KIERUNEK GNIEW

Sobota, 4 maja 2013 · dodano: 06.05.2013 | Komentarze 10

Sobotnia wycieczka rozpoczęła się o godzinie 13, wiem dosyć późno, ale tak wyszło… Wiesiek zaproponował wypad do Gniewa na widowisko „Husaria - chluba oręża polskiego” - ćwiczenia wojenne pocztów chorągwi husarskiej województwa pomorskiego, które miały się rozpocząć o godzinie 15 na przedzamczu południowym. Jednak po drodze w miejscowości Ciepłe – natknęliśmy się przypadkowo na szlak pieszo-rowerowy, którego wcześniej nie poznaliśmy i o którym nawet nie czytałam. Szlak historycznie bardzo ciekawy (przedstawię w fotorelacji), natomiast na ćwiczenia nie zdążyliśmy. Pokręciliśmy się po dziedzińcu zamkowym, obejrzeliśmy nowy hotel Rycerski, który powstał po byłym koszarowcu. Ponieważ przeprawa promowa w Gniewie jest nieczynna wróciliśmy do domu drogą krajową nr 91 (tego popołudnia był bardzo mały ruch). Wycieczka sympatyczna….

W drodze na Gniew © Nefre

Zbliżamy się do podjazdu w miejscowości Ciepłe © Nefre

Odkrywamy nowy szlak © Nefre

Kiedy pokonaliśmy podjazd w miejscowości Ciepłe Wiesiek zauważył wyblakły turystyczny drogowskaz z napisem „Miejsce bitwy dwóch Wazów”. Oczywiście wiedzieliśmy, że naszym oczom ukaże się pole, ale postanowiliśmy skręcić na szlak pieszo – rowerowy tym bardziej, że jeszcze tam nas nie było. Nieodkryte szlaki są najbardziej fascynujące….

Na szlaku © Nefre

Jedziemy polną drogą z daleka widzimy następną tablicę informacyjną...

Informacja o kolejce wąskotorowej © Nefre

Nie wiedziałam, że w tym rejonie wybudowano kolej wąskotorową.Okazało się, że szlak rowerowy biegnie na nasypie kolejowym.

Zatrzymujemy się przy grodzisku © Nefre

Następna atrakcja - grodzisko średniowieczne. Przy strzałkach turystycznych znajduje się nawet drewniany stojak na rowery.

Grodzisko wczesnośredniowieczne – miejscowość Ciepłe © Nefre

Idziemy do góry.... są nawet schody))))

Informacja o grodzisku © Nefre

Widok z grodziska na miejsce bitwy dwóch Wazów © Nefre

W trakcie wojny polsko-szwedzkiej w 1626 r. pod Gniewem doszło do zbrojnej konfrontacji dwóch królów, prywatnie bliskich kuzynów - Zygmunta III Wazy i Gustawa II Adolfa Wazy. Do Bitwy Dwóch Wazów doszło w ostatnich dniach września 1626 r. Polacy oblegali wówczas Gniew, zajęty dwa miesiące wcześniej przez Szwedów. Gustaw Adolf ruszył ze swoimi pułkami spod Gdańska, by wesprzeć obrońców. W kilkudniowych zmaganiach od polskiej husarii lepsi okazali się szwedzcy muszkieterzy i artylerzyści. Była to pierwsza przegrana w dziejach walk naszej pancernej jazdy.

Miejsce odpoczynku na szczycie grodziska © Nefre

Super widok, cisza spokój. Piękne miejsce na piknik rowerowy

Informacja o cmentarzu wczesnośredniowiecznym © Nefre

Widok na cmenatrz © Nefre

Na górce, która wyglada jak piramida w Meksyku znajduje się cmentarzysko

Nowa trasa pieszo-rowerowa © Nefre

Dworek w miejscowości Ciepłe © Nefre

Do dziś wśród miejscowej ludności krążą i wzbudzają grozę opowieści o jednym z jego właścicieli, okrutnym i demonicznym Kurcie Fibelkornie żyjącym tu w latach 1865 – 1930.
Ci, którzy pamiętają go jeszcze, jakby ze strachu niewiele chcą o nim mówić. Słynął on z tego, że jego duch pojawiał się na terenie majątku nawet wtedy, kiedy ten rzekomo przebywał daleko od Ciepłego - choćby w Gdańsku czy Warszawie.
Gdy któryś z mieszkańców odważył się wejść na teren sadu Fibelkorna i próbował zerwać z drzewa choćby jedno jabłko, natychmiast pojawiała się tam jego demoniczna postać. Czasem chwytał „pachtującego” za rękę i bez słowa upiornym, przeszywającym spojrzeniem wypędzał z sadu.
Stary Fibelkorn zmarł 11 września 1930 roku, ale przeraża i straszy nawet dziś. Jego zdewastowany grób znajduje się również w Ciepłem. Niektórzy próbowali tam szukać skarbów.
Oznaki wiosny © Nefre

Widok na Wisłę – w tle most w Korzeniewie © Nefre

Na paralotni © Nefre

Wjazd do Gniewa © Nefre

Nowy Hotel Rycerski w Gniewie © Nefre

Budynek dawnego koszarowca zaadoptowano na hotel

Na dziedzińcu zamku © Nefre

Nowy dach nad dziedzińcem zamku w Gniewie © Nefre

Dawno, dawno temu w Gniewie © Nefre

Hotel Rycerski w Gniewie © Nefre

Zamek w Gniewie © Nefre

Zamek w Gniewie – zamek zbudowany przez Zakon krzyżacki na planie czworoboku po 1290 roku i rozbudowany w XIV i XV wieku, następnie od połowy XV do 1772 roku siedziba polskich starostów.

Widok na Wisłę i rozlewieska © Nefre

Powrót do domu drogą krajową 91 © Nefre

Ostatni przystanek na trasie © Nefre

Jaszek
| 06:18 sobota, 11 maja 2013 | linkuj Piękna wycieczka i relacja.
U nas też jest kilka tras śladami kolei wąskotorowych i zwykłych. I mam nadzieje, że jeszcze trochę ich powstanie, bo nasypów jest sporo ;-)

Proszę mnie dopisać do wycieczki, którą poprowadzisz ;-)))
Nefre
| 07:33 czwartek, 9 maja 2013 | linkuj Jewti - nie ma problemu - mogę być Waszym przewodnikiem .. Pozdrawiam))
fruzia
| 22:11 wtorek, 7 maja 2013 | linkuj fajna wycieczka ... zdjęcia, mapka i wskazówki super chyba się wybiorę waszymi śladami
jewti
| 21:08 wtorek, 7 maja 2013 | linkuj Już wiem kto będzie naszym przewodnikiem do Gniewa w przeddzień maratonu Żuławy Wkoło...mam nadzieję, że się zgadzasz...
Super wycieczka...
siwobrody
| 20:33 wtorek, 7 maja 2013 | linkuj Zwiedzajcie okolice , zwiedzajcie.
Już widzę tą ekipę oprowadzającą nas po okolicy jak przyjedziemy pod koniec maja do Kościerzyny.
Koniecznie musimy zorganizować spotkanie.
niradhara
| 20:01 wtorek, 7 maja 2013 | linkuj Ileż atrakcji! To wspaniała niespodzianka, gdy nagle blisko nas odkrywamy coś nieznanego :-)
daro
| 14:14 wtorek, 7 maja 2013 | linkuj Grodzisko wczesnośredniowieczne robi wrażenie, będę musiał kiedyś tam się wybrać, ciekawa wycieczka :)
tunislawa
| 10:35 wtorek, 7 maja 2013 | linkuj bardzo ciekawa wycieczka ....miło sie czyta i ogląda ....niesamowite te cmentarzyska ...
surf-removed
| 09:12 wtorek, 7 maja 2013 | linkuj Ciepłe zorganizowane na medal, aż przyjemnie popatrzeć.
Wąskotorówki szkoda, ale przynajmniej pamięć pozostała.
Trendix
| 00:27 wtorek, 7 maja 2013 | linkuj Super to że są tabliczki informacyjne, u siebie nieraz o czymś przeczytam a potem tego znaleźć nie mogę bo włodarze mniejszych miejscowości nawet nie wiedzą że mają u siebie atrakcję turystyczną :)