ona wąska, faktycznie bardzo wysoka i strzelista. Pod kościołem znajdują się stare średniowieczne piwnice należące zapewne do dawnego ratusza.
Ta bujająca w obłokach konstrukcja swym wyglądem przypomina wspomniany przyrząd do szkicowania - dlatego też mieszkańcy zwą kościół „Ołówkiem”. Zabytek ten w roku 2011 doczekał się rozpoczęcia prac remontowych.

Słynny "ołówek"w Nowym Stawie © Nefre

Mianem sztuki określa się w Nowym Stawie wieżę kościoła ewangelickiego nazywanego ironicznie "ołówkiem". Zanim doszło do budowy wieży, trzeba było uzgodnić jej wygląd i wielkość. Znalezienie odpowiedniej dla wszystkich formy, nie było wcale takie łatwe. Aby położyć kres kłótniom na ten temat, mistrz budowlany wyjął z kieszeni kamizelki mały ołówek i powiedział: "Tak wygląda wieża!". Powinna być ośmiokątna z wąskim czubem. Propozycja ta znalazła uznanie i wkrótce, w 1863 roku powstała wysmukła, zwieńczona krzyżem wieża kościelna wysokości 50 m na granitowym cokole. Z powodu złego, bagnistego podłoża, wieża musiała być zbudowana nie tylko na rusztowaniu palowym, lecz także odsunięta od budowli głównej i połączona z nią niskim zadaszonym przejściem. Tej budowli łączącej wieże z pozostałą bryłą kościół zawdzięcza specyficzny wygląd, a całość określana jest w tradycji ludowej jako sztuka w Nowym Stawie.

Wnętrze „Galerii Żuławskiej” w Nowym Stawie © Nefre

Wnętrze „Galerii Żuławskiej” po remoncie wygląda imponująco

Szklana podłoga w „Galerii Żuławskiej” w Nowym Stawie © Nefre

Pod szklaną podłogą widać odrestaurowane stare piwnice, należące zapewne do dawnego ratusza

Zabytki w „Galerii Żuławskiej” w Nowym Stawie © Nefre

Czekamy na grupę z Malborka

Tutaj pożegnaliśmy Jarka, który pojechał do Elbląga

Spotkanie z rowerzystami z Malborka przy Kolegiacie w Nowym Stawie © Nefre

Krótkie miłe spotkanie wymieniliśmy się kontaktami, ponieważ będziemy umawiać się na wspólne wycieczki.

Zwiedzanie Kolegiaty Św. Mateusza w Nowym Stawie © Nefre

Dom żuławski w Żelichowie © Nefre

Przejazd przez Żelichowo © Nefre

Skansen w Cyganku © Nefre

Historyczny skansen powstaje pod Nowym Dworem Gd. Przy gotyckim kościele i lapidarium kamieni nagrobnych trwa budowa domu podcieniowego z 1841 roku, który został w elementach przeniesiony miejscowości Jelonki nad jeziorem Drużno.

Wnętrze domu podcieniowego w Cyganku © Nefre

Dzięki uprzejmości Pana Marka, który prowadzi tu prace rekonstrukcyjne, mogliśmy zajrzeć do środka.

Stare elementy ozdobne jak drzwi, piec kaflowy, schody, piec kuchenny pochodzą z różnych domów

Skansen w Cyganku © Nefre

Stary dom podcieniowy rozebrano i przeniesiono w częściach. Drewniane elementy są na nowo składane i obrabiane z wykorzystaniem tych samych technik, jakie stosowano przed wiekami.
Około 40 procent materiału trzeba było wymienić...
Rekonstruowany podcień, wraz z pobliskim XIV-wiecznym, gotyckim kościołem, starym drzewostanem i lapidarium, gdzie złożono menonickie płyty i odnalezione kamienie nagrobne, stworzą pierwszy żuławski skansen.

Uwięziony Marek…..)))) © Nefre

Cmentarz Jedenastu Wsi w Cyganek © Nefre

Początkowo osadnicy holenderscy przybywający na Żuławy Wiślane od połowy XVI w. byli zmuszeni chować swoich zmarłych na cmentarzach katolickich, oczywiście za odpowiednią opłatą. W 1639 r. innowiercy z 11 wsi w okolicy Nowego Dworu Gdańskiego, zarówno mennonici jak i luteranie, otrzymali pozwolenie na założenie własnego cmentarza obok od dawna istniejącego cmentarza i kościoła katolickiego w miejscowości Tiegenhagen, która obecnie nosi nazwę Cyganek i należy do sołectwa Żelichowo.

W ostatnich latach w pobliżu zniszczonego cmentarza, na którym zachowało się jedynie kilka oryginalnych nagrobków w formie pionowych stel, odkryto ok. 60 prostych kamieni nagrobnych z XVII-XVIII w. Większość z nich użyto wtórnie do wzniesienia fundamentów budynku gospodarczego na sąsiadującej z cmentarzem posesji. Są to surowe, nieobrobione głazy narzutowe, których długość rzadko przekracza 1 m. Na ich powierzchni widnieją nieporadnie wyryte inicjały zmarłych (rzadziej pełne imiona i nazwiska), gmerki (znaki) własnościowe gospodarstw, z których pochodzili, i daty śmierci, przy czym najstarsza to rok 1691, a najmłodsza - 1798. Odnalezione kamienie były zapewne ustawione na grobach mniej zamożnych mieszkańców owych 11 wsi, choć pewnie nie tych najuboższych, którym musiał wystarczyć prosty drewniany krzyż. W innych miejscowościach żuławskich odkryto jeszcze kilka podobnych kamieni, najczęściej również wtórnie wmurowanych w fundamenty jakichś budynków, lecz zbiór z Cyganka nie ma sobie równych. W 2006 r. z inicjatywy Stowarzyszenia Miłośników Nowego Dworu Gdańskiego na terenie dawnego cmentarza urządzono lapidarium sztuki sepulkralnej.