MEWIA ŁACHA

Sobota, 18 maja 2013 · dodano: 20.05.2013 | Komentarze 12

Pogoda wymarzona na wycieczkę nad morze, długo się zastanawialiśmy gdzie – Jantar, Mikoszewo czy może Świbno. Padło na tą ostatnia miejscowość, ponieważ po pierwsze nigdy nie byliśmy tu na plaży i warto w końcu zrobić rekonesans, po drugie chciałam odwiedzić rezerwat „Mewia Łacha”- z myślą, że zobaczę chociaż jedną foczkę w naturalnym środowisku. W drodze powrotnej w Kiezmarku złapała nas nawałnica, lał deszcz i wiał porywisty wiatr z daleka gdzieś nad Gdańskiem szalała burza. Na szczęście udało nam się schować na przystanku autobusowym, po deszczu mogliśmy kontynuować podróż, jednak w miejscowości Długie Pole została zerwana przez wichurę linia energetyczna, ponieważ droga była zamknięta dla ruchu niestety musieliśmy zrobić kółko. Do domu wróciliśmy około 22…(dwie godziny spóźnienia)… , ale i tak było super, oczywiście szczegóły poniżej w foto relacji.
Plaża w Świbnie- wejście nr 4 © Nefre

Plaża w Świbnie © Nefre

Plaża w Świbnie jest szeroka, woda czysta no i oczywiście mało ludzi i o to chodziło...

Piaseczek © Nefre

Moja kąpiel - woda zimna... brrr © Nefre

Gotowa do drogi powrotnej © Nefre

Asfaltówka przez las © Nefre

Z plaży jedziemy szlakiem zielonym w stronę rezerwatu

Niedaleko ujścia Wisły © Nefre

W tym miejscu zostawiłam rower oraz mojego męża, który był zmęczony upałem nie miał ochoty iść na "Mewią Łachę"

Stacja meteorologii w Świbnie © Nefre

Jeziorko bobrowe w Świbnie © Nefre

Ścieżka edukacyjna © Nefre

Widok na Wisłę z punktu widokowego © Nefre

Wejście do rezerwatu "Mewia Łacha" © Nefre

Rezerwat przyrody "Mewia Łacha", utworzony w 1991 roku, znajduje się w północno-wschodniej części Wyspy Sobieszewskiej, zajmując powierzchnię 19 ha. Północną i zachodnią jego granicę stanowi morze, od strony południowej przylega do nadmorskiego boru sosnowego, a od wschodniej - do ujściowego odcinka Wisły Przekop. Pozostała część rezerwatu, o powierzchni 131 ha, znajduje się po drugiej stronie Wisły koło wsi Mikoszewo. Celem ochrony jest zachowanie: kolonii lęgowych rzadkich gatunków rybitw, miejsc lęgowych, odpoczynku i żerowania ptaków siewkowych, blaszkodziobych i innych, charakterystycznej roślinności oraz krajobrazu stożka ujściowego Wisły wraz z całą dynamiką naturalnych procesów deltowych wielkiej rzeki nizinnej.

Ścieżka edukacyjna © Nefre

Ja na ścieżce rezerwatu - w tle Wisła wpływająca do morza © Nefre

Ścieżka ekukacyjna © Nefre

Obserwacja fok © Nefre

Kiedy doszłam do końca ścieżki edukacyjnej ujrzałam dwie osoby, które stały przy lornetkach i coś obserwowały. To „coś” to były foki, tego dnia na małą wysepkę wyszło ich około 30 (rekordowa ilość to 60 sztuk). Okazało się że, Pani Ewelina i Pan Dawid należą do Grupy Badawczej Ptaków Wodnych KULING. Dzięki nim mogłam zaobserwować życie fok w naturalnym środowisku ich zachowanie, zabawy oraz zaloty. Pani Ewelina dużo mi opowiadała o życiu tych zwierząt w naszym morzu. To było niesamowite przeżycie, takie safari w Polsce… Dziękuję za przemiłą pogadankę o zwierzątkach i ptakach, które zamieszkują rezerwat.
Jeżeli kiedykolwiek pojedziecie do rezerwatu koniecznie trzeba zabrać lornetkę, ponieważ gołym okiem nie zobaczycie fok, no chyba, że akurat będzie Pani Ewelina i Pan Dawid lub inny pracownik firmy „KULING”.

Wylegujące się foki na wysepce © Nefre

Obserwacja fok © Nefre

Zespół Grupy Badawczej Ptaków Wodnych KULING © Nefre

Mewia Łacha z lotu ptaka - Świbno © Nefre

Tą pocztówkę dostałam w prezencie od Zespołu Grupy Badawczej Ptaków Wodnych KULING.

Zespół Grupy Badawczej Ptaków Wodnych KULING z tyrystami © Nefre

W tym miejscu stała nowa wieża widokowa - niestety przed oddaniem do użytku została spalona © Nefre

W tym roku na tym miejscu pobudowano nową wieżę widokowa - niestety przed oddaniem do użytku została spalona. W zamian ma powstać metalowa wieża

Rezerwat "Mewia Łacha" © Nefre

Zapraszamy do "Mewiej Łachy" © Nefre

Grupa Badawcza KULING zaprasza latem rodziny z dziećmi na pogadanki o ptakach, które żyją w rezerwacie.

Na końcu szlaku © Nefre

Sklep w Kiezmarku - ostatnie zakupy © Nefre

Po ulewie - jedziemy dalej © Nefre

Długie Pole -zerwana linia energetyczna uniemożliwia nam jazde © Nefre

Dojechaliśmy do Długiego Pola i niestety mieliśmy pecha, ponieważ przez wichurę została urwana linia energetyczna, kable leżały na ulicy, a strażacy zabarykadowali przejazd. Niestety siła wyższa…. tak bywa. Byłam świadkiem buntu mieszkańców, którzy chyba byli z ciemnogrodu i wyzywali strażaków, że jakim prawem oni nie mogą dojść do swoich domów. Jakby nie wiedzieli, czym grozi zetknięcie się człowieka z prądem, szok, jednej babie zwróciłam uwagę i chyba jej poszło w pięty, bo się zamknęła. My nie patrząc na nic postanowiliśmy objechać tą miejscowość przez Trutnowy i Osice. Szczęśliwie dojechaliśmy do domu około godziny 22….. Dzień pełen wrażeń, ale bardzo sympatyczny…

ewelina77
| 19:08 środa, 15 stycznia 2014 | linkuj Pani Joanno i Panie Wiesławie. Trafiliśmy na bloga, rozliczając projekt Kulinga :)
To przemiłe ponowne spotkanie i razem, z Dawidem jeszcze raz dziękujemy za wspólny czas. Mamy dla Was niespodziankę. Proszę się odezwać na fb, preślemy. Umieściliśmy Waszą relację na profilu Chronimy Naturę na Wyspie Sobieszewskiej: https://www.facebook.com/ChronimyNature?fref=ts Pozdrawiamy!
benasek
| 16:07 wtorek, 28 maja 2013 | linkuj Mieszkancy Długiego Pola pamietaja jeszcze powiedzenie: ''''Chłop potęgą jest i basta''''. Zapomnieli, ze w tym wypadku potęgą głupoty...
Trendix
| 22:13 wtorek, 21 maja 2013 | linkuj Super wycieczka i relacja :) i jaki okrąglutki dystans :)
Jaszek
| 21:10 wtorek, 21 maja 2013 | linkuj WOW, kąpiel o tej porze nawet mi nie przeszła przez myśl ;-) Podziwiam. A przygód dzisiaj jakaś kumulacja :-)

tunislawa
| 20:32 wtorek, 21 maja 2013 | linkuj superrrrr....a ta łacha ....i ta plaża ....oj ! :)))
panther
| 16:12 wtorek, 21 maja 2013 | linkuj Jak zawsze wymyśliliście ładną wycieczkę :-)
arturbike
| 13:26 wtorek, 21 maja 2013 | linkuj Super wycieczka :-)
Kajman
| 12:23 wtorek, 21 maja 2013 | linkuj Fantastyczne miejsce i pięknie zagospodarowane tyrystycznie:)
Pustki chyba chwilowe
surf-removed
| 11:56 wtorek, 21 maja 2013 | linkuj Piękna wycieczka z mocnym akcentem przyrodniczym. Gdyby nie burza i przerwane przewody to stówki by nie było ;)
Nefre
| 07:49 wtorek, 21 maja 2013 | linkuj [b]Jewti[b] - mieliśmy jechać na Kaszebe - ale nie jedziemy...., ale będziemy na Żuławach:))) Pozdrawiam
jewti
| 06:47 wtorek, 21 maja 2013 | linkuj Super wycieczka...czy wybieracie się na KaszebyRunda...